Οι πωλήσεις οχημάτων υποχώρησαν κατά 8,3% σε ετήσια βάση, με δυναμικές κινητοποιήσεις απειλούν οι εργαζόμενοι

Με απεργίες και δυναμικές κινητοποιήσεις απειλούν οι εργαζόμενοι της Volkswagen, καλώντας τη διοίκηση να εγκαταλείψει το σχέδιο για το κλείσιμο εργοστασίων στη Γερμανία, την ώρα που τα κέρδη της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη άγγιξαν χαμηλό τετραετίας. Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους του κολοσσού συρρικνώθηκε σε μόλις 3,6%, στο χαμηλότερο επίπεδο από την πανδημία, υπογραμμίζοντας τον επείγοντα χαρακτήρα της προσπάθειας που καταβάλλει η αυτοκινητοβιομηχανία να αναδιαρθρώσει τις δραστηριότητές της στη Γερμανία. Η εταιρεία είχε λειτουργικά κέρδη 2,86 δισ. ευρώ και έσοδα 78,5 δισ. ευρώ το τρίτο τρίμηνο, με τα δύο μεγέθη να μειώνονται σημαντικά σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Οι πωλήσεις οχημάτων διολίσθησαν κατά 8,3% το τρίτο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του περασμένου έτους. Ο γερμανικός γίγαντας αυτοκινήτων –που περιλαμβάνει 10 μάρκες, από τα βασικά μοντέλα της VW έως τη Seat, τη Skoda και την Porsche– δοκιμάζεται από το υψηλό κόστος κατασκευής, τη στροφή στα ηλεκτρικά οχήματα και τον αυξημένο ανταγωνισμό στη βασική αγορά της Κίνας.

Η Volkswagen, ο μεγαλύτερος εργοδότης της Γερμανίας και ο όγδοος μεγαλύτερος στον κόσμο, δημοσίευσε τα αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, την ίδια ημέρα με τον δεύτερο γύρο των κρίσιμων συνομιλιών μεταξύ της εργοδοσίας και των συνδικάτων για τους μισθούς και το μέλλον της εταιρείας. Για τη Volkswagen, που σκοπεύει να μειώσει τους μισθούς περίπου 140.000 εργαζομένων κατά 10% και να κλείσει τρία εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, η μείωση της κερδοφορίας είναι μια περαιτέρω απόδειξη ότι απαιτούνται σημαντικές αλλαγές για να παραμείνει ανταγωνιστική. Για τους εκπροσώπους των εργαζομένων, ωστόσο, τα σχέδια αναδιάρθρωσης ανοίγουν το «κουτί της Πανδώρας» και απειλούν κεκτημένα δεκαετιών. Κατηγορούν τη διοίκηση για συγκεχυμένες αποφάσεις και ρήξη μιας πολύτιμης συναίνεσης στη λήψη αποφάσεων.

«Η Volkswagen άνοιξε το “κουτί της Πανδώρας” τερματίζοντας την εργασιακή ασφάλεια και άλλες συλλογικές συμβάσεις», δήλωσε ο διαπραγματευτής του συνδικάτου IG Metall, Θόρστεν Γκρέγκερ.

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 2 εκατ. οχήματα από την πανδημία, με αποτέλεσμα 500.000 λιγότερες πωλήσεις μονάδων για τη Volkswagen ετησίως. Παίκτες όπως η Tesla, αλλά και οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες που προσφέρουν φθηνότερα μοντέλα, κερδίζουν διαρκώς μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη. Οι παραδόσεις της Volkswagen στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, μειώθηκαν κατά 15% στα 711.500 οχήματα το τρίτο τρίμηνο. Αυτό μείωσε τον παγκόσμιο αριθμό, ο οποίος έπεσε στα 2,176 εκατ. οχήματα. Η κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης τον Σεπτέμβριο είχε μειώσει τις ετήσιες προοπτικές της για δεύτερη φορά μέσα σε λιγότερο από τρεις μήνες, όπως και οι ανταγωνιστές της BMW και Mercedes-Benz, που αντιμετωπίζουν επίσης αυξανόμενες δυσκολίες. Τα συνδικάτα της VW, πάντως, δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν ευρύτερες απεργίες μέχρι τον Δεκέμβριο, ως μέρος μιας προηγουμένως συμφωνηθείσας εκεχειρίας, αλλά οι ηγέτες τους έχουν επανειλημμένα απειλήσει ότι οι εργαζόμενοι θα κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους για να αποτρέψουν το «σπάσιμο των εργασιακών ταμπού», όπως λένε.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)