Οι ευρωπαϊκές εταιρείες διύλισης πετρελαίου TotalEnergies και Neste προειδοποίησαν την Πέμπτη για περαιτέρω αδυναμία των περιθωρίων κέρδους εν μέσω πτώσης της ζήτησης, σηματοδοτώντας το τέλος μιας σύντομης εποχής αστρικών κερδών που ακολούθησε την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Η TotalEnergies, η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή εταιρεία διύλισης, είδε τριμηνιαία πτώση 34% στα λειτουργικά κέρδη της επιχείρησης διύλισης και χημικών προϊόντων λόγω των χαμηλότερων περιθωρίων κέρδους από την επεξεργασία αργού πετρελαίου σε καύσιμα όπως ντίζελ, βενζίνη και καύσιμα αεροσκαφών. Ο δείκτης του ευρωπαϊκού περιθωρίου διύλισης αναφοράς της μειώθηκε κατά 37% το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με τους τρεις πρώτους μήνες του έτους.

Η ευρωπαϊκή διύλιση, που επί μακρόν βρισκόταν υπό την πίεση των ξένων ανταγωνιστών, πήρε νέα πνοή μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευσε τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, η οποία αποτελούσε σημαντική πηγή ντίζελ. Η έναρξη λειτουργίας νέων διυλιστηρίων στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή τους τελευταίους μήνες, σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ευρώπη, έχει ωστόσο ανανεώσει τις πιέσεις στον τομέα.

Η γαλλική εταιρεία, η οποία λειτουργεί διυλιστήρια στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή, και τις ΗΠΑ, δήλωσε ότι αναμένει ότι η πίεση στα περιθώρια κέρδους θα συνεχιστεί και στο τρίτο τρίμηνο. «Τα παγκόσμια περιθώρια διύλισης, τα οποία έχουν μειωθεί απότομα από το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024, εξακολουθούν να επηρεάζονται από τη χαμηλή ζήτηση ντίζελ στην Ευρώπη, καθώς και από την ομαλοποίηση της αγοράς μετά τη διακοπή της ρωσικής προσφοράς», δήλωσε η TotalEnergies μετά την ανακοίνωση της πτώσης των κερδών του δεύτερου τριμήνου κατά 6%. Τα περιθώρια διύλισης ομαλοποιούνται στα προπολεμικά τους επίπεδα, δήλωσε ο CEO της TotalEnergies Patrick Pouyanne. «Τα περιθώρια κέρδους έχουν επιστρέψει εκεί που ήταν πριν από τα δύο τελευταία αξιοσημείωτα χρόνια ... Έχουμε επιστρέψει στην πραγματικότητα», δήλωσε ο Pouyanne στους αναλυτές.

 

Τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων ανά μετρικό τόνο. Πηγή: TotalEnergies, Reuters.

 

Η BP, η Shell και η Exxon Mobil προειδοποίησαν τις τελευταίες εβδομάδες ότι τα ασθενέστερα περιθώρια διύλισης θα επηρεάσουν τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου, τα οποία θα ανακοινώσουν την επόμενη εβδομάδα. Τα αμερικανικά διυλιστήρια πετρελαίου αναμένεται επίσης να ανακοινώσουν απότομα χαμηλότερα κέρδη δεύτερου τριμήνου μετά από μια υποτονική καλοκαιρινή περίοδο οδήγησης.

Η φινλανδική εταιρεία διύλισης Neste ανακοίνωσε την Πέμπτη την πρώτη καθαρή ζημία της εδώ και μια δεκαετία, επηρεασμένη από τις χαμηλότερες τιμές του ντίζελ και του βιοντίζελ, καθώς και από την προγραμματισμένη συντήρηση στο διυλιστήριο του Porvoo. Η εταιρεία μείωσε επίσης το ετήσιο περιθώριο κέρδους της από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας για δεύτερη φορά φέτος. «Η αβεβαιότητα στις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές και η γεωπολιτική κατάσταση συνεχίζει να δημιουργεί αστάθεια στην αγορά ... η αγορά διύλισης συνεχίζει να επηρεάζεται από τις γεωπολιτικές εντάσεις», ανέφερε η Neste στα αποτελέσματά της.

Την Τετάρτη, η ισπανική Repsol ανακοίνωσε απότομη πτώση των περιθωρίων διύλισης το δεύτερο τρίμηνο σε σχέση με τους τρεις προηγούμενους μήνες, λόγω των χαμηλότερων τιμών της βενζίνης και του υψηλότερου κόστους της πρώτης ύλης αργού. Μετά τα αποτελέσματα, οι αναλυτές της RBC Capital Markets μείωσαν την αξιολόγηση της Repsol σε 'perform' από 'outperform', επικαλούμενοι την επιδείνωση του περιβάλλοντος.

Ενώ οι τιμές του αργού πετρελαίου παραμένουν υποστηριζόμενες από τις περικοπές της παραγωγής από την ομάδα παραγωγών ΟΠΕΚ+, «η επανεκκίνηση νέων διυλιστηρίων και η υποτονική ζήτηση για προϊόντα έχουν ασκήσει πίεση στα περιθώρια διύλισης», ανέφεραν οι αναλυτές της RBC.
«Πιστεύουμε ότι οι προοπτικές είναι πιθανό να παραμείνουν πιο συγκρατημένες μέχρι το 2025, γεγονός που ουσιαστικά τερματίζει μια εξαιρετική πολυετή περίοδο για τα κέρδη της Repsol στο downstream», ανέφεραν σε σημείωμά τους.