Πλατφόρμα Συνεργασίας για Καθαρά Καύσιμα Ανέπτυξαν ο Ναυτιλιακός και Ενεργειακός Τομέας στην Ευρώπη

Πλατφόρμα Συνεργασίας για Καθαρά Καύσιμα Ανέπτυξαν ο Ναυτιλιακός και Ενεργειακός Τομέας στην Ευρώπη
του Αντώνη Τσιμπλάκη
Σαβ, 14 Σεπτεμβρίου 2024 - 09:11

Η πρόσβαση σε καθαρά ναυτιλιακά καύσιμα αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα για την απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τις ανθρακούχες εκπομπές

Η πρόσφατα δημοσιευθείσα έκθεση Ντράγκι για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας προσδιορίζει τη ναυτιλία ως έναν από τους πιο δύσκολους τομείς για την απαλλαγή από τις εκπομπές ρύπων, απαιτώντας περίπου 40 δισεκατομμύρια ευρώ σε ετήσιες επενδύσεις μεταξύ 2031 και 2050. Η έκθεση υπογραμμίζει ότι, ενώ η Ε.Ε. είναι παγκόσμιος ηγέτης στον τομέα των βιώσιμων ανανεώσιμων και χαμηλών εκπομπών άνθρακα καύσιμα, έχει περιορισμένη δυναμικότητα και παραγωγή. Η Ε.Ε. πρέπει να αρχίσει να δημιουργεί μια αλυσίδα εφοδιασμού για καθαρά καύσιμα, διαφορετικά το κόστος επίτευξης των στόχων της θα είναι σημαντικό.

Η νέα πλατφόρμα καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων είναι μια πρωτοβουλία του ναυτιλιακού κλάδου στημένη από τη βάση προς την κορυφή με στόχο την ενίσχυση της επικοινωνίας μεταξύ του ναυτιλιακού τομέα και των παραγωγών καυσίμων και τον εντοπισμό κοινών προκλήσεων και πιθανών λύσεων, λαμβάνοντας υπόψη την εφαρμογή της δέσμης μέτρων Fit for 55 και τη μετάβαση σε μια οικονομία net zero έως το 2050.

Εκπρόσωποι της ECSA, της FuelsEurope, της eFuel Alliance, της EWABA, της HydrogenEurope και του Methanol Institute πραγματοποίησαν την πρώτη τους συνάντηση και συμφώνησαν σχετικά με τους στόχους και τις αρχές εργασίας της νέας πλατφόρμας. Ξεκίνησε επίσης η συζήτηση για τις ελλείψεις στις υποδομές. Η πλατφόρμα θα επικεντρωθεί στις πολιτικές και τα εργαλεία για την υποστήριξη της παραγωγής και της υιοθέτησης καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων στην Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων τομέων όπως η ναυτιλία στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Ρύπων της ΕΕ και τις ευκαιρίες χρηματοδότησης.

«Σήμερα, η ναυτιλιακή και η ενεργειακή βιομηχανία ενώνουν τις δυνάμεις τους και εγκαινιάζουν μια πλατφόρμα διαλόγου που μπορεί να διευκολύνει την καλύτερη ροή πληροφοριών σχετικά με τις κοινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Χρειαζόμαστε όλα τα χέρια στο κατάστρωμα για να πραγματοποιήσουμε την ενεργειακή μετάβαση. Για να επιτύχουμε τους στόχους μας, χρειαζόμαστε καθαρά καύσιμα διαθέσιμα στην αγορά σε επαρκείς ποσότητες και σε προσιτή τιμή. Οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες είναι υπερήφανοι που εγκαινιάζουν μαζί με τους παραγωγούς καυσίμων την πλατφόρμα καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

«Η δρομολόγηση της πλατφόρμας καθαρών ναυτιλιακών καυσίμων αποτελεί σημαντικό ορόσημο στο συλλογικό μας ταξίδι προς τη βιώσιμη ναυτιλία στην Ευρώπη. Συγκεντρώνοντας την τεχνογνωσία και την καινοτομία του ναυτιλιακού τομέα της Ευρώπης και των κατασκευαστών καυσίμων, η πλατφόρμα θα διερευνήσει τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της παραγωγής, της προμήθειας και της χρήσης ανανεώσιμων και χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα ναυτιλιακών καυσίμων. Αυτή η συνεργασία θα βοηθήσει και τους δύο κλάδους μας να είναι στην πρώτη γραμμή της συμβολής στους στόχους Fit for 55 και Green Deal, ενώ παράλληλα θα συνεχίσουν να ευδοκιμούν στην παγκόσμια αγορά», δήλωσε η Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια της FuelsEurope.

«Υπάρχουν πολλές προκλήσεις για την ταχεία και αξιόπιστη προμήθεια ανανεώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων. Μέσω της τακτικής ανταλλαγής απόψεων με άλλους εκπροσώπους του κλάδου και της υποβολής συγκεκριμένων προτάσεων για τη βελτιστοποίηση του ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου, στοχεύουμε να σημειώσουμε άμεση πρόοδο για τη ναυτιλιακή βιομηχανία και άλλους τομείς μεταφορών με την πρωτοβουλία αυτή», δήλωσε ο Ralf Diemer, διευθύνων σύμβουλος της eFuel Alliance.

«Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που εγκαινιάζουμε σήμερα την Πλατφόρμα Καθαρών Ναυτιλιακών Καυσίμων. Τα 55+ μέλη μας από όλη την Ε.Ε. εργάζονται ακούραστα για την παραγωγή βιοντίζελ με βάση τα απόβλητα και προηγμένου βιοντίζελ με τις υψηλότερες ποιοτικές απαιτήσεις και την εξοικονόμηση αερίων του θερμοκηπίου για να φέρουν μια νέα εποχή καθαρής ναυτιλίας στην Ευρώπη. Πιστεύουμε ότι μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των προμηθευτών ανανεώσιμων καυσίμων και των πλοιοκτητών θα μειώσει σημαντικά τα τεχνικά, λειτουργικά και οικονομικά εμπόδια σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού για την ανάπτυξη και την υιοθέτηση ανανεώσιμων ναυτιλιακών καυσίμων», δήλωσε ο Angel Alvarez Alberdi, γενικός γραμματέας της EWABA.

«Η Hydrogen Europe είναι στην ευχάριστη θέση να συμμετέχει σε αυτή την κοινή πρωτοβουλία για την ενίσχυση της κατασκευής, της προμήθειας και της υιοθέτησης καθαρών καυσίμων στον ναυτιλιακό τομέα. Μετά την υιοθέτηση νέας νομοθεσίας και στόχων στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων «Fit for 55» κατά την προηγούμενη θητεία, η χρονική στιγμή είναι κατάλληλη για την επόμενη ευρωπαϊκή εντολή που θα διασφαλίσει ένα συνεκτικό και ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απαλλαγμένη από τις ανθρακούχες εκπομπές ναυτιλία. Οι ευρωπαϊκές και εθνικές πολιτικές, που θα εφαρμοστούν με τα κατάλληλα χρηματοδοτικά μέσα, πρέπει να συμπληρωθούν από διεθνείς πολιτικές στο πλαίσιο του ΙΜΟ, ώστε να διασφαλιστεί ότι αυτό θα επιτευχθεί χωρίς να υποβαθμιστεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Τα ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα ηλεκτρονικά καύσιμα μπορούν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στην απαλλαγή του ναυτιλιακού τομέα από τον άνθρακα, αλλά η παραγωγή και η υιοθέτησή τους σε μεγάλη κλίμακα πρέπει να διευκολυνθεί το συντομότερο δυνατό», δήλωσε ο Daniel Fraile, επικεφαλής πολιτικής της Hydrogen Europe.

«Η ενεργειακή μετάβαση είναι ένα σταδιακό ταξίδι, όχι μια αλλαγή από τη μια μέρα στην άλλη. Απαιτεί ένα ισχυρό ρυθμιστικό πλαίσιο και συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων για την αποτελεσματική απεξάρτηση από τον άνθρακα. Καθώς εργαζόμαστε μαζί με τα 100 μέλη μας μέσα από τις πολυπλοκότητες αυτής της μετάβασης, η πλατφόρμα για τα καθαρά καύσιμα στη ναυτιλία θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην επιτάχυνση της μετάβασής μας σε καθαρότερα καύσιμα και καινοτόμες τεχνολογίες» δήλωσε ο Greg Dolan, CEO του Methanol Institute.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")