Το ΝΑΤΟ - μέσω των σκανδιναβικών κρατών μελών του - οικοδομεί επίσης αμυντική συνεργασία στην Αρκτική.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ δήλωσε ότι η Ρωσία είναι έτοιμη να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της στην περιοχή της Αρκτικής.
«Βλέπουμε το ΝΑΤΟ να εντείνει τις ασκήσεις που σχετίζονται με πιθανές κρίσεις στην Αρκτική. Η χώρα μας είναι απολύτως έτοιμη να υπερασπιστεί τα συμφέροντά της στρατιωτικά, πολιτικά και από την άποψη των αμυντικών τεχνολογιών», δήλωσε ο Λαβρόφ σε συνέντευξή του για μια σειρά ντοκιμαντέρ με τίτλο Soviet Breakthrough.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022, το τοπίο της ασφάλειας για την περιοχή της Αρκτικής έχει αλλάξει σημαντικά. Η Φινλανδία και η Σουηδία προσχώρησαν στη συμμαχία του ΝΑΤΟ, αυξάνοντας την επιρροή του ΝΑΤΟ στην Αρκτική. Επτά από τα οκτώ κράτη του Αρκτικού Συμβουλίου είναι πλέον μέλη του ΝΑΤΟ. Αλλά ο Λαβρόφ πρόσθεσε ότι αυτό δεν σημαίνει ότι τα εδάφη της Αρκτικής ανήκουν στο ΝΑΤΟ. Σημείωσε επίσης ότι η Ρωσία καλωσορίζει χώρες που δεν ανήκουν στην Αρκτική, όπως η Κίνα και η Ινδία, για κοινά έργα στην περιοχή.
Η Ρωσία παραμένει μια τρομερή δύναμη στην Αρκτική, καθώς ελέγχει πάνω από το 50% της ακτογραμμής της περιοχής και διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο παγοθραυστικών στον κόσμο. Επιπλέον, το βόρειο έδαφος της Ρωσίας παραμένει το πιο βιομηχανοποιημένο, καθώς το 80 τοις εκατό της ρωσικής παραγωγής φυσικού αερίου προέρχεται από την Αρκτική. Για το λόγο αυτό, η Ρωσία έχει οικοδομήσει μια ισχυρή βιομηχανική και στρατιωτική παρουσία στην περιοχή (σε σύγκριση με άλλα κράτη της Αρκτικής).
Η Ρωσία βλέπει την αρκτική ναυσιπλοΐα ως μια κρίσιμη πτυχή της κυριαρχίας της στην περιοχή. Πρόσφατα στοιχεία από το Κέντρο Εφοδιασμού του Βορρά (CHNL) δείχνουν ότι η ναυτιλιακή κίνηση στην Αρκτική συνεχίζει να αυξάνεται. Συγκεκριμένα, η Ρωσία εξάγει περισσότερο από το αργό πετρέλαιο και τον άνθρακα της στην Κίνα μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας. Στα δύο πρώτα του φετινού καλοκαιριού, πραγματοποιήθηκαν περίπου 30 ταξίδια διέλευσης που μετέφεραν περίπου 1,3 εκατομμύρια τόνους φορτίου, σύμφωνα με το CHNL.
Επιπλέον, το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Flying Fish 1, χωρητικότητας 4.890 τόνων, θα γίνει το πρώτο Panamax που θα διέλθει από τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας. Το πλοίο αναχώρησε από την Αγία Πετρούπολη στις αρχές του μήνα και αναμένεται να φτάσει στο Qingdao της Κίνας γύρω στις 26 Σεπτεμβρίου. Το ταξίδι αυτό θα είναι περίπου 10 ημέρες ταχύτερο από ό,τι αν το πλοίο χρησιμοποιούσε τη συμβατική διαδρομή της διώρυγας του Σουέζ.