σε παραπλανητικές ναυτιλιακές πρακτικές και αποτελούν κίνδυνο για το περιβάλλον - πολλά δεξαμενόπλοια αγνοούν επιδεικτικά τα βασικά πρότυπα ασφαλείας, αυξάνοντας την πιθανότητα καταστροφικών πετρελαιοκηλίδων», δήλωσε το Ηνωμένο Βασίλειο περιγράφοντας λεπτομερώς τις τελευταίες κινήσεις του. «Ο περιορισμός αυτών των εσόδων, μεταξύ άλλων με την πάταξη των εταιρειών που ασφαλίζουν αυτά τα πλοία, είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση της κοινής μας ασφάλειας».
Η προσπάθεια είναι μία από τις πιο σαρωτικές που έχουν παρατηρηθεί από τότε που η Δύση ξεκίνησε τις προσπάθειες να περιορίσει το εμπόριο πετρελαίου της Ρωσίας και έρχεται καθώς ο σκιώδης στόλος συνεχίζει να αυξάνεται. Η S&P Global δημοσίευσε στοιχεία νωρίτερα μέσα στο μήνα, αναφέροντας ότι η σουίτα κινδύνου Commodities at Sea and Maritime Intelligence Risk Suite είχε εντοπίσει 889 δεξαμενόπλοια χωρητικότητας τουλάχιστον 27.000 dwt που είχαν χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά πετρελαίου που υπόκειται σε κυρώσεις, μεταξύ άλλων από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα. Είπαν ότι ο συνδυασμένος στόλος αντιπροσωπεύει πάνω από 111,6 εκατομμύρια dwt και το 17% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Ενώ οι προηγούμενες προσπάθειες του Ηνωμένου Βασιλείου επικεντρώνονταν κυρίως σε πλοία που χρησιμοποιούν διεθνή νηολόγια, η σημερινή λίστα περιλαμβάνει 11 πλοία που ελέγχονται έμμεσα από τη Sovcomflot μέσω του Invest Fleet στην Αγία Πετρούπολη και του South Fleet. Εννέα από τα καταχωρισμένα δεξαμενόπλοια εμφανίζονται ως νηολογημένα στη Ρωσία. Η προσπάθεια επιβάλλει επίσης κυρώσεις σε δύο ρωσικές εταιρείες, την Alfastrakhovanie και την VSK, τις οποίες η ανακοίνωση χαρακτηρίζει «αμφίβολους ασφαλιστές», για την ενεργοποίηση του σκιώδους στόλου.
Πολλά από τα πλοία διαχειρίζονται από την Ινδία ή την Κίνα και εμφανίζουν ένα ευρύ φάσμα σημαιών. Κατά κύριο λόγο τα πλοία είναι νηολογημένα στον Παναμά με επτά σκάφη, καθώς και στη Γκαμπόν και τα Μπαρμπάντος και μεμονωμένες περιπτώσεις από τη Σιέρα Λεόνε, τις Νήσους Κουκ και την Αντίγκουα και Μπαρμπούντα.
Αρκετά από τα πλοία ανήκουν σαφέστερα στον σκιώδη στόλο με άγνωστη διαχείριση και δύο πλοία αναφέρονται στη βάση δεδομένων της Equasis ως πλοία με ψευδή στοιχεία σημαίας. Το Valour (χωρητικότητας 113.000 dwt) παρουσιάζεται ψευδώς αναφέροντας νηολόγιο στη Γουινέα και το Daksha (χωρητικότητας 10.000 dwt) προσδιορίζει ψευδώς ένα νηολόγιο στις Κομόρες.
Επισημαίνοντας τις προσπάθειές του για την πάταξη του σκιώδους στόλου, το Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρει στις 12 Νοεμβρίου ότι αμφισβήτησε ένα δεξαμενόπλοιο, το Ksena (106.000 dwt) το οποίο εμφανίζει ως νηολόγιο τον Παναμά και διαχείριση από τη Μολδαβία. Το δεξαμενόπλοιο αγνόησε την πρόκληση του Ηνωμένου Βασιλείου και δεν παρείχε στοιχεία για την ασφάλισή του, με αποτέλεσμα να συμπεριληφθεί στις σημερινές κυρώσεις.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρει ότι κάλεσε 43 σκάφη με αμφίβολη ασφάλιση να παράσχουν τα στοιχεία τους καθώς διέρχονται από τα βρετανικά ύδατα.
Οι κυρώσεις επιτρέπουν στο Ηνωμένο Βασίλειο να απαγορεύσει στα δεξαμενόπλοια να εισέλθουν σε λιμάνια του Ηνωμένου Βασιλείου και αναφέρουν ως παραδείγματα τα δεξαμενόπλοια Artemis (117.000 dwt νηολογημένα στη Γκαμπόν) και Sea Fidelity (115.000 dwt νηολογημένα στα νησιά Κουκ), τα οποία, σύμφωνα με το Ηνωμένο Βασίλειο, βρίσκονται αδρανή στη Βαλτική από τότε που τους επιβλήθηκαν κυρώσεις τον περασμένο μήνα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αναφέρει ότι έχει επιβάλει κυρώσεις σε 73 δεξαμενόπλοια, γεγονός που, όπως σημειώνει, προηγείται των ΗΠΑ που έχουν καταγράψει 39 και της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει επιβάλει κυρώσεις σε 19 δεξαμενόπλοια. Αναφέρουν ότι τα μισά από τα πλοία που καταγράφονται σήμερα μόνο μετέφεραν πετρέλαιο και πετρελαιοειδή όπως βενζίνη αξίας άνω των 4,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο χρόνο.
Η νέα προσπάθεια ανακοινώθηκε την ώρα που ο υπουργός Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου Ντέιβιντ Λάμι αρχίζει συναντήσεις με τους υπουργούς Εξωτερικών της G7. Ο πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Keir Starmer ανέφερε τον Ιούλιο ότι 46 χώρες και η ΕΕ συμμετέχουν στις κυρώσεις κατά του σκιώδους στόλου και ο Lammy θα χρησιμοποιήσει τη σημερινή συνάντηση για να πιέσει για περαιτέρω υποστήριξη.Η ΕΕ φέρεται να εργάζεται για την επόμενη φάση των κυρώσεων, αφού τα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 14 Νοεμβρίου ενέκριναν με συντριπτική πλειοψηφία ένα νέο ψήφισμα που ζητά την ενίσχυση της επιβολής του ανώτατου ορίου τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο με την πάταξη του σκιώδους στόλου.