Εχετε ψάξει για συνταγή στο Διαδίκτυο; Αν ναι, πιθανότατα βρεθήκατε σε μια κόλαση, όπου μια ιστοσελίδα – σεντόνι αναβοσβήνει, χωρίς κανένα σχετικό στοιχείο με αυτό που ζητήσατε. Αρχικά λαμβάνετε μια μάλλον αδιάφορη ιστορία σχετικά με την προέλευση της συνταγής. Μετά είναι τα βίντεο. Οι άσχετες διαφημίσεις. Οι φωτογραφίες από κάθε συστατικό

Οι χιλιάδες λέξεις, οι οποίες χωρίζονται σε ενότητες με τίτλους όπως «Τι κάνουμε όταν κάτι δεν πάει καλά με την πουτίγκα σπόρων τσία». Εάν αποφοιτήσατε από το πανεπιστήμιο πριν από το 2010 θα θυμάστε μια στιγμή κατά την οποία οι ιστότοποι παρείχαν σχετικές πληροφορίες και γρήγορα. Ο λόγος που τόσο πολλές επιχειρήσεις έχουν ταλαιπωρήσει τις ιστοσελίδες τους, κάνοντάς τες μια οθόνη παλλόμενη γεμάτη διαφημίσεις, την οποία πρέπει ατελείωτα να μετακινείς από πάνω προς τα κάτω και αντίστροφα, είναι επειδή αυτό απαιτείται ώστε να έχουν υψηλή κατάταξη στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google. Ο στόχος επιτυγχάνεται, αλλά όχι και ο δικός σας. Οι εναλλακτικές είναι ελάχιστες. Προσφάτως, δικαστήριο των ΗΠΑ απεφάνθη για κάτι το οποίο ήδη γνωρίζαμε: ότι η Google είναι μονοπώλιο στην αγορά αναζήτησης στο Διαδίκτυο. Βάσει της απόφασης του δικαστή Αμίτ Μίτα, η Google κατέχει το 89,2% στη συνολική αγορά αναζήτησης και το 94,9% στις αναζητήσεις από κινητές συσκευές.

Η επίλυση του προβλήματος είναι δυσκολότερη. Τον Σεπτέμβριο ο δικαστής θα εκκινήσει συζητήσεις με θέμα πώς θα επιδιορθώσει έναν κλάδο στον οποίο εν πολλοίς δεσπόζει μία παίκτρια. Δεν θα είναι εύκολο να ξεκινήσετε τον ανταγωνισμό σε μια αγορά όπου η Google έχει ξοδέψει δεκαετίες και δισ. δολάρια για να εξουδετερώσει τους αντιπάλους της. Εκτιμάται ότι ο Αμίτ Μίτα θα απαγορεύσει το είδος των συμφωνιών αποκλειστικής διανομής, που χρησιμοποιούσε η Google, ώστε το προϊόν της να καταστεί η προεπιλεγμένη επιλογή αναζήτησης στα τηλέφωνα της Apple και στις μηχανές τύπου Firefox.

Η Google κατέχει το 89,2% στη συνολική αγορά αναζήτησης και το 94,9% στις αναζητήσεις από κινητές συσκευές.

Το 2021 ο κολοσσός διοχέτευσε 26 δισ. δολάρια και πλέον σε αυτές τις συμφωνίες. Το υπουργείο Δικαιοσύνης φέρεται να σχεδιάζει το ενδεχόμενο διάσπασης του ομίλου, κάτι το οποίο θα τον εμποδίσει να εγκαταστήσει ως προεπιλογή τη διαδικασία αναζήτησης Google στη μηχανή Chrome και στα τηλέφωνα Android.

Και οι δύο αυτές προσεγγίσεις είναι ένα καλό πρώτο βήμα, αλλά όχι επαρκές, διότι διαχειρίζονται μόνο τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ανταγωνιστές στο μάρκετινγκ μιας αντίπαλης μηχανής αναζήτησης. Υπάρχουν όμως και τεράστια εμπόδια για όποιον θέλει απλώς να φτιάξει ένα τέτοιο εργαλείο. Στην ουσία, οι άλλοι παίκτες χρειάζονται πρόσβαση σε δεδομένα.

Σκεφθείτε την Google ως τη βιβλιοθήκη της εποχής μας, όπου εξαρχής καταφεύγουμε. Οποιος θέλει να δημιουργήσει μια αντίπαλη πρέπει να γνωρίζει τι αναζητούν οι αναγνώστες, ώστε να ξέρει πώς θα αποθηκεύσει τα σωστά βιβλία, αλλά και ποια είναι πιο δημοφιλή και ποια επιστρέφονται γρήγορα. Ολες αυτές οι πληροφορίες είναι διαθέσιμες μόνο στην Google. Εάν έχετε χρησιμοποιήσει ποτέ το Bing της Microsoft ξέρετε πως ακόμη και μια εταιρεία με άφθονους πόρους δυσκολεύεται να παρέχει ουσιαστικά αποτελέσματα χωρίς πρόσβαση στις πληροφορίες που έχει η Google σχετικά με τα ερωτήματα αναζήτησης. Εάν αναγκαζόταν να μοιραστεί τα δεδομένα της θα ζούσαμε σε έναν κόσμο όπου πολλοί ανταγωνιστές μάς προσφέρουν διαφορετικούς τρόπους πρόσβασης στη γνώση. Θα είχαμε μια μηχανή αναζήτησης με επίκεντρο το απόρρητο, μια άλλη εστιασμένη στα ψώνια ή ακόμη και μια τρίτη αφιερωμένη στην εμφάνιση υψηλής ποιότητας ειδησεογραφικού περιεχομένου.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)