Στις 23 Αυγούστου, μία ημέρα πριν από την Ημέρα της Ουκρανικής Ανεξαρτησίας, το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του Υπουργείου Οικονομικών των Ηνωμένων Πολιτειών (OFAC) ανακοίνωσε νέα μέτρα για την υποβάθμιση της οικονομίας της Ρωσίας εν καιρώ πολέμου. Με αυτήν την τελευταία ενέργεια, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε σχεδόν 400 οντότητες και ιδιώτες

«για την παροχή δυνατότητας στη Ρωσία να συνεχίσει τον παράνομο πόλεμό της στην Ουκρανία».».

Τα νέα μέτρα περιλαμβάνουν την επιβολή κυρώσεων σε οντότητες και περιουσιακά στοιχεία που θεωρείται ότι υποστηρίζουν την ανάπτυξη του έργου Arctic LNG-2 και άλλων μελλοντικών ενεργειακών έργων. Αυτό βασίζεται στις κυρώσεις των ΗΠΑ του Νοεμβρίου 2023, οι οποίες στόχευαν το έργο Arctic LNG-2 και τις σχετικές υποδομές του.

Τι έχει επιβληθεί;
Επτά μεταφορείς LNG (LNGC) και αρκετές οντότητες που σχετίζονται με δραστηριότητες LNG έχουν τοποθετηθεί στη λίστα Specially Designated Nationals (SDN) των ΗΠΑ.

Πλοία υπό κυρώσεις:

  • Asya Energy
  • Everest Energy
  • Pioneer
  • North Way
  • North Sky
  • North Mountain
  • North Air

Φορείς που υπόκεινται σε κυρώσεις:

  • White Fox Ship Management FZCO (εγγραφή στο Ντουμπάι)
  • Ocean Speedstar Solutions OPC Private Limited (εγγραφή στην Ινδία)
  • NOVATEK China Holdings Co Ltd (εγγραφή στην Κίνα)

Κάθε ένα από τα πλοία άλλαξε πρόσφατα ιδιοκτησία και είναι ύποπτα ότι αποτελούν μέρος του αναδυόμενου «σκιώδους» στόλου πλοίων μεταφοράς LNG της Ρωσίας. Η Wood Mackenzie κατανοεί ότι η Asya Energy, η Everest Energy και η Pioneer ανήκουν επί του παρόντος στην Nur Global Shipping LLC-FZ που είναι εγγεγραμμένη στο Ντουμπάι. Ωστόσο, η ιδιοκτησία αυτών των πλοίων μπορεί να έχει μεταβιβαστεί σε νέες οντότητες εγγεγραμμένες στο Ντουμπάι, γεγονός που μπορεί να εξηγεί γιατί η Nur Global Shipping LLC-FZ δεν έχει προστεθεί στη λίστα SDN. Σε κάθε περίπτωση, αναμένουμε ότι τυχόν πλοία LNG που υπάρχουν υπόνοιες ότι εξυπηρετούν το Arctic LNG-2 ή αποτελούν μέρος του «σκοτεινού» στόλου, όπως η New Energy και η Mulan, θα αποτελέσουν στόχο των αμερικανικών κυρώσεων στο εγγύς μέλλον.



Τι σημαίνει για το Arctic LNG-2;
Τα μέτρα υπογραμμίζουν την ειδική πρόθεση των ΗΠΑ να στοχεύσουν το Arctic LNG-2 με οικονομικές κυρώσεις. Αποτελούν επίσης σαφή ένδειξη ότι οι ΗΠΑ θα διευρύνουν το πακέτο κυρώσεων, καθώς η Ρωσία αναπτύσσει λύσεις για να τις παρακάμψει.

Κατανοούμε ότι το πρώτο τρένο στο Artic LNG-2 παράγει και έχει φορτώσει λίγο LNG πρόσφατα. Ενώ οι κυρώσεις περιορίζουν τη δυνατότητα του Arctic LNG-2 να έχει πρόσβαση στη χωρητικότητα μεταφοράς LNG χωρίς κυρώσεις, οι φορτώσεις αναμένεται να συνεχιστούν.

Η Ρωσία έχει δημιουργήσει σταθερά έναν μικρό στόλο συμβατικών LNGC από τις αρχές του τρέχοντος έτους, στοχεύοντας παλαιότερες μονάδες στην αγορά μεταχειρισμένων. Τα πλοία δεν έχουν προδιαγραφές κατηγορίας πάγου, αλλά μπορούν να φορτώσουν απευθείας από το έργο σε μη παγωμένο νερό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, Ιούλιο – Οκτώβριο.  Σύμφωνα με πληροφορίες, η Pioneer  και  η Asya Energy  φόρτωσαν τα αρχικά φορτία τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Ο τελικός προορισμός, για κάθε φορτίο, παραμένει ασαφής.

Πώς θα λειτουργούσαν τα πλοία LNG που υπόκεινται σε κυρώσεις;
Το Arctic LNG-2 θα συνεχίσει να προσπαθεί να αποφύγει τις οικονομικές κυρώσεις. Τα LNGC που εξυπηρετούν το έργο θα συμμετέχουν σε περίπλοκη και μερικές φορές παράνομη δραστηριότητα.  Η Pioneer ,  η Everest Energy  και  η Asya Energy  εμφάνισαν πρόσφατα ενδείξεις "AIS Spoofing", που περιγράφεται ως όταν ένα σκάφος παραποιεί σκόπιμα τα δεδομένα θέσης του για να κρύψει την πραγματική του θέση. Το AIS Spoofing ήταν ύποπτο όταν τα LNGC φόρτωσαν από το Arctic LNG-2 επειδή δεν είχαν τις απαιτούμενες άδειες για να πλεύσουν στη Βόρεια Θαλάσσια Διαδρομή (NSR), όπου βρίσκεται το έργο. Αντ 'αυτού, τα δεδομένα θέσης σταμάτησαν λίγο έξω από τα ύδατα της NSR προτού επανεκκινηθούν ημέρες αργότερα, όταν το LNGC φέρεται να είχε αναλάβει ένα φορτίο.

Η μεταφορά LNG από πλοίο σε πλοίο (STS) ανοιχτού νερού σε μη εγκεκριμένο LNGC, σε συνδυασμό με πλαστογράφηση AIS, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αποκρύψει περαιτέρω την πραγματική προέλευση ενός φορτίου. Αλλά το LNG STS είναι μια άκρως τεχνική λειτουργία που απαιτεί ήρεμες συνθήκες ωκεανού για να εκτελεστούν. Προβλήματα μπορεί να προκύψουν εάν επιχειρηθεί LNG STS κατά τη διάρκεια μη βέλτιστων καιρικών συνθηκών. Η απόφαση σχετικά με το πότε και πού να εκτελεστεί το LNG STS λαμβάνεται συνήθως από το πλήρωμα ενός πλοίου, αλλά θα μπορούσαν να επιχειρηθούν πιο επικίνδυνες λειτουργίες για να αποκρύψουν τη λειτουργία του Arctic LNG-2. Ωστόσο, ενώ μπορεί να γίνει χειρισμός της θέσης AIS, η παρακολούθηση είναι ακόμα δυνατή με δορυφορικές εικόνες. Ένα STS LNG μεταξύ  της Pioneer  (με κυρώσεις) και  της New Energy  (δεν έχει ακόμη κυρωθεί) θεωρείται ύποπτο ότι έλαβε χώρα κοντά στη Διώρυγα του Σουέζ στις 25 Αυγούστου 2024. 

Τι σημαίνει για την ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία LNG;
Μια ατυχής συνέπεια της τοποθέτησης των πλοίων στον κατάλογο SDN είναι ο αυξημένος κίνδυνος και η απειλή για την ασφάλεια των πληρωμάτων. Αυτό οφείλεται εν μέρει στις παράνομες δραστηριότητες που αναφέρονται παραπάνω, αλλά και στο ότι τα LNGCs δεν θα ρυθμίζονται με τον ίδιο τρόπο όπως ο υπόλοιπος στόλος. Η τακτική συντήρηση είναι πιθανό να παραλειφθεί, με αποτέλεσμα τα αγγεία να μην συντηρούνται καλά και να γερνούν. Το πώς θα ασφαλιστούν τα πλοία και πώς θα διεκδικήσουν τρίτα πρόσωπα έναντι των ιδιοκτητών σε περίπτωση ατυχήματος, παραμένει επίσης ασαφές. Τα πλοία που υπόκεινται σε κυρώσεις δραστηριοποιούνται εδώ και χρόνια στις αγορές πετρελαίου, αλλά αυτή είναι μια νέα εξέλιξη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία LNG.

Τι σημαίνουν οι κυρώσεις για τους πιθανούς αγοραστές;
Πριν από αυτά τα μέτρα, το AIS Spoofing και οι αναφορές για μικτά φορτία Yamal LNG και Arctic LNG-2 ενδέχεται να έδιναν στους αγοραστές αρκετό περιθώριο να ισχυριστούν ότι οι παραδόσεις επί  της Pioneer  ή  της Asya Energy  δεν περιείχαν κυρώσεις LNG. Αλλά με την επιβολή κυρώσεων σε αυτά τα LNGC, οποιαδήποτε παράδοση σε αυτά τα πλοία θα παραβιάζει προφανώς τις κυρώσεις των ΗΠΑ.

Η NOVATEK China Holdings Co Ltd συστάθηκε τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους μετά τη διάλυση της ομάδας μάρκετινγκ LNG της NOVATEK με έδρα τη Σιγκαπούρη. Η επιβολή κυρώσεων στη βάση της Κίνας θα επηρεάσει αρνητικά τις προσπάθειες μάρκετινγκ της NOVATEK, ιδιαίτερα με Ασιάτες πελάτες που ήταν στο φράχτη για δευτερεύουσες κυρώσεις από τις ΗΠΑ. Ένα αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι η Wison New Energies της Κίνας, η οποία υποστήριξε την κατασκευή μονάδων για το Arctic LNG-2. Πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα διακόψει όλες τις συνεχιζόμενες εργασίες σε ρωσικά έργα. Άλλες κινεζικές εταιρείες ενδέχεται να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Wison θεωρώντας ότι η συναλλαγές με οντότητες που υπόκεινται σε κυρώσεις αντιπροσωπεύει υπερβολικά μεγάλο κίνδυνο για τις επιχειρήσεις.

Οι κυρώσεις θα χρησιμεύσουν ως μια μικρή δοκιμασία νεύρων. Οι αγορές, εάν υπάρχουν, θα είναι σποραδικές και μικρές, αλλά αναμένουμε συνεχείς προσπάθειες και από τις δύο πλευρές για τη διευκόλυνσή τους. Το Arctic LNG-2 μπορεί να δώσει κίνητρα στους δυνητικούς πελάτες τιμολογώντας τα φορτία του με ακόμη μεγαλύτερη έκπτωση για τον εντοπισμό και οι ευαίσθητοι ως προς τις τιμές αγοραστές θα συνεχίσουν να αναζητούν τρόπο εισαγωγής LNG υπό κυρώσεις χωρίς ανίχνευση.