Κι ενώ όλη η υφήλιος αγωνιά για το αν και πότε θα υπάρξουν αντίποινα του Ιράν προς το Ισραήλ μετά τις δολοφονίες των Χανίγιε και Σουκρ – αλλά και για την πιθανή ανταπάντηση του Τελ Αβίβ – η Τεχεράνη φαίνεται ότι έχει βρει το τελευταίο διάστημα νέους εξαγωγικούς προορισμούς για το αργό που παράγει, παρά τις αμερικανικές κυρώσεις. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές και δεδομένα, το Ιράν έχει αποστείλει το τελευταίο διάστημα μικρά φορτία πετρελαίου σε νέους προορισμούς, όπως το 

Μπανγκλαντές και το Ομάν, γεγονός που αποτελεί την πιο πρόσφατη ένδειξη της έντονης προσπάθειας της Τεχεράνης να διατηρήσει την παραγωγή της κοντά στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας πενταετίας.

Καθώς οι πωλήσεις πετρελαίου αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων του Ιράν, η χώρα αναζητά τρόπους για να παρακάμψει τις αμερικανικές κυρώσεις στις εξαγωγές αργού που επέβαλε εκ νέου ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ το 2018 για το πυρηνικό πρόγραμμα της Τεχεράνης. Το Ιράν, το οποίο εξαιρείται από τις ποσοστώσεις παραγωγής που ορίζει ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών (ΟΠΕΚ), προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την παραγωγή και τις εξαγωγές του. Ο υπουργός Πετρελαίου, Τζαβάντ Οουτζί, δήλωσε τον Ιούλιο ότι το Ιράν πουλά αργό πετρέλαιο σε 17 χώρες, στις οποίες περιλαμβάνονται και κάποιες ευρωπαϊκές, σύμφωνα με το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων Mehr. Οι σχετικές λεπτομέρειες δεν κατέστη εφικτό να επιβεβαιωθούν.

Στο πλαίσιο των νέων εμπορικών προορισμών για το ιρανικό αργό, το δεξαμενόπλοιο Golden Eagle έπλευσε κοντά στο λιμάνι Chittagong στο Μπαγκλαντές νωρίτερα εφέτος αφού παρέλαβε πετρέλαιο από άλλο πλοίο, το οποίο είχε φορτώσει από το νησί Kharg του Ιράν, σύμφωνα με διαθέσιμα στοιχεία που βασίζονται σε ναυτιλιακά δεδομένα ναυτιλίας, όπως είπε στο Reuters η Claire Jungman, από την ομάδα λόμπυ των ΗΠΑ «Ενωμένοι Ενάντια στο Πυρηνικό Ιράν» (United Against Nuclear Iran - UANI).

Το Golden Eagle εκφόρτωσε μέρη του φορτίου σε μικρότερα δεξαμενόπλοια μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο γύρω από το Chittagong τον Απρίλιο, είπε στο αμερικανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο η Jungman, η ομάδα της οποίας παρακολουθεί την κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων που σχετίζονται με το Ιράν μέσω δορυφορικών δεδομένων.

Η αποστολή αργού στο Μπαγκλαντές επιβεβαιώθηκε ξεχωριστά από άλλη πηγή παρακολούθησης εξαγωγών πετρελαίου. Αξιωματούχος της κρατικής Bangladesh Petroleum Corporation, η οποία διαχειρίζεται το κύριο διυλιστήριο της χώρας, ανέφερε, από την πλευρά της, ότι δεν ήταν εκείνη που αγόρασε το φορτίο και ότι είναι δύσκολο να εξακριβωθεί ποιος ήταν ο αγοραστής.


Το Reuters, εξάλλου, δεν κατάφερε να επικοινωνήσει με τον ιδιοκτήτη και διαχειριστή του Golden Eagle, ο οποίος, όπως είναι καταχωρημένος στις βάσεις ναυτιλιακών δεδομένων, εδρεύει  στη Λιβερία. Επίσης, Ιρανοί αξιωματούχοι δεν απάντησαν αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία του ΟΠΕΚ, η παραγωγή πετρελαίου της Τεχεράνης έχει ξεπεράσει τα 3,2 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως φέτος, το υψηλότερο επίπεδο από το 2018, καθώς η χώρα σημείωσε μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις παραγωγής στο πλαίσιο του Οργανισμού το 2023 παρά τις κυρώσεις των ΗΠΑ που εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ. Οι εξαγωγές αργού του Ιράν έχουν φτάσει σε νέα υψηλά φέτος, με την περίοδο Μαρτίου-Μαΐου να είναι η το τρίμηνο με τις μεγαλύτερες εξαγωγές από τα μέσα του 2018, σύμφωνα με την Petro-Logistics, εταιρεία με έδρα τη Γενεύη που παρακολουθεί τις αποστολές δεξαμενόπλοιων. «Ωστόσο, οι όγκοι φαίνεται να πέφτουν τώρα», όπως λέει η Virginie Bahnik της Petro-Logistics.

Τουλάχιστον οκτώ φορτία πετρελαίου -κυρίως από το Ιράν- κατευθύνονταν προς τη Συρία με ορισμένα να έχουν ήδη εκφορτωθεί, όπως ανέφεραν στο Reuters ναυτιλιακές πηγές.

Οι ποσότητες που απεστάλησαν στη Συρία, ωστόσο, ήταν κάτω από τα υψηλότερα επίπεδα των προηγουμένων ετών, καθώς το Ιράν αναζητά άλλους εξαγωγικούς προορισμούς. Ειδικότερα, οι παραδόσεις ιρανικού πετρελαίου στη Συρία ήταν κατά μέσο όρο 57.190 βαρελιών ημερησίως το 2024, σε σύγκριση με το υψηλό των 147.000 βαρελιών ημερησίως το 2022, σύμφωνα με ανάλυση εξαγωγών από την Jungman της UANI.

Άλλο ένα δεξαμενόπλοιο παρέδωσε φορτίο που πιστεύεται ότι είναι ιρανικό αργό πετρέλαιο στο λιμάνι Sohar του Ομάν τον Ιούνιο. Είχε παραλάβει το συγκεκριμένο φορτίο μέσω μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο από άλλο πλοίο, το οποίο είχε παραλάβει το αργό από το νησί Kharg του Ιράν νωρίτερα εφέτος, όπως λέει η Jungman της UANI, επικαλούμενη ναυτιλιακά δεδομένα.

Η πηγή παρακολούθησης του πλοίου επιβεβαίωσε επίσης την άφιξη αυτού του φορτίου στο Sohar.

Το λιμάνι του Sohar και το Κέντρο Ναυτικής Ασφάλειας του Ομάν δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα του Reuters για σχολιασμό.

Ας σημειωθεί, εξάλλου, ότι το Ιράν έχει επίσης αρχίσει να φέρνει φορτία στο λιμάνι Dalian της βορειοανατολικής Κίνας, προσθέτοντας έναν ακόμη νέο προορισμό για το αργό του. Οι εξαγωγές της Τεχεράνης προς την Κίνα, η οποία δεν αναγνωρίζει τις κυρώσεις των ΗΠΑ, φτάνουν στο συγκεκριμένο λιμάνι, συμβάλλοντας στη διατήρηση των εισαγωγών πετρελαίου της χώρας σχεδόν σε επίπεδα ρεκόρ. Οι υπηρεσίες εντοπισμού και οι dealers δεξαμενόπλοιων λένε, από την πλευρά τους, ότι οι έμποροι «βαφτίζουν» το ιρανικό πετρέλαιο που προορίζεται για την Κίνα ως προερχόμενο από άλλες χώρες, όπως η Μαλαισία, το Ομάν ή τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Οι ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου έχουν φτάσει πλέον στο ανώτατο τους επίπεδο, έχοντας σταθεροποιηθεί γύρω στο 1,5 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως από τον Φεβρουάριο, όπως δήλωσε ο Homayoun Falakshahi, ανώτερος αναλυτής αργού πετρελαίου της Kpler.