Έρευνα του BBC και του Open Source Centre αποκαλύπτει τους σχεδιασμούς Βλαντιμίρ Πούτιν και Κιμ Γιονγκ Ουν

Ανταλλακτική οικονομία, προκειμένου το Κρεμλίνο να συνεχίσει τα πολεμικά του σχέδια στην Ουκρανία αλλά και η Πιονγκγιάνγκ να αποκτήσει πετρέλαιο για τη λειτουργία της πολεμικής της μηχανής, εφαρμόζουν Ρωσία και Βόρεια Κορέα.

Το πετρέλαιο αποτελεί πληρωμή για τα όπλα και τα στρατεύματα που στέλνει η Πιονγκγιάνγκ στη Μόσχα για να τροφοδοτήσει τον πόλεμο στην Ουκρανία, παρά τις κυρώσεις του ΟΗΕ που απαγορεύουν την πώληση πετρελαίου στη Βόρεια Κορέα εκτός από μικρές ποσότητες, σε μια προσπάθεια να εμποδίσει την ανάπτυξη πυρηνικών της όπλων.

Όπως αποκαλύπτουν δορυφορικές εικόνες μετά από έρευνα του βρετανικού δικτύου BBC και του Κέντρου Ανοικτής Πηγής Open Source Centre (OSC) (μια μη κερδοσκοπική ερευνητική ομάδα του Ηνωμένου Βασιλείου), η Ρωσία εκτιμάται ότι έχει προμηθεύσει τη Βόρεια Κορέα με περισσότερα από ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους.

Περισσότερα από δώδεκα διαφορετικά βορειοκορεατικά πετρελαιοφόρα έχουν φτάσει συνολικά 43 φορές τους τελευταίους 8 μήνες σε έναν τερματικό σταθμό πετρελαίου στη ρωσική Άπω Ανατολή και στη συνέχεια τα παραδίδουν σε βορειοκορεατικούς τερματικούς σταθμούς. Όπως επισημαίνει ερευνητής του Open Source Centre, τα δεξαμενόπλοια με σημαία Βόρειας Κορέας φθάνουν κάθε εβδομάδα στο λιμάνι Vostochny της Ρωσίας με τα αυτόματα συστήματα αναγνώρισης (AIS) απενεργοποιημένα.

Στη συνέχεια, αφού φορτώσουν τις ποσότητες του «μαύρου χρυσού», επιστρέφουν σ’ ένα από τα τέσσερα λιμάνια στην ανατολική και δυτική ακτή της Βόρειας Κορέας.

Ο αριθμός των βαρελιών διυλισμένου πετρελαίου που μπορεί να λάβει η Βόρεια Κορέα περιορίζεται από τα Ηνωμένα Έθνη σε 500.000 ετησίως, ποσότητα πολύ χαμηλότερη από αυτήν που χρειάζεται.

ΗΠΑ και Νότια Κορέα εκτιμούν ότι η Πιονγκγιάνγκ έχει πλέον στείλει στη Μόσχα 16.000 εμπορευματοκιβώτια γεμάτα με βλήματα πυροβολικού και ρουκέτες, ενώ υπολείμματα βορειοκορεατικών βαλλιστικών πυραύλων έχουν ανακτηθεί στο πεδίο της μάχης στην Ουκρανία.

Άνθρακας

Σύμφωνα με παρατηρητές του ΟΗΕ, οι περισσότεροι άνθρωποι στη Βόρεια Κορέα βασίζονται στον άνθρακα για την καθημερινή τους ζωή, ενώ το πετρέλαιο είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του στρατού της χώρας, όπως για τη μεταφορά εκτοξευτών πυραύλων και στρατευμάτων, λειτουργία εργοστασίων πυρομαχικών και τροφοδοσία των αυτοκινήτων της ελίτ της Πιονγκγιάνγκ.

Ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου David Lammy δήλωσε στο BBC ότι η Ρωσία, για να μπορέσει συνεχίσει να πολεμά στην Ουκρανία, εξαρτάται όλο και περισσότερο από τη Βόρεια Κορέα για στρατεύματα και όπλα με αντάλλαγμα το πετρέλαιο.

«Ένα εκατομμύριο βαρέλια δεν είναι τίποτα για έναν μεγάλο παραγωγό πετρελαίου όπως η Ρωσία, αλλά είναι μια σημαντική ποσότητα για τη Βόρεια Κορέα», ανέφερε ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας της Νότιας Κορέας.

Η μεγαλύτερη ανησυχία αυτή τη στιγμή είναι ότι η Μόσχα θα παράσχει στην Πιονγκγιάνγκ και τεχνολογία για τη βελτίωση των κατασκοπευτικών της δορυφόρων και των βαλλιστικών της πυραύλων, αφού ένα εκατομμύριο βαρέλια δεν είναι επαρκής ανταμοιβή, δήλωσε ο υπουργός Άμυνας της Σεούλ, Κιμ Γιονγκ Χιουν.

Στο μεταξύ, δημοσίευμα της ναυτιλιακής επιθεώρησης του trade winds αναφέρει ότι ο φορέας επιβολής κυρώσεων της Βρετανίας έχει εντοπίσει αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου και προϊόντων που χρησιμοποιούσαν πλαστά έγγραφα για να υποδηλώνουν ότι το πετρέλαιο παρήχθη σε άλλη χώρα.

Το Γραφείο Εφαρμογής Χρηματοοικονομικών Κυρώσεων (Ofsi) δήλωσε ότι τα πλαστά πιστοποιητικά προέλευσης (CO) μπορεί να συνδυάστηκαν με άλλες πρακτικές, συμπεριλαμβανομένης της απενεργοποίησης της παρακολούθησης πλοίων και της χρήσης πλαστών εγγράφων τιμολόγησης για την αποφυγή κυρώσεων.

Το υποκατάστημα του υπουργείου Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου δημοσίευσε μια συμβουλευτική οδηγία, στην οποία επισημαίνονται τα προειδοποιητικά σημάδια που υποδεικνύουν τη χρήση πλαστών πιστοποιητικών, ενώ αναφέρει και συγκεκριμένα μέτρα που μπορούν να λάβουν οι βρετανικές εταιρείες για να διασφαλίσουν ότι δεν συνδέονται με τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου πάνω από το ανώτατο όριο τιμών.

Το μερίδιο του ρωσικού «σκιώδους στόλου»

Σύμφωνα με στοιχεία της S&P Global's Commodities at Sea and Maritime Intelligence Risk Suite, το μερίδιο του ρωσικού «σκιώδους στόλου» δεξαμενόπλοιων στις μεταφορές πετρελαίου φτάνει σε 586 τάνκερ, χωρητικότητας 57,1 εκατ. dwt, γεγονός που επιτρέπει στο Κρεμλίνο να παρακάμπτει το σύστημα ανώτατων τιμών. Την ίδια ώρα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ψήφισμά του έχει ζητήσει πιο στοχευμένα μέτρα κατά της Μόσχας στις επόμενες δέσμες κυρώσεων της Ε.Ε. Τον Δεκέμβριο του 2022, το Ηνωμένο Βασίλειο -μαζί με τις χώρες της G7, την Αυστραλία και την Ε.Ε.- εφάρμοσε ανώτατο όριο τιμών στα 60 δολάρια το βαρέλι για να περιορίσει τις δυτικές εταιρείες από τη μεταφορά, την εξυπηρέτηση ή τη διαμεσολάβηση ρωσικών φορτίων αργού πετρελαίου. Ωστόσο, η Ρωσία ανακάλυψε γρήγορα έναν τρόπο παράκαμψης των μέτρων, χρησιμοποιώντας τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» παλαιότερων δεξαμενόπλοιων με αδιαφανή ιδιοκτησία, που της επέτρεπε να πωλεί σημαντικό μέρος του πετρελαίου της πάνω από το ανώτατο όριο τιμών

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")