Ευρωπαϊκά EVs: Το Ακριβό Κόστος Είναι Τροχοπέδη για την Ηλεκτροκίνηση

Ευρωπαϊκά EVs: Το Ακριβό Κόστος Είναι Τροχοπέδη για την Ηλεκτροκίνηση
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Παρ, 6 Σεπτεμβρίου 2024 - 17:47

Πλησιάζουμε στο τέλος μίας ταραχώδους εβδομάδας για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, όπου κυριάρχησε η σοκαριστική είδηση ότι η Volkswagen ετοιμάζεται να κλείσει ορισμένα από τα εργοστάσιά της στη Γερμανία. Αν διαβάσει κανείς τα σχετικά άρθρα, θα παρατηρήσει πως αρκετοί σχολιαστές προσπάθησαν να συνδέσουν τις δυσκολίες του γερμανικού κολοσσού με την ηλεκτροκίνηση

Ταυτόχρονα, η σουηδική Volvo ανακοίνωσε ότι εγκαταλείπει τον στόχο της για πώληση αποκλειστικά ηλεκτροκίνητων οχημάτων μέχρι το 2030. Οι δύο αυτές ειδήσεις αποτελούν τις πιο πρόσφατες “σταγόνες στο ποτήρι” ενός κλάδου που βρίσκεται σε αποδρομή.

Ο κλάδος της ηλεκτροκίνησης περνάει μία περίοδο ύφεσης σε διεθνές επίπεδο, ωστόσο η ευρωπαϊκή αγορά φαίνεται να έχει πληγεί πολύ πιο έντονα. Τον Ιούλιο, οι παραδόσεις EVs μειώθηκαν κατά 10% στην Ευρώπη, με τη Γερμανία να καταγράφει μία δραματική πτώση της τάξεως του 37%. Παράλληλα, παρά τα διαχρονικά brand τους, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές έπονται κατά πολύ των Tesla και BYD όσον αφορά στις πωλήσεις.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων το 2023 ανά κατασκευαστή. Πηγή: Bloomberg.

Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο: Η Tesla έχει καταφέρει να αναδειχθεί στον διεθνή ηγέτη της κλάδου, έχοντας τη φήμη— δίκαια ή άδικα— της τεχνολογικής αιχμής και του συμβόλου status. Η BYD, και οι άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, κατακτούν αυξανόμενα μερίδια παράγοντας προηγμένα, στυλάτα, αλλά ανταγωνιστικά ως προς την τιμή μοντέλα.

Πέραν αυτών, τα κίνητρα που υπήρχαν σε αρκετά ευρωπαϊκά κράτη για τη αγορά EV αναμένονται να λήξουν το 2025, ενώ η πολιτική άνοδος δυνάμεων που αμφισβητούν την ανάγκη της πράσινης μετάβασης έχει θέσει υπό αμφισβήτηση και τις σχετικές επενδύσεις. Για πολλούς αναλυτές, η αδυναμία των ευρωπαίων κατασκευαστών να παράγουν φθηνότερα EVs έχει προκαλέσει ένα σοβαρό, δομικό πρόβλημα για την εγχώρια αυτοκινητοβιομηχανία.

Ως εκ τούτου, δεν αποτελεί έκπληξη πως οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να μειώνουν την έκθεσή τους στην ηλεκτροκίνηση. Το ζήτημα πλέον αφορά στις επόμενες κινήσεις τους. Οι πιο συντηρητικοί στρέφονται στους παραδοσιακούς κινητήρες, ερευνώντας τρόπους να μειώσουν τους ρύπους. Άλλοι κατασκευαστές προτιμούν εναλλακτικές μορφές καυσίμων, όπως τα συνθετικά καύσιμα ή το υδρογόνο. Υπάρχουν και εκείνοι που θεωρούν ότι το μέλλον— τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα— είναι τα υβριδικά μοντέλα.

Ακόμα και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι σίγουρη για το ποιον δρόμο πρέπει να ακολουθήσει. Το σχέδιο για απαγόρευση των μηχανών εσωτερικής καύσης θα επανεξεταστεί από τη νέα ευρωπαϊκή ηγεσία, η οποία αναπόφευκτα θα επηρεαστεί από την επικράτηση των κομμάτων που αμφισβητούν την κλιματική αλλαγή.