Οι Εξαγωγές Αργού Θαλάσσιου Πετρελαίου της Ρωσίας Μειώνονται κατά το Μέγιστο από τον Ιούλιο

Οι Εξαγωγές Αργού Θαλάσσιου Πετρελαίου της Ρωσίας Μειώνονται κατά το Μέγιστο από τον Ιούλιο
energia.gr
Τρι, 26 Νοεμβρίου 2024 - 11:08

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας σημείωσαν τη μεγαλύτερη πτώση τους από τον Ιούλιο, με τις αποστολές να υποχωρούν σε χαμηλό δύο μηνών, καθώς οι ροές προς τον βασικό αγοραστή, την Ινδία μειώθηκαν απότομα, αναφέρει το Bloomberg. Ο μέσος όγκος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε κατά περίπου 150.000 βαρέλια την ημέρα την περίοδο έως τις 24 Νοεμβρίου, διολισθώντας

για τέταρτη φορά μέσα σε πέντε εβδομάδες, παρόλο που οι εβδομαδιαίες εξαγωγές ήταν ελαφρώς αυξημένες από τις προηγούμενες επτά ημέρες.

Η πτώση των αποστολών επικεντρώθηκε στα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας, όπου οι ροές τις τελευταίες δύο εβδομάδες μειώθηκαν κατά περίπου 25% από το μέσο επίπεδό τους τον περασμένο μήνα. Την τελευταία εβδομάδα, ένα κενό πέντε ημερών στο πρόγραμμα φόρτωσης για το Novorossiysk, πιθανότατα σχετικό με τη συντήρηση, έπληξε φορτία από τη Μαύρη Θάλασσα.

Με την πλειονότητα των φορτίων από εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς στη Δύση να προορίζονται για την Ινδία, η πτώση των μέσων αποστολών τεσσάρων εβδομάδων από τη Βαλτική, την Αρκτική και τη Μαύρη Θάλασσα αντικατοπτρίστηκε στη μειωμένη ποσότητα αργού που κατευθύνεται προς το έθνος της Νότιας Ασίας. Οι αρχικές ροές την περίοδο έως τις 24 Νοεμβρίου ήταν κάτω από 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα. Αν και αυτό θα αυξηθεί καθώς τα λιμάνια εκφόρτωσης θα γίνουν ξεκάθαρα, θα εξακολουθεί να είναι τουλάχιστον 500.000 βαρέλια την ημέρα σε σχέση με την ποσότητα που αποστέλλεται τις τέσσερις εβδομάδες έως τα μέσα Οκτωβρίου.

Η συνολική μείωση έρχεται πριν από τις συζητήσεις μεταξύ των υπουργών πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ την Κυριακή, εν μέσω προσδοκιών ότι θα καθυστερήσουν για τρίτη φορά το σχέδιό τους να αρχίσουν να προσθέτουν βαρέλια ξανά στην αγορά. Η Ρωσία δεσμεύτηκε να προβεί σε βαθύτερες περικοπές στην παραγωγή τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο για να αντισταθμίσει την υπερπαραγωγή του παρελθόντος και οι χαμηλότερες εξαγωγές μπορεί, εν μέρει, να αντανακλά τις προσπάθειες για την εκπλήρωση αυτής της υπόσχεσης. Η παραγωγή τον περασμένο μήνα ήταν κοντά στον στόχο του ΟΠΕΚ+ της Ρωσίας, σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία.

Ξεχωριστά, το Ηνωμένο Βασίλειο έχει προσθέσει δύο ακόμη ρωσικές ασφαλιστικές εταιρείες, τις AlfaStrakhovanie Group Plc και VSK, στη λίστα με τις οντότητες που υπόκεινται σε κυρώσεις, όπου εντάσσονται σε τρεις συναδέλφους τους ασφαλιστές. Τέσσερις από τις εταιρείες έχουν εγκριθεί επί του παρόντος από την κυβέρνηση της Ινδίας να παρέχουν ασφάλεια P&I σε πλοία που καταπλέουν στα λιμάνια της χώρας. Οι αρχές του Λονδίνου πρόσθεσαν επίσης άλλα 30 δεξαμενόπλοια σε έναν κατάλογο πλοίων που έχουν επιβληθεί κυρώσεις για μεταφορά ρωσικού πετρελαίου. Δεκατέσσερις από αυτούς είχαν ήδη επιβληθεί κυρώσεις είτε από τις ΗΠΑ είτε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Αποστολές αργού

Συνολικά 27 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν 20,5 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού αργού την εβδομάδα έως τις 24 Νοεμβρίου, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων και εκθέσεις λιμενικού πράκτορα. Ο όγκος αυξήθηκε μέτρια από 19,8 εκατομμύρια βαρέλια σε 26 πλοία την προηγούμενη εβδομάδα.

Οι ημερήσιες ροές αργού την εβδομάδα έως τις 24 Νοεμβρίου αυξήθηκαν κατά περίπου 100.000 βαρέλια στα 2,93 εκατομμύρια. Η αύξηση οφείλεται στις υψηλότερες ροές από τα λιμάνια της Αρκτικής της χώρας, ενώ οι αποστολές από τον Ειρηνικό παρέμειναν αμετάβλητες.

Οι λιγότερο ασταθείς μέσες ροές τεσσάρων εβδομάδων κινήθηκαν προς την αντίθετη κατεύθυνση, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση από τα μέσα Ιουλίου στα 3,12 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως κατά μέσο όρο, με μείωση 150.000 από την περίοδο έως τις 17 Νοεμβρίου.

Οι αποστολές αργού μέχρι στιγμής φέτος είναι περίπου 60.000 βαρέλια την ημέρα, ή 1,7%, κάτω από τον μέσο όρο για ολόκληρο το 2023.

Δύο φορτία αργού πετρελαίου KEBCO του Καζακστάν φορτώθηκαν στο Novorossiysk στη Μαύρη Θάλασσα και ένα στο Ust-Luga στη Βαλτική κατά τη διάρκεια της εβδομάδας.

Η Ρωσία τερμάτισε τους εξαγωγικούς της στόχους στα τέλη Μαΐου, επιλέγοντας αντ' αυτού να περιορίσει την παραγωγή, σύμφωνα με τους εταίρους της στην ομάδα παραγωγών πετρελαίου του ΟΠΕΚ+. Ο στόχος παραγωγής της χώρας έχει τεθεί στα 8,978 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως έως τα τέλη Δεκεμβρίου, μετά την προγραμματισμένη χαλάρωση ορισμένων περικοπών παραγωγής που καθυστέρησε για δεύτερη φορά.

Η Μόσχα δεσμεύτηκε επίσης να προβεί σε βαθύτερες περικοπές της παραγωγής τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους, στη συνέχεια μεταξύ Μαρτίου και Σεπτεμβρίου του 2025, για να αντισταθμίσει την άντληση πάνω από την ποσόστωση του ΟΠΕΚ + νωρίτερα φέτος.

Αξία εξαγωγής

Το εισόδημα από το πετρέλαιο του Κρεμλίνου αυξήθηκε με την αύξηση των εβδομαδιαίων μέσων τιμών για τα μεγάλα ρεύματα αργού πετρελαίου της Ρωσίας, ενισχύοντας την επίδραση της μικρής ανόδου στον εβδομαδιαίο όγκο εξαγωγών. Μαζί ώθησαν την ακαθάριστη αξία των εξαγωγών της Μόσχας κατά περίπου 75 εκατομμύρια δολάρια σε 1,33 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα έως τις 24 Νοεμβρίου.

Οι αξίες των εξαγωγών στα λιμάνια της Βαλτικής αυξήθηκαν κάθε εβδομάδα κατά περίπου 2,30 δολάρια το βαρέλι. Οι τιμές για τη φόρτωση των Urals στη Μαύρη Θάλασσα αυξήθηκαν κατά περίπου 2,10 δολάρια το βαρέλι και η βασική κατηγορία ESPO για τον Ειρηνικό αυξήθηκε κατά περίπου 0,90 δολάρια, σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι τιμές παράδοσης στην Ινδία αυξήθηκαν κατά περίπου 2 δολάρια το βαρέλι, όλα σύμφωνα με τους αριθμούς της Argus Media.

Το μέσο εισόδημα τεσσάρων εβδομάδων κινήθηκε προς την αντίθετη κατεύθυνση, υποχωρώντας σε περίπου 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια την εβδομάδα, από 1,47 δισεκατομμύρια δολάρια την περίοδο έως τις 17 Νοεμβρίου.

Σε αυτή τη βάση, η τιμή των αποστολών της Ρωσίας από τη Βαλτική τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 24 Νοεμβρίου μειώθηκε κατά περίπου 0,10 δολάρια το βαρέλι από την περίοδο έως τις 17 Νοεμβρίου. Οι τιμές για τη βασική κατηγορία Ειρηνικού ESPO ήταν χαμηλότερες κατά περίπου 0,20 δολάρια το βαρέλι. Αντίθετα, οι τιμές για τις αποστολές της Μαύρης Θάλασσας αυξήθηκαν οριακά, όπως και η τιμή παράδοσης για τις αποστολές στην Ινδία.

Ροές ανά προορισμό

  • Ασία

Οι παρατηρούμενες αποστολές προς ασιάτες πελάτες της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που δεν έδειξαν τελικό προορισμό, μειώθηκαν στα 2,76 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 24 Νοεμβρίου.

Περίπου 1,43 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα φορτώθηκαν σε δεξαμενόπλοια που κατευθύνονταν προς την Κίνα. Οι θαλάσσιες εισαγωγές του ασιατικού έθνους ενισχύονται κατά περίπου 800.000 βαρέλια αργού την ημέρα που παραδίδονται από τη Ρωσία μέσω αγωγών, είτε απευθείας είτε μέσω Καζακστάν.

Οι ροές σε πλοία που σηματοδοτούν προορισμούς στην Ινδία ήταν κατά μέσο όρο 960.000 βαρέλια την ημέρα, από το αναθεωρημένο 1,29 εκατομμύρια για την περίοδο έως τις 17 Νοεμβρίου και 1,39 εκατομμύρια τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 10 Νοεμβρίου.

Τα στοιχεία για την Ινδία, ειδικότερα, είναι πιθανό να αυξηθούν καθώς οι λιμένες εκφόρτωσης γίνονται σαφείς για τα πλοία που δεν δείχνουν προς το παρόν τελικούς προορισμούς. Οι περισσότεροι από αυτούς που κατευθύνονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας μέσω της Διώρυγας του Σουέζ καταλήγουν στο έθνος της Νότιας Ασίας.

Το ισοδύναμο περίπου 270.000 βαρελιών την ημέρα ήταν σε πλοία που σηματοδοτούσαν το Πορτ Σάιντ ή το Σουέζ στην Αίγυπτο. Αυτά εμφανίζονται ως «Άγνωστη Ασία» μέχρι να γίνει εμφανής ένας τελικός προορισμός.

Οι «Άλλοι Άγνωστοι» όγκοι, που εκτελούνται σε περίπου 100.000 βαρέλια την ημέρα τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 24 Νοεμβρίου, είναι εκείνοι στα τάνκερ που δεν δείχνουν σαφή προορισμό. Τα περισσότερα προέρχονται από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας και συνεχίζουν να διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, αλλά μερικά θα μπορούσαν να καταλήξουν στην Τουρκία. Άλλα μπορούν να μετακινηθούν από το ένα σκάφος στο άλλο.

Οι ασκήσεις του ελληνικού ναυτικού που διεξάγονται από τον Μάιο και έχουν αναγκάσει τις μεταφορές φορτίων από πλοίο σε πλοίο από τον Λακωνικό Κόλπο και τα κοντινά ύδατα, παρατάθηκαν για έκτη φορά και θα συνεχιστούν πλέον μέχρι τα μέσα Μαρτίου. Η Ρωσία έχει βρει μια νέα τοποθεσία κοντά στις ελληνικές ακτές για να πραγματοποιεί μεταγωγές φορτίου, αν και μέχρι στιγμής έχει περιοριστεί σε προϊόντα εξευγενισμού.

  • Ευρώπη και Τουρκία

Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού της Ρωσίας προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν σταματήσει, ενώ οι ροές προς τη Βουλγαρία σταμάτησαν στα τέλη του περασμένου έτους. Η Μόσχα έχασε επίσης περίπου 500.000 βαρέλια την ημέρα από τις εξαγωγές αγωγών προς την Πολωνία και τη Γερμανία στις αρχές του 2023, όταν αυτές οι χώρες σταμάτησαν τις αγορές.

Η Τουρκία είναι πλέον η μόνη αγορά μικρών αποστάσεων για αποστολές από τα δυτικά λιμάνια της Ρωσίας. Οι ροές τις 28 ημέρες έως τις 24 Νοεμβρίου ανέκαμψαν σε περίπου 370.000 βαρέλια την ημέρα, ισοδυναμώντας με το υψηλό τριών μηνών που είχαν θέσει την περίοδο έως τις 10 Νοεμβρίου.