Καθώς οι προηγμένες εταιρείες ημιαγωγών στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αποσύρονται από την Κίνα, ένας λιγότερο λαμπερός τομέας της αγοράς τσιπ στρέφεται ακόμη περισσότερο προς τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.Τα κέρδη της φετινής σεζόν δείχνουν πόσο σημαντική είναι η Κίνα για τους μεγαλύτερους παίκτες στην παραγωγή τσιπ για την αυτοκινητοβιομηχανία, σε μια στιγμή που οι πωλήσεις πλήττονται λόγω

των πλεονασμάτων αποθεμάτων και της επιβράδυνσης της αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στη Δύση, ενός βασικού παράγοντα της ζήτησης, σύμφωνα με το Bloomberg.

Τις τελευταίες δύο εβδομάδες, ο Kurt Sievers, διευθύνων σύμβουλος της NXP Semiconductors NV, αντιπαρέβαλε την αδυναμία στις βιομηχανικές αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής με την "εκπληκτική αύξηση" των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα φέτος. Ο διευθύνων σύμβουλος της Infineon Technologies AG, Jochen Hanebeck, δήλωσε ότι η ανθεκτικότητα της Κίνας βοήθησε την τελική γραμμή της γερμανικής εταιρείας κατασκευής τσιπ, ακόμη και αν η ευρύτερη ανάκαμψη από την ύφεση των ηλεκτρικών συσκευών παραμένει άπιαστη. Για την Texas Instruments Inc., οι δραστηριότητες στην Κίνα αυξήθηκαν έως και 20% και στις πέντε αγορές προϊόντων της.

Η εμβάθυνση της δέσμευσης με την Κίνα θα μπορούσε να γίνει δίκοπο μαχαίρι για αυτές τις εταιρείες κατασκευής τσιπ, καθώς οι γεωπολιτικές εντάσεις επεκτείνονται στην αυτοκινητοβιομηχανία. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι ΗΠΑ έχουν επιβάλει δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων και το Πεκίνο απειλεί με απάντηση. Τώρα, ακόμη και οι προμήθειες ώριμων, λεγόμενων legacy chips βρίσκονται υπό τον έλεγχο της Ουάσινγκτον και των Βρυξελλών.

Οι εντάσεις ΗΠΑ-Κίνας για την τεχνολογία έχουν μέχρι σήμερα επικεντρωθεί στις προσπάθειες της Ουάσινγκτον να περιορίσει την πρόσβαση του Πεκίνου σε ημιαγωγούς αιχμής και τον εξοπλισμό που χρησιμοποιείται για την κατασκευή τους.

Αυτό έχει οδηγήσει την Κίνα σε μια προσπάθεια να αναπτύξει την τεχνολογική της αυτάρκεια, ιδίως στα τσιπ της αυτοκινητοβιομηχανίας. Δεδομένου ότι αυτά δεν εξαρτώνται από τις πιο πρόσφατες διαδικασίες κατασκευής και δεν επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από τους αμερικανικούς ελέγχους εξαγωγών, δεν υπάρχει κάτι που να εμποδίζει την Κίνα να αυξήσει την ανάπτυξή τους και να εκτοπίσει τους ξένους κατασκευαστές τσιπ στη συνέχεια.

"Ακριβώς όπως μια ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία στην ΕΕ έχει υποστηρίξει τους Ευρωπαίους ηγέτες στα τσιπ αυτοκινήτων, όπως η Infineon, η NXP και η STMicroelectronics, η παγκόσμια πρωτοποριακή επέκταση της βιομηχανίας EV της Κίνας ενισχύει την ανάπτυξη των κινέζων προμηθευτών τέτοιων τσιπ", έγραψαν οι ερευνητές John Lee και Jan-Peter Kleinhans σε μια πρόσφατη έκθεση για το Γερμανικό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων.Αυτό βοηθά τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν πιο ανταγωνιστικές, "με δυνητικά σημαντικές επιπτώσεις για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και τις εθνικές οικονομίες", ανέφεραν.

Αγορά 150 δισ. δολαρίων έως το 2030 

Τα τσιπ αυτοκινήτων, μια αγορά που σύμφωνα με τις προβλέψεις της McKinsey θα αξίζει 150 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2030, είναι ένας τομέας της βιομηχανίας ημιαγωγών όπου η Ευρώπη είναι πιο ισχυρή. Η επέκτασή της οφείλεται στην ολοένα και πιο εξελιγμένη τεχνολογία που μετατρέπει τα αυτοκίνητα, και ιδίως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε υπολογιστές πάνω σε τροχούς, με τον έλεγχο του κλίματος, την ψυχαγωγία, τις λειτουργίες αυτοοδήγησης και τα χαρακτηριστικά ασφαλείας να εξαρτώνται πλέον πλήρως από τα μικροσκοπικά ηλεκτρονικά εξαρτήματα.

Η Κίνα είναι τόσο ο μεγαλύτερος παραγωγός όσο και η μεγαλύτερη αγορά EVs στον κόσμο: Η BYD Co. με έδρα τη Shenzhen ανέφερε παραδόσεις ρεκόρ 340.800 επιβατικών οχημάτων τον Ιούλιο, αυξημένες κατά 31% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Ωστόσο, οι Κινέζοι κατασκευαστές βασίζονται κυρίως σε ξένες εταιρείες για τα πολλαπλά τσιπ που απαιτούν τα σύγχρονα αυτοκίνητα υψηλών προδιαγραφών, συμπεριλαμβανομένων αισθητήρων, τσιπ ισχύος για τη ρύθμιση της ροής της ηλεκτρικής ενέργειας και μονάδων μικροελεγκτών ή MCU, οι οποίες είναι ουσιαστικά μικροί υπολογιστές που χρησιμοποιούνται για λειτουργίες όπως η πέδηση.

Σύμφωνα με τους Lee και Kleinhans, οι κατασκευαστές τσιπ αυτοκινήτων της Κίνας μπορούν να καλύψουν μόνο το 10% της εγχώριας ζήτησης επί του παρόντος. Αυτό αποτελεί ευλογία για τις Infineon, NXP και τη γαλλοϊταλική STMicroelectronics NV, οι οποίες κερδίζουν περίπου το ένα τρίτο των εσόδων τους από την Κίνα. Για την ιαπωνική Renesas Electronics Corp. και την Texas Instruments, δύο από τους άλλους κύριους παίκτες, είναι περίπου 25% και 20%, αντίστοιχα.

Η κινεζική κυβέρνηση έχει ζητήσει από εταιρείες EV, όπως η BYD και η Nio, να αυξήσουν τις αγορές τους από τοπικούς κατασκευαστές τσιπ για αυτοκίνητα και τα περισσότερα νέα εργοστάσια κατασκευής τσιπ που κατασκευάζονται στην Κίνα προορίζονται για την αυτοκινητοβιομηχανία. Ως αποτέλεσμα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζει ανησυχίες ότι οι κατασκευαστές τσιπ της κινδυνεύουν να χάσουν σημαντικό μερίδιο αγοράς στην Κίνα, ανέφερε το Bloomberg News τον Ιούνιο.

Αν και τα τριμηνιαία αποτελέσματα δεν αναλύονται συνήθως ανά περιοχή, οι παρουσιάσεις που έγιναν στους επενδυτές αυτή τη σεζόν προσφέρουν κάποια εικόνα για το πόσο κρίσιμη είναι η Κίνα για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές τσιπ, ειδικά στους σημερινούς δύσκολους καιρούς: Οι μετοχές της Renesas με έδρα το Τόκιο υποχώρησαν περισσότερο από 15 χρόνια στις 25 Ιουλίου, αφού τα λειτουργικά της κέρδη δεν ικανοποίησαν.

Ο Hanebeck της Infineon, αναφέροντας απογοητευτικές πωλήσεις τρίτου τριμήνου στις 5 Αυγούστου, αναφέρθηκε στη "χλιαρή" ζήτηση στις δυτικές αγορές, ενώ ξεχώρισε την Κίνα ως φωτεινό σημείο που βλέπει "υγιή καταναλωτική ζήτηση, η οποία μας βοηθάει ιδιαίτερα δεδομένης της θέσης μας στην 1η θέση στην αγορά αυτοκινήτων εκεί".

Η STMicro, ενώ μείωσε τις προβλέψεις της για τα έσοδά της, στέλνοντας τη μετοχή της στη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων τεσσάρων ετών, τόνισε τα πιθανά οφέλη μιας μακροπρόθεσμης συμφωνίας που ανακοινώθηκε τον Ιούνιο με την κινεζική Geely Automobile Holdings Ltd. για την προμήθεια συσκευών ισχύος καρβιδίου πυριτίου για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μαζί με ένα κοινό εργαστήριο "για την ανταλλαγή γνώσεων και τη διερεύνηση καινοτόμων λύσεων".

Αυτό ακολουθεί την κοινοπραξία που ανακοίνωσε πέρυσι με την Sanan Optoelectronics για την κατασκευή συσκευών καρβιδίου του πυριτίου στην Κίνα. Η γερμανική Robert Bosch GmbH, ένας άλλος παίκτης που δραστηριοποιείται στον τομέα των αυτοματισμών, υπέγραψε εν τω μεταξύ σύμβαση ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων και διάρκειας 10 ετών για την ανάπτυξη μονάδων ισχύος καρβιδίου πυριτίου στο Suzhou της Κίνας. Επίσης πέρυσι, η Volkswagen AG ανακοίνωσε κοινοπραξία με την κινεζική εταιρεία ανάπτυξης τσιπ αυτόνομης οδήγησης Horizon Robotics.

"Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές τσιπ αυτοκινήτων φαίνεται να ακολουθούν τα βήματα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών επιλέγοντας να εμβαθύνουν τις συνεργασίες με κινεζικές οντότητες ως ασφαλιστική πολιτική στην αγορά της Κίνας", ανέφεραν ερευνητές της Rhodium Group με επικεφαλής τη Reva Goujon σε έκθεση του Μαΐου.

Το ερώτημα είναι αν είτε η ΕΕ είτε οι ΗΠΑ είναι έτοιμες να δράσουν κατά της ικανότητας της Κίνας να παράγει τα δικά της autochips. Τον Απρίλιο, το Συμβούλιο Εμπορίου και Τεχνολογίας ΕΕ-ΗΠΑ εξέφρασε ανησυχίες με στόχο την Κίνα σχετικά με "οικονομικές πολιτικές και πρακτικές εκτός αγοράς" που μπορεί να οδηγήσουν σε υπερβολικές εξαρτήσεις για τα παλαιά τσιπ, λέγοντας ότι μπορεί να αναπτύξουν "κοινά ή συνεργατικά μέτρα" για την αντιμετώπιση των στρεβλωτικών επιπτώσεων.

Για την Goujon, ωστόσο, οι ευρωπαϊκές κοινοπραξίες με την Κίνα -αυτό που αποκαλεί "εμπλοκές"- καθιστούν λιγότερο πιθανό ότι χώρες όπως η Γερμανία "θα υποστήριζαν μέτρα οικονομικής ασφάλειας που συνεπάγονται την απεμπλοκή των συναλλαγών στην Κίνα -εκτός εάν έχαναν ήδη σημαντικό μερίδιο αγοράς, έσοδα και θέσεις εργασίας στην κινεζική αγορά και δεν είχαν πια πολλά να χάσουν".

Οι κατασκευαστές τσιπ γνωρίζουν φυσικά τους κινδύνους, αλλά τουλάχιστον δημοσίως έχουν υιοθετήσει διαφορετικούς βαθμούς ανησυχίας.

"Όλοι γνωρίζουμε ότι ο κινεζικός τοπικός ανταγωνισμός έρχεται", ξεκινώντας από τις "low-end" MCUs, δήλωσε ο Sievers της NXP στις 23 Ιουλίου. Η απάντησή του είναι να προωθήσει την ανάπτυξη της εταιρείας του σε επεξεργαστές υψηλότερων επιδόσεων.

"Μια αργή διαδικασία»

Οι προσπάθειες της Κίνας να εντοπίσει την προμήθεια τσιπ θα είναι "μια αργή διαδικασία, δεδομένου ότι οι ξένοι κατασκευαστές τσιπ εξακολουθούν να προσφέρουν ποιότητα και αξιοπιστία", τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά στοιχεία στην αγορά αυτοκινήτων, δήλωσε ο Ken Hui, ανώτερος αναλυτής τεχνολογίας του Bloomberg Intelligence.

Δεδομένου ότι η Κίνα προσθέτει περισσότερη παραγωγική ικανότητα τσιπ από ό,τι ο υπόλοιπος κόσμος μαζί, ίσως είναι μόνο θέμα χρόνου να την προλάβει.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Texas Instruments Haviv Ilan δεν ακούγεται καθόλου αισιόδοξος για την Κίνα. Ενώ δήλωσε στις 24 Ιουλίου ότι "μπορούμε να ανταγωνιστούμε και να κερδίσουμε επιχειρήσεις", αναγνώρισε ότι ο ανταγωνισμός γίνεται όλο και πιο ισχυρός.

"Νομίζω ότι είναι λάθος να πιστεύουμε ότι αυτοί οι τύποι κάνουν μόνο, ξέρετε, απλά εξαρτήματα", είπε. "Πρόκειται για πολύ φιλόδοξους, πολύ μορφωμένους ανταγωνιστές".