Μια ακόμη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία προχώρησε, το τελευταίο διάστημα, σε παραγγελία kamsarmaxes, επιβεβαιώνοντας την εγχώρια προτίμηση σε αυτό το μέγεθος bulk carrier

Ο λόγος για την Primerose Shipping, η οποία, όπως πληροφορείται η «Ν», συμφώνησε με το κινεζικό ναυπηγείο NACKS για την κατασκευή δύο πλοίων αυτού του τύπου, χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο, με προγραμματισμένη παράδοση στο πρώτο μισό του 2027.

Έτσι, η ναυτιλιακή επιστρέφει έπειτα από κάποια χρόνια στα ναυπηγεία, καθώς το τελευταίο νεότευκτο το παρέλαβε το 2021. Στον  εν ενεργεία στόλο της εντοπίζονται σήμερα εννέα bulkers.

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν παραγγείλει στη διάρκεια του τρέχοντος έτους 27 πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Τα 18 εξ αυτών (66,6%) ανήκουν στην κατηγορία των kamsarmaxes.

Συνολικά, το ελληνικό βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 168 bulk carriers. Το 55%, ήτοι 92 εξ αυτών, είναι kamsarmaxes, με βάση το τελευταίο μηνιαίο report της Xclusiv.

Ανάμεσα στα ελληνικά ονόματα που έχουν παραγγείλει στη διάρκεια του τρέχοντος έτους kamsarmaxes, συγκαταλέγονται η Sea Traders, συμφερόντων της οικογένειας Προκοπίου, η Laskaridis Maritime, συμφερόντων Θανάση Λασκαρίδη, η Safe Bulkers, συμφερόντων Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, και η Veritas Shipmanagement.

Οι λόγοι

Μία εξήγηση πίσω από το αυξημένο ελληνικό ενδιαφέρον για τα συγκεκριμένα φορτηγά είναι, όπως αναφέρουν ναυλομεσιτικές πηγές, η εγχώρια ζήτηση για bulkers μεγάλου μεγέθους.

Ωστόσο, από τη στιγμή που το κόστος ναυπήγησης των ακόμη μεγαλύτερων capes είναι αυτήν τη στιγμή αρκετά υψηλό, επιλέγουν τα επόμενα κατηγορίας kamsarmax/panamax.

Σημειώνεται ότι τα ναυπηγεία προσφέρουν τιμές άνω των 75 εκατ. δολαρίων για ένα cape, ενώ αντίστοιχα τα kamsarmaxes κοστολογούνται στα 38 εκατ. δολάρια ανά μονάδα, σύμφωνα με την Xclusiv Shipbrokers.

Την ίδια ώρα, τα ναύλα των kamsarmaxes/panamaxes παρουσιάζουν μια σχετική σταθερότητα φέτος, ενώ ενισχύθηκαν ιδιαίτερα και από τους περιορισμούς στα κανάλια Παναμά και Σουέζ.

Διψήφια αναλογία
Η ελληνική τάση αποτυπώνεται φυσικά και σε παγκόσμιο επίπεδο, με το βιβλίο παραγγελιών των kamsarmaxes να «σκαρφαλώνει» πρόσφατα σε διψήφιο ποσοστό ως αναλογία του υφιστάμενου στόλου.

Τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers φανερώνουν πως το συνολικό orderbook των panamaxes/kamsarmaxes/post panamaxes περιελάμβανε, στο τέλος Ιουλίου, 387 πλοία συνολικής χωρητικότητας 31,97 εκατ. dwt, αντιστοιχώντας στο 11,5% των πλοίων που ταξιδεύουν σήμερα στις θάλασσες, βάσει χωρητικότητας.

Η μόνη κατηγορία bulkers με περισσότερα υπό ναυπήγηση βαπόρια είναι τα handymaxes/supramaxes/ultramaxes. Το orderbook εδώ περικλείει 557 πλοία, χωρητικότητας 32,63 εκατ. dwt, ήτοι το 12,6% του εν ενεργεία τονάζ.

Σημειώνεται ότι, στο επτάμηνο του 2024, τα kamsarmaxes είναι η δεύτερη επιλογή σε παραγγελίες διεθνώς, πίσω από τα ultramaxes.

Συγκεκριμένα, κατά το εξεταζόμενο διάστημα, έχουν υπογραφεί συμφωνίες ναυπήγησης 255 bulkers, εκ των οποίων 58 είναι ultramaxes και 38 kamsarmamxes, ενώ την τριάδα κλείνουν τα newcastlemaxes, με συμβόλαια για 17 πλοία.

Η «ακτινογραφία» του στόλου

Ο στόλος των kamsarmaxes είναι σχετικά μοντέρνος, με τη μεγάλη πλειοψηφία των πλοίων ή 35,4% να εντάσσονται στο ηλικιακό group 11-15 ετών.

Τα πλοία 0-5 ετών αντιστοιχούν στο 22% του στόλου, ενώ τα αμέσως μεγαλύτερα 6-10 ετών καταλαμβάνουν το 17,6% των πλοίων που ταξιδεύουν σήμερα στις θάλασσες.

Τέλος, μικρότερα είναι τα μερίδια των γηραιών πλοίων. Τα kamsarmaxes 16-20 ετών και αυτά που έχουν υπερβεί τα 21 χρόνια ζωής καταλαμβάνουν το 13% και το 12% του υφιστάμενου στόλου αντίστοιχα.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")