Τα "Πράσινα" Προϊόντα Μπορούν να Είναι και Επικερδή

Τα Πράσινα Προϊόντα Μπορούν να Είναι και Επικερδή
του Thomas Black / Bloomberg
Τρι, 27 Αυγούστου 2024 - 15:20

Όταν οι εταιρείες ή οι πολιτικοί προσπαθούν να επιβάλουν την πράσινη τεχνολογία σε μια βιομηχανία, συνήθως δεν τα καταφέρνουν. Είναι σαν να επιβάλλουν σε κάποιον να φορέσει πολύ στενά υποδήματα. Θα υπάρξουν πιέσεις και "τσιμπήματα", και η προσπάθεια πιθανότατα θα αποτύχει τελικά. 

Στην περίπτωση της τεχνολογίας που εφαρμόζεται καταναγκαστικά, η κατάρρευση συνήθως αρχίζει αφού στερέψουν οι επιδοτήσεις.

Η ιδανική φιλική προς το κλίμα τεχνολογία ταιριάζει - και δεν καταπολεμά - τις δυνάμεις της αγοράς. Αυτό σημαίνει ότι η νέα μέθοδος ή συσκευή προσθέτει αξία, ενώ αντικαθιστά κάτι πιο δαπανηρό που επίσης ρυπαίνει περισσότερο. Τα ηλεκτρικά φώτα ήταν σαφώς ανώτερα από τις λάμπες κηροζίνης. Μερικές νεοσύστατες επιχειρήσεις σε τόσο διαφορετικούς κλάδους όπως οι μεταφορές και τα οικοδομικά υλικά έχουν αναπτύξει πράσινες καινοτομίες που ακολουθούν το κύμα της αγοράς αντί να αγωνίζονται εναντίον του.

Η Nicole Glenn, ιδιοκτήτρια της Candor Expedite, μιας εταιρείας διαμεσολάβησης για ευαίσθητες στον χρόνο αποστολές, πιστεύει ότι ανακάλυψε μία τεχνολογία που μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα και εκπομπές ρύπων σε μικρές αποστολές φορτίων ψυγείου. Αντί οι πελάτες να στέλνουν μικρά φορτία κατεψυγμένων ή διατηρημένων με απλή ψύξη φορτίων σε φορτηγό με ψυγείο, η νέα επιχείρηση της Glenn, Candor FoodChain, θα τα στέλνει σε ένα ειδικό κουτί που δεν απαιτεί ψύξη για έως και εννέα ημέρες. Αυτό σημαίνει ότι τα κατεψυγμένα αγαθά μπορούν να αποστέλλονται μαζί με κανονικά φορτία που δεν απαιτούν κλιματισμό ή σε μικρά φορτηγά, τα οποία είναι εξαιρετικά δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να ψυχθούν. Η Glenn έπεσε πάνω στα μονωμένα δοχεία, τα οποία κατασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ βοηθούσε πελάτες κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι οποίοι ήταν απελπισμένοι να μεταφέρουν μικρές παρτίδες ψυχόμενων προϊόντων.

Τα κουτιά είχαν πωληθεί στην Ευρώπη κυρίως για τη μεταφορά φαρμακευτικών προϊόντων. Συνεργάστηκε με τον κατασκευαστή των εμπορευματοκιβωτίων και μια ισπανική εταιρεία, την Cool Chain Logistics, που τα χρησιμοποιεί. Το μυστικό των επαναχρησιμοποιούμενων κουτιών, τα οποία κυκλοφορούν σε διάφορα μεγέθη και θερμοκρασίες, είναι πλαστικές επενδύσεις γεμάτες με ένα υγρό παραφίνης που μπορεί να παραμείνει παγωμένο για μέρες. Η λύση επιτρέπει τη μεταφορά κατεψυγμένων εμπορευμάτων με κανονικό φορτηγό. Εξαλείφει επίσης τη χρήση ξηρού πάγου, ο οποίος είναι παγωμένο διοξείδιο του άνθρακα. Ο ξηρός πάγος διαρκεί μόνο μερικές ημέρες σε ένα ψυγείο και μπορεί να είναι επικίνδυνος λόγω του αερίου που απελευθερώνεται όταν λιώνει. Η Glenn δραστηριοποιείται στο Ντάλας και σχεδιάζει να ανοίξει σημεία σε έξι άλλες πόλεις, συμπεριλαμβανομένου του Σικάγο και του Λος Άντζελες, για να παρέχει την υπηρεσία, διατηρώντας παράλληλα την κατοχή των κουτιών, τα οποία απαιτούν καθαρισμό και επανακατάψυξη των γεμάτων με υγρό επενδύσεων. Σε μια δοκιμή με μια μεγάλη αλυσίδα fast-food, η Candor FoodChain έδειξε ότι μπορεί να μεταφέρει προϊόντα με ψύξη και να εξοικονομήσει 2.000 δολάρια σε σχέση με την τυπική λύση ξηρού πάγου.

Μια άλλη πράσινη τεχνολογία που υπόσχεται πολλά είναι ένας εναλλακτικός τύπος τσιμέντου που χρησιμοποιεί διοξείδιο του άνθρακα ως συστατικό. Η ιδέα αυτή, που αναπτύχθηκε από την Fortera Corp., έχει ξεπεράσει το στάδιο των δοκιμών με την πρώτη εμπορική μονάδα να λειτουργεί ήδη στο χώρο των εγκαταστάσεων τσιμέντου της CalPortland στο Redding της Καλιφόρνια. Ο Ryan Gilliam, ο διευθύνων σύμβουλος της Fortera, εργάστηκε για πολλά χρόνια σε μια νεοφυή επιχείρηση που επεδίωκε την παραγωγή τσιμέντου χαμηλών εκπομπών. Το εγχείρημα εγκαταλείφθηκε, επειδή η αγορά δεν ήταν διατεθειμένη να πληρώσει ένα «πράσινο premium» για το προϊόν. Αυτό αποτέλεσε μια κλήση αφύπνισης για τον Gilliam. Συνειδητοποίησε ότι η τεχνολογία θα γινόταν αποδεκτή μόνο αν το τσιμέντο ταίριαζε στο σημερινό οικοσύστημα κατασκευών, ενώ παράλληλα θα πληρούσε ή θα ξεπερνούσε την τιμή του παραδοσιακού προϊόντος. «Ο στόχος είναι η ίδια απόδοση και το ίδιο κόστος», δήλωσε ο Gilliam σε συνέντευξή του. «Το να προσπαθείς να επανεκπαιδεύσεις τη βιομηχανία ότι το υλικό σου θα πήξει διαφορετικά ή θα ρέει διαφορετικά, δημιουργεί πάρα πολλές προκλήσεις».

Το σύστημα της Fortera έχει σχεδιαστεί για να λειτουργεί παράλληλα με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις τσιμέντου, αξιοποιώντας την καθιερωμένη εξόρυξη ασβεστόλιθου και τον ακριβό κλίβανο που απαιτείται για τη θέρμανση του πετρώματος και τη μετατροπή του σε ασβέστη. Όταν ο ασβεστόλιθος θερμαίνεται, απελευθερώνει διοξείδιο του άνθρακα. Η Fortera συλλαμβάνει αυτό το βιομηχανικό αέριο και το συνδυάζει με ένα υγρό μείγμα διαλυμένου ασβέστη και χλωριούχου αμμωνίου. Μετά το διαχωρισμό των υγρών και την ξήρανση των εναπομεινάντων στερεών, το αποτέλεσμα είναι μια τσιμεντοειδής λευκή σκόνη που ονομάζεται βατερίτης. Ο Gilliam λέει ότι το τσιμέντο με βάση τον βατερίτη μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αυτόνομο προϊόν που είναι εξίσου ισχυρό με το τσιμέντο και σκληραίνει ακόμη πιο γρήγορα. Αυτή τη στιγμή, αναμιγνύεται με το τυπικό τσιμέντο μέχρι το 15% του μίγματος για να πληροί τα τρέχοντα πρότυπα της βιομηχανίας. Αυτό το εναλλακτικό τσιμέντο έχει 70% χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Το σκυρόδεμα, το οποίο είναι τσιμέντο αναμεμειγμένο με νερό και αδρανή υλικά όπως άμμος και θραυστός βράχος, συμβάλλει έως και 8% των συνολικών εκπομπών. Ο κόσμος δεν πρόκειται να μειώσει τη χρήση του σκυροδέματος. Αντιθέτως, η ζήτηση για αυτό το βασικό οικοδομικό υλικό αυξάνεται μόνο καθώς οι οικονομίες αναπτύσσονται. Το να γίνει η ουσία πιο καθαρή είναι η μόνη επιλογή για τη μείωση της ρύπανσης. Τώρα που η Fortera διαθέτει ένα λειτουργικό εργοστάσιο, η εταιρεία έχει προσελκύσει ενδιαφέρον και έχει 25 μνημόνια κατανόησης για την κατασκευή εγκαταστάσεων σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις τσιμέντου, δήλωσε ο Gilliam. Υπάρχει ανοδική τάση, επειδή ο βατερίτης έχει λευκό χρώμα και το λευκό τσιμέντο είναι ένα εξειδικευμένο προϊόν που απαιτεί πριμοδότηση για την αισθητική του.

Ορισμένοι άνθρωποι μπορεί να είναι πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον για προϊόντα με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, αλλά οι περισσότεροι δεν είναι. Στον καθημερινό αγώνα για να αγοράσουν ψώνια, να πληρώσουν το ενοίκιο, και να πληρώσουν το αυτοκίνητο, οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν την πολυτέλεια να σκεφτούν πώς οι αγορές τους θα επηρεάσουν τον πλανήτη μια ή δύο δεκαετίες αργότερα. Η πράσινη ανάπτυξη απαιτεί περισσότερα από αυτά τα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πελατών σε ανταγωνιστική τιμή και επιπλέον βοηθούν το περιβάλλον. Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα νέα προϊόντα, ο χρόνος θα δείξει αν αυτές οι τεχνολογίες θα πιάσουν τόπο. Αν το κάνουν, ο πλανήτης θα είναι καλύτερα και οι πελάτες θα εξοικονομήσουν χρήματα.

Διαβάστε ακόμα