Διάνοιξη πράσινου διαδρόμου, από την EcoLog, μεταφοράς υδρογόνου και CO2 - Συνδέει Νορβηγία και Ολλανδία με βραχίονα την Tata Steel

Σε δύο συμφωνίες-ορόσημο για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου και υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα μεταξύ Νορβηγίας και Ολλανδίας προχώρησε η EcoLog, εταιρεία συμφερόντων του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού.

Οι δύο συμφωνίες υπεγράφησαν με τον ολλανδικό βραχίονα της Tata Steel, έναν από τους κορυφαίους παραγωγούς χάλυβα στην Ευρώπη και βασικό προμηθευτή του τομέα των κατασκευών και της αυτοκινητοβιομηχανίας, για ένα έργο μεταφοράς πράσινου υδρογόνου και υγροποιημένου CO2 μεταξύ Νορβηγίας και Ολλανδίας που θα αναλάβει η EcoLog.

Η συνεργασία επισημοποιήθηκε στο πλαίσιο επίσκεψης εργασίας του βασιλιά της Ολλανδίας Βίλεμ-Αλεξάντερ, παρουσία της Ολλανδής υπουργού αρμόδιας για το Κλίμα Σόφι Χέρμανς, στο Μπέργκεν και το Όσλο.

Σημειώνεται ότι η δέσμευση διοξειδίου του CO2 και η χρήση υδρογόνου αποτελούν βασικά στοιχεία της πρωτοβουλίας Green Steel της Tata Steel.

Το υδρογόνο που θα παράγεται από υδροηλεκτρική ενέργεια στη Νορβηγία από την Gen2 Energy, θα ψύχεται και θα εξάγεται με πλοία μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου περίπου 30.000 κυβικών μέτρων, που έχουν σχεδιαστεί και αναμένεται να κατασκευαστούν από την Ecolog.

Στη συνέχεια θα μεταφέρεται στον τερματικό σταθμό της EcoLog στο λιμάνι του Άμστερνταμ, όπου η εταιρεία θα προχωρά σε επαναεριοποίηση και θα αποστέλλεται στην Tata Steel μέσω αγωγού.

Η ολλανδική εταιρεία, που ανέφερε ότι ακόμα και όταν χρησιμοποιείται πράσινο υδρογόνο υπάρχουν εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, ανακοίνωσε ότι έχει στόχο η παραγωγή της να είναι κλιματικά ουδέτερη και γι’ αυτό αποφάσισε τη δέσμευση και αποθήκευση του CO2.

Στο πλαίσιο αυτό, με μια δεύτερη συμφωνία συνεργασίας, που υπογράφεται από την Τata Steel και την EcoLog, τη νορβηγική εταιρεία συγκέντρωσης και δέσμευσης CO2 Horisont Energi, το λιμάνι του Άμστερνταμ και τη διαχειρίστρια εταιρεία αγωγών OCAP, καθώς και τις τράπεζες DNB και ABN Amro, προβλέπεται η δημιουργία ενός διαδρόμου εξαγωγής διοξειδίου του άνθρακα από την Ολλανδία στη Νορβηγία.

Το CO2 που θα συλλέγεται στο εργοστάσιο χάλυβα της Tata και θα συγκεντρώνεται με ποσότητες και από άλλες εταιρείες της περιοχής θα μεταφέρεται με πλοίο στον τερματικό σταθμό εισαγωγής της Horisont Energi στη Νορβηγία, όπου θα αποθηκεύεται μόνιμα.

Έτσι δημιουργείται ένας διάδρομος υγρού υδρογόνου/CO2, με αποτελεσματική διαχείριση της ενέργειας.

«Καθώς ηγούμαστε των προσπαθειών να φέρουμε σε επαφή τους φορείς εκπομπής CO2, τους παρόχους υποδομών midstream και τους εταίρους δέσμευσης CO2, στόχος μας είναι να χαράξουμε μια συνεργατική πορεία προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα», δήλωσε ο εμπορικός διευθυντής της Ecolog, Jasper Heiken.

Νέα συνεργασία

Σημειώνεται ότι πρόσφατα η EcoLog προχώρησε σε μνημόνιο συνεργασίας για τη δημιουργία του 7CO2 -ενός κόμβου δέσμευσης και μεταφοράς διοξειδίου άνθρακα στα νοτιοδυτικά του Ηνωμένου Βασιλείου- με έναν αριθμό περιφερειακών φορέων εκπομπών, τη λιμενική εταιρεία του Μπρίστολ και την αποθήκη διοξειδίου του άνθρακα The Acorn Project.

Στόχος του μνημονίου είναι η περαιτέρω ανάπτυξη τεχνικών και εμπορικών λεπτομερειών για τη μεταφορά CO2 χωρίς αγωγούς με το πρώτο κύμα παραδόσεων υγροποιημένου διοξειδίου του άνθρακα να οριοθετείται μέχρι το 2030.

Η EcoLog σχεδιάζει να αναπτύξει ένα δίκτυο πλοίων και υποδομών μεταφοράς υγροποιημένου CΟ2.

Η εταιρεία συνεργάζεται με τον αμερικανικό νηογνώμονα ABS για τον σχεδιασμό του συγκεκριμένου τύπου πλοίου τους τελευταίους μήνες.

Ο ABS εξέδωσε έγκριση επί της αρχής (AIP) για ένα σχέδιο πλοίου μεταφοράς υγρού διοξειδίου του άνθρακα (LCO2) χαμηλής πίεσης, μικρού βυθίσματος, χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, 40.000 κυβικών μέτρων για την ECOLOG Services Ltd.

Η έγκριση που έδωσε ο ABS είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης συνεργασίας στο πλαίσιο ενός κοινού βιομηχανικού έργου για τη λεπτομερή ανάπτυξη του σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τα κρίσιμα χαρακτηριστικά του LCO2, συμπεριλαμβανομένων των λειτουργικών απαιτήσεων όσον αφορά τη χαμηλή πίεση και το ρηχό βύθισμα.

Ο σχεδιασμός μεγιστοποιεί την ενεργειακή απόδοση και ελαχιστοποιεί τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Για τον σχεδιασμό συνεργάστηκαν η Hanwha Ocean Co., Ltd. που ανέπτυξε τον σχεδιασμό της γάστρας και της δεξαμενής φορτίου, καθώς και η Babcock LGE που συνέβαλε με την τεχνογνωσία της στα συστήματα χειρισμού φορτίου.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")