Μία πρόσφατη έρευνα της Benchmark Mineral Intelligence αναδεικνύει το εντυπωσιακό πλεονέκτημα της Κίνας έναντι των υπόλοιπων αγορών στον κλάδο των μπαταριών λιθίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 70% της παραγόμενης ισχύος (6,2 GWh) το 2030 θα προέρχεται από την Κίνα, με τους κολοσσούς CATL, BYD, και CALB Η Κίνα θα παραμείνει η απόλυτη κυρίαρχη στην παραγωγή μπαταριών λιθίου τουλάχιστον μέχρι το 2030, σύμφωνα με μία νέα έρευνα. Η επιτυχία αυτή οφείλεται στην ανάπτυξη των αλυσίδων παραγωγής, που εξασφαλίζουν στους κινέζους παραγωγούς τόσο τις πρώτες ύλες, όσο και την απαραίτητη ζήτηση για τα προϊόντα τους. Αντιθέτως, ΗΠΑ και Ευρώπη έπονται κατά πολύ, με τις εγχώριες επενδύσεις να έχουν πτωτική τάσηνα έχουν τη μερίδα του λέοντος, και δεκάδες άλλες κινεζικές επιχειρήσεις να ακολουθούν.
Οι μεγαλύτεροι παραγωγοί μπαταριών λιθίου το 2030. Πηγή: Elements.
Όπως επισημαίνει η ανάλυση, η πρωτοκαθεδρία της Κίνας οφείλεται στην επιτυχημένη ανάπτυξη μίας πλήρους αλυσίδας παραγωγής, που ξεκινά από τον εφοδιασμό του κρίσιμου άλατος χάρη σε συμφωνίες με τους μεγαλύτερους παραγωγούς Αυστραλία και Χιλή, καθώς και στην εγχώρια παραγωγή που είναι η τρίτη μεγαλύτερη διεθνώς. Στη συνέχεια, η Κίνα κυριαρχεί και στη διύλιση λιθίου, ξεπερνώντας το 65% της παγκόσμιας ισχύος. Τέλος, ελέγχει και την παραγωγή μπαταριών λιθίου, με έξι από τους δέκα μεγαλύτερους παραγωγούς να εδρεύουν στην Κίνα, κατέχοντας το 57% της παγκόσμιας παραγωγής για το 2023. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της παραγωγής πωλείται στους κινέζους κατασκευαστές EV, εξασφαλίζοντας εγγυημένη ζήτηση.
Δεδομένης της κρισιμότητας του λιθίου για την πράσινη μετάβαση, Ευρώπη και ΗΠΑ επιχειρούν να αντιμετωπίσουν το προβάδισμα της Κίνας, με ανάμεικτα αποτελέσματα μέχρι στιγμής. Η Ουάσιγκτον έχει δώσει αρκετή έμφαση στους μεγαλύτερους παραγωγούς του άλατος, Αυστραλία και Χιλή, προσπαθώντας να μειώσει την πρόσβαση της Κίνας στην πρώτη ύλη. Παράλληλα, όπως είχε γράψει πρόσφατα το energia.gr, ερευνώνται νέοι τρόποι εξόρυξης λιθίου, με σκοπό την αξιοποίηση των κοιτασμάτων που υπάρχουν εντός των ΗΠΑ. Ωστόσο, το πρόβλημα παραμένει στην τελική φάση της παραγωγής μπαταριών, καθώς η πτώση των τιμών του λιθίου και η μειωμένη ζήτηση για τα EVs, αποθαρρύνει αρκετούς δυτικούς επενδυτές.