Σαν να μη έφτανε ότι χρειάστηκαν σχεδόν 20 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης για να ολοκληρωθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης, τώρα που πλησιάζει η ώρα να λειτουργήσει οι Θεσσαλονικείς ενδέχεται να μην μπορούν να το χρησιμοποιήσουν επειδή οι αρμόδιοι δεν προμηθεύτηκαν έγκαιρα εισιτήρια, ενώ ακόμη δεν έχει επιτευχθεί η περίφημη διαλειτουργικότητα ώστε να μπορεί ο επιβάτης να μπει στο μετρό και στα λεωφορεία με το ίδιο εισιτήριο

Ενώ τα μηχανήματα επικύρωσης και έκδοσης των εισιτηρίων στους σταθμούς του μετρό είναι έτοιμα και εγκατεστημένα, υπάρχει εμπλοκή με την προμήθεια των πλαστικών και χάρτινων εισιτηρίων του μετρό.

Προκειμένου να αποφύγουν το φιάσκο και να υπάρχουν εισιτήρια στις 30 Νοεμβρίου, οι αρμόδιοι επιχείρησαν την τελευταία στιγμή να παραγγείλουν εισιτήρια για το μετρό (2,7 εκατ. κομμάτια και 100.000 κάρτες), μέσω μιας άλλης σύμβαση που έχει υπογραφεί από τον Φεβρουάριο του 2021, τρέχει ακόμη, αλλά αφορά εισιτήρια λεωφορείων και κάποιες έξυπνες κάρτες.

Ωστόσο, λογάριαζαν χωρίς το Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο απεφάνθη ότι κακώς η προμήθεια εισιτηρίων για το μετρό μπήκε εκ των υστέρων στην άλλη σύμβαση και ότι σκοπός αυτής της κίνησης ήταν να παρακαμφθεί ο νόμος. Στην απόφαση, την οποία έχει στη διάθεσή της η «Κ», το Στ΄ Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου λέει ακόμη ότι η λειτουργία του μετρό δεν ήταν έκτακτο γεγονός που να δικαιολογεί την απευθείας ανάθεση μιας προμήθειας εισιτηρίων και καρτών και επίσης ότι το μέγεθος της προμήθειας (δηλαδή 2,7 εκατ. και 100.000 κάρτες) είναι τόσο μεγάλο που αλλάζει ουσιαστικά το περιεχόμενο της αρχικής σύμβασης. Με απλά λόγια λέει πως όλοι γνώριζαν ότι το μετρό θα λειτουργήσει, πως για να λειτουργήσει χρειάζονται εισιτήρια και συνεπώς θα έπρεπε να έχουν κάνει διαγωνισμό. Εγκαίρως φυσικά. Ετσι, εάν δεν υπερκεραστεί και αυτό το εμπόδιο, δεν είναι απίθανο να μπαίνουν οι επιβάτες ακόμη και… δωρεάν για κάποιο διάστημα.

Σημειώνεται πως η ισχύουσα σύμβαση περιελάμβανε, μεταξύ άλλων, την προμήθεια και διάθεση 2 εκατ. επαναφορτιζόμενων εισιτηρίων για τα λεωφορεία και 200.000 έξυπνων καρτών απεριορίστων διαδρομών με χωρητικότητα 4k. Ο ΟΣΕΘ υποστηρίζει πως τα 2 εκατ. εισιτήρια που έχει στη διάθεσή του «δεν είναι άχρηστα» και ότι «θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μετρό, θέμα το οποίο προχωράει», εννοώντας πως αυτά θα μπορούν να λειτουργούν και στο μετρό όταν επιτευχθεί η διαλειτουργικότητα. «Τα 2 εκατ. εισιτήρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε όλα τα μηχανήματα που προμηθεύτηκε ο ΟΣΕΘ που τοποθετούνται και στο μετρό», αναφέρει σε ανακοίνωσή του.

Σε ό,τι αφορά τις 200.000 κάρτες 4k προσθέτει πως εάν και χαμηλού λογισμικού σχεδιασμού «δύναται να χρησιμοποιηθούν σε μηχανήματα του ΟΣΕΘ», ενώ μόλις πριν από λίγες ημέρες προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την προμήθεια 960.000 νέων καρτών 8k.

Η Κοινωνία της Πληροφορίας που τρέχει τον διαγωνισμό και ο ΟΣΕΘ που είναι αρμόδιος για τη λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη έχουν κάνει αίτηση ανάκλησης της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η οποία συζητείται σήμερα. Πάντως, ο ΟΣΕΘ εκφράζει την αισιοδοξία του ότι το αίτημα θα γίνει δεκτό. Ωστόσο, ακόμη και εάν το Ελεγκτικό Συνέδριο δώσει το πράσινο φως για την πρόσθετη προμήθεια, πρέπει να γίνουν ενέργειες από τον ανάδοχο για να μπουν τα κατάλληλα στοιχεία στο τσιπάκι των εισιτηρίων (mapping). Με βάση όλα τα παραπάνω παραμένει άγνωστο εάν τελικά θα επιτευχθεί ο στόχος για να τεθεί σε λειτουργία το ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μετρό και λεωφορεία μέχρι τις 30 Νοεμβρίου. Πληροφορίες αναφέρουν πως γίνονται επαφές ώστε οι δύο ανάδοχοι, που είναι υπεύθυνοι ο μεν για το ηλεκτρονικό εισιτήριο στο λεωφορείο, ο δε για το αντίστοιχο στο μετρό, να βρουν γέφυρες συνεργασίας.

(από την εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”)