Η Northvolt ανακοίνωσε πως συμφώνησε να πουλήσει τη γραμμή παραγωγής της που βρίσκεται στην Καλιφόρνια στο αμερικανικό startup Lyten. Η Lyten θα πληρώσει περί τα 50 εκατομμύρια δολάρια μέσα στα επόμενα χρόνια ώστε να αποκτήσει σταδιακά τον εξοπλισμό και το κτίριο της Northvolt. Η συγκεκριμένη συμφωνία αναδεικνύει τις εντελώς διαφορετικές πορείες της αμερικανικής και της ευρωπαϊκής αγοράς.
Η Northvolt θεωρούταν το υπόδειγμα της ευρωπαϊκής καινοτομίας, έχω συγκεντρώσει δισεκατομμύρια δολάρια σε άμεσες επενδύσεις, κυβερνητικές επιδοτήσεις, και ιδιωτικό δανεισμό προκειμένου να ανταγωνιστεί τις ασιατικές επιχειρήσεις μπαταριών που κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή αγορά. Εντέλει, μετά από χρόνια λανθασμένων επιλογών, η Northvolt αδυνατεί να αυξήσει την παραγωγή της αρκετά ώστε να καταστεί ανταγωνιστική, αντιμετωπίζοντας πλέον πολύ σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας. Αυτό την έχει αναγκάσει να προχωρήσει σε μείωση προσωπικού και να ακυρώσει ή να κλείσει υφιστάμενες υποδομές της.
Από την άλλη πλευρά, η Lyten εμφανίζεται ως το νέο “μαύρο άλογο” του αμερικανικού κλάδου μπαταριών. Η νεοφυής επιχείρηση έχει συγκεντρώσει 425 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές προκειμένου να στήσει τις γραμμές παραγωγής της στις δυτικές πολιτείες των ΗΠΑ. Διαθέτει ήδη μία μονάδα στην Καλιφόρνια, την οποία θα ενισχύσει μετά την αγορά από τη Northvolt, ενώ απώτερος στόχος είναι η κατασκευή ενός μεγάλου εργοστασίου στη γειτονική Νεβάδα. Η Lyten επικεντρώνεται στις μπαταρίες Li-S (λιθίου/θείου), οι οποίες είναι φθηνότερες και ελαφρύτερες από τις μπαταρίες Li-ion (ιόντων λιθίου) που κατασκευάζει η Northvolt. Παράλληλα, η αμερικανική εταιρεία δεν θα δραστηριοποιηθεί στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά σε εξοπλισμό όπως drones και δορυφόροι.
Ένας σημαντικός λόγος αισιοδοξίας για τη Lyten είναι η αμερικανική νομοθεσία που απαγορεύσει στο Πεντάγωνο να αγοράζει κινεζικές μπαταρίες. Ως εκ τούτου, η αμερικανική αμυντική βιομηχανία θα αναγκαστεί να διαμορφώσει την εγχώρια παραγωγή μπαταριών. Ωστόσο, υπάρχουν και λόγοι ανησυχίας για το μέλλον της Lyten. Η επανεκλογή Τραμπ συνεπάγεται και την κατάργηση του IRA, του νόμου που είχε φέρει δισεκατομμύρια κρατικών επιδοτήσεων σε νέες επενδύσεις. Οι πόροι του IRA αποτελούν μία από τις πηγές χρηματοδότησης για τη Lyten προκειμένου να συγκεντρώσει το 1 δις δολάρια που απαιτείται για το εργοστάσιο στη Νεβάδα.
Όσο για τη Northvolt, ένας δυνητικός εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης θα δυσχέραινε περαιτέρω τη θέση της, καθώς η ευρωπαϊκή αγορά δεν έχει την απαιτούμενη ζήτηση μπαταριών προς το παρόν, ενώ οι αγορές της Ασίας κυριαρχούνται ήδη από τους εκεί κατασκευαστές. Όπως όλα δείχνουν, η Northvolt θα επιβιώσει δύσκολα αν δεν καταφέρει ένα παραγωγικό θαύμα άμεσα.