Στις 21 Οκτωβρίου η Bahn Operator Austria και η KTZ Express, θυγατρική εταιρεία των Σιδηροδρόμων του Καζακστάν υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας με σκοπό την διαμόρφωση του πλαισίου συνεργασίας τους για την μεταφορά εμπορευμάτων από το Καζακστάν στην Αυστρία μέσω του Trans – Caspian International Transport Route, που είναι γνωστός και ως ο Μεσαίος ή Κεντρικός Διάδρομος, εμπορίου

Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα στην αλματώδη εξέλιξη και ανάπτυξη του επενδυτικού project του Κεντρικού Διαδρόμου, ο οποίος λειτουργεί ήδη, παρακάμπτει το ρωσικό έδαφος, και ενισχύει τις γραμμές εμπορικού ανεφοδιασμού μεταξύ κεντρικής Ασίας, Ευρώπης και Δύσης.

Βιομηχανικά και εμπορικά προϊόντα τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα δύνανται πλέον να μεταφέρονται μέσω Καζακστάν στην Κασπία Θάλασσα και από εκεί στο Αζερμπαϊτζάν, την Τουρκία, και μέσω Μαύρης Θάλασσας στη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και την Πολωνία. Η Ρωσία παραμένει εκτός της συμφωνίας για τον Κεντρικό Διάδρομο, αλλά παραμένει προπύργιο του Βόρειου Διαδρόμου, που περνά μέσα από τη Σιβηρία και το ρωσικό έδαφος, αλλά και μέσω άλλων χωρών προς την Ευρώπη και τη Δύση. Ο Πρόεδρος των Σιδηροδρόμων του Αζερμπαϊτζάν, Ροβσάν Ρουστάμωφ, σε συνέντευξη του στην αμερικανική πολιτική επιθεώρηση The National Interest επισημαίνει ότι λαμβάνουν χώρα τεράστιες αλλαγές στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και στις παγκόσμιες αγορές εμπορικών μεταφορών και λογιστικής υποστήριξης, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των δυτικών οικονομικών κυρώσεων κατά της Ρωσίας πολλές χώρες αναζητούν διαφορετικές διόδους για τις εισαγωγές και εξαγωγές εμπορικών και βιομηχανικών προϊόντων, με αποτέλεσμα ο Κεντρικός Διάδρομος που διασχίζει την Ασία από την Κίνα προς την Ευρώπη, να έχει σημειώσει άνοδο 70% στην κυκλοφορία αγαθών και μέσων μεταφοράς.

Χώρες οι οποίες βρίσκονται παραπλεύρως του Κεντρικού Διαδρόμου έχουν και αναπτύσσουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την εξέλιξη και ανάπτυξη του με την συμμετοχή τους φυσικά, το Τουρκμενιστάν και η Ευρωπαϊκή Ένωση για παράδειγμα συγκρότησαν μια κοινή Πλατφόρμα Συντονισμού και Συνεργασίας με σκοπό την προσέλκυση και άλλων χωρών να συμμετέχουν ενεργά στην εμπορική και οικονομική αξιοποίηση του Κεντρικού Διαδρόμου, και κυρίως την χρηματοδότηση επενδυτικών σχεδίων και έργων υποδομής που θα καταστήσουν τον Κεντρικό Διάδρομο βιώσιμο και επιτυχημένο οικονομικά, εμπορικά αλλά και γεωστρατηγικά. Η αλήθεια είναι ότι λόγω των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν λόγω της έντονης κυκλοφορίας και δραστηριότητας εμπορικών οχημάτων, μεγάλων φορτηγών και οχημάτων μεταφοράς καυσίμων, σε πολλά σημεία του Κεντρικού Διαδρόμου δημιουργήθηκαν μεγάλα προβλήματα κυκλοφορίας, με τεράστιες ουρές οχημάτων σε μεγάλες διασταυρώσεις, στενωπούς και λιμάνια, οπότε αρκετές χώρες και εταιρείες αναζήτησαν διαφορετικές διόδους για τα εμπορεύματα και τα οχήματα τους.

Η Δύση δύναται και επιθυμεί να ενθαρρύνει μακροπρόθεσμα τους εμπορικούς και οικονομικούς δεσμούς με το Καζακστάν, το οποίο γεωγραφικά και γεωπολιτικά βρίσκεται εν τω μέσω πολλών διεθνών οικονομικών, επενδυτικών, εμπορικών και πολιτικών πρωτοβουλιών, αλλά και συγκρουόμενων ή τεμνόμενων συμφερόντων, εθνικών και επιχειρηματικών, κυρίως μέσω της χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων, αλλά και της παροχής τεχνικής υποστήριξης και λογιστικής βοήθειας για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες που υπάρχουν σε διάφορα επίπεδα. Από τον Ιανουάριο του 2024 η κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Κίνας και Ρωσίας μέσω του Καζακστάν αυξήθηκε κατά 63% σε σχέση με το 2023, ενώ οι Σιδηρόδρομοι του Καζακστάν συνεργάζονται με κινεζικές και ρωσικές εταιρείες για να συνδεθεί η Μόσχα με το Πεκίνο και με μεγάλα εμπορικά τραίνα αλλά και δρόμους, για τη μεταφορά μεγάλου όγκου εμπορικών και βιομηχανικών προϊόντων. Το Καζακστάν κινείται οικονομικά αλλά και πολιτικά – διπλωματικά μεταξύ των οικονομικών προσφορών από τη μία από τη Μόσχα και το Πεκίνο, και από την άλλη από τη Δύση, επιλέγοντας κάθε φορά την επικερδέστερη προσφορά για τα εθνικά του συμφέροντα. Επιπλέον το Καζακστάν αναζητά νέους εμπορικούς εταίρους όπως είπε πριν από λίγο καιρό σε συνέντευξη του και ο Πρόεδρος Κασίμ Τοκάγιεφ, ο οποίος και ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Γερμανία για την ενίσχυση του Κεντρικού Διαδρόμου, ώστε όπως επιθυμεί και το Βερολίνο να αναπτυχθούν νέες εναλλακτικές εμπορικές δίοδοι, διαφορετικές από το Δρόμο του Μεταξιού, που υλοποιεί και προωθεί το Πεκίνο.

Μπορεί ο Κεντρικός Διάδρομος να φαντάζει ανταγωνιστικός με το Δρόμο του Μεταξιού που προωθεί η Κίνα, όμως το Πεκίνο επιθυμεί να διευκολύνει την διεξαγωγή και τη ροή του εμπορίου με την Ευρώπη, κάτι που αποτελεί και παράγοντα επιτάχυνσης όλων των σχετικών επενδυτικών σχεδίων που τρέχουν. Η Αστάνα δεν επιθυμεί να έρθει σε σύγκρουση ούτε με την Κίνα ούτε και με τη Δύση, καθώς και με τις δύο πλευρές διακυβεύονται τεράστια ποσά και συμφέροντα, όπως δείχνουν και τα επενδυτικά σχέδια των 21,2 δις δολαρίων που χρηματοδοτεί η Κίνα στο Καζακστάν. Το Καζακστάν δεν μπορεί να απορρίψει τα επενδυτικά σχέδια της Κίνας αλλά και δεν επιθυμεί να έρθει σε συγκρουση με τη Δύση, κάτι το οποίο μάλλον δεν χρειάζεται, καθώς η Δύση σχεδιάζει να διπλασιάσει την χρηματοδότηση του Κεντρικού Διαδρόμου, κάτι που αρχικά θα βοηθήσει μόνο την Κίνα αλλά τελικά εξυπηρετεί και τα δικά της εμπορικά, οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα. Η αλήθεια είναι ότι όλα αυτά τα επενδυτικά σχέδια τελικά θα επιταχύνουν την ροή των προϊόντων και αγαθών από την Κίνα προς την Ευρώπη και τη Δύση, θα ωφελήσουν οικονομικά όλες τις χώρες της κεντρικής Ασίας αλλά και θα εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα την πρόσβαση της Δύσης στις αγορές της Ασίας χωρίς εμπόδια. Αν η Δύση αποφασίσει δε να χρηματοδοτήσει επενδυτικά σχέδια στο Καζακστάν με χαλαρότερους όρους από αυτούς της Κίνας και της Ρωσίας, τα οφέλη για τη Δύση θα είναι ακόμη μεγαλύτερα.

(από την εφημερίδα "ΕΣΤΙΑ")