έρευνα είναι να διαπιστωθεί αν το πλήρωμα παρέβλεψε κατά λάθος ώρες διέλευσης με μία άγκυρα στον πυθμένα, απώλεια ταχύτητας και αρκετές ώρες με το AIS εκτός λειτουργίας- ωστόσο, η Κίνα, το κράτος σημαίας του πλοίου, δεν έχει επιτρέψει ακόμη στις σκανδιναβικές αρχές να επιβιβαστούν στο πλοίο και να ανακρίνουν τα μέλη του πληρώματος.
Προηγούμενες αναφορές από το δημόσιο ραδιοφωνικό δίκτυο DR έχουν διαπιστώσει ότι τα πτερύγια της αριστερής άγκυρας του Yi Peng 3 στράφηκαν προς αντίθετες κατευθύνσεις, μια σπάνια μορφή ζημιάς που απαιτεί σημαντική δύναμη. Τα αρχεία AIS τοποθετούν το πλοίο στην περιοχή των δύο κομένων καλωδίων κατά τη στιγμή της απώλειας της σύνδεσης. Επιπλέον, ο καπετάνιος του πλοίου φέρεται να είναι Ρώσος υπήκοος και το τελευταίο λιμάνι προσέγγισης του πλοίου ήταν το Ust-Luga, λίγο έξω από την Αγία Πετρούπολη.
Τα κράτη μέλη του ΝΑΤΟ ταλαιπωρηθεί από επεισόδια δολιοφθοράς που συνδέονται με τις ρωσικές μυστικές υπηρεσίες τον περασμένο χρόνο, συμπεριλαμβανομένης μιας απόπειρας δολοφονίας του διευθύνοντος συμβούλου της γερμανικής αμυντικής εταιρείας Rheinmetall, βασικού προμηθευτή των ενόπλων δυνάμεων της Ουκρανίας. «Οι ρωσικές υπηρεσίες πληροφοριών έχουν γίνει κάπως άγριες, ειλικρινά», προειδοποίησε τον Σεπτέμβριο ο Βρετανός αρχηγός κατασκοπείας Ρίτσαρντ Μουρ.
Οι ερευνητές ενδιαφέρονται τώρα για το εάν Ρώσοι πράκτορες παρότρυναν το πλήρωμα του Yi Peng 3 να σύρει άγκυρα πάνω από ευρωπαϊκά καλώδια επικοινωνιών, σύμφωνα με την Wall Street Journal. «Είναι εξαιρετικά απίθανο ο καπετάνιος να μην είχε παρατηρήσει ότι από το πλοίο του έπεσε και έσυρε την άγκυρά του, χάνοντας ταχύτητα για ώρες και κόβοντας καλώδια σε ολόκληρη τη διαδρομή», παρατήρησε ένας Ευρωπαίος ερευνητής σε συνομιλία με το WSJ.
Οι ηγέτες της Ευρώπης συμφωνούν με αυτήν την εκτίμηση. «Κανείς δεν πιστεύει ότι αυτά τα καλώδια υπέστησαν τυχαία ζημιά», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο Γερμανός υπουργός Άμυνας Μπόρις Πιστόριους.
Προς το παρόν, έχει αναπτυχθεί μια νομική αντιπαράθεση γύρω από το Yi Peng 3. Παρά τη φυσική πρόσβαση στο ύποπτο σκάφος στα ανοικτά των ακτών της Δανίας και την έντονη παρουσία της επιβολής του νόμου, τα πληγέντα έθνη του ΝΑΤΟ δεν έχουν επιβιβαστεί στο Yi Peng 3 για επιθεώρηση - και διαπραγματεύονται με την Κίνα για να λάβουν άδεια. Το Yi Peng 3 είναι αγκυροβολημένο σε λιγότερο από ένα ναυτικό μίλι έξω από τις χωρικά ύδατα της Δανίας και χωρίς νομική αιτιολόγηση, οι δανικές αρχές φέρεται να είναι απρόθυμες να πραγματοποιήσουν επιβίβαση σε πλοίο με κινεζική σημαία.
Η Σουηδία, η οποία επηρεάστηκε άμεσα από τις ζημιές του καλωδίου και ηγείται της έρευνας, ζήτησε να επιστρέψει οικειοθελώς το Yi Peng 3 στα σουηδικά χωρικά ύδατα. «Από τη σουηδική πλευρά, είχαμε επαφή με το πλοίο και την Κίνα και δηλώσαμε ότι θέλουμε το πλοίο να κινηθεί προς τα σουηδικά ύδατα», δήλωσε ο Σουηδός πρωθυπουργός Ulf Kristersson, τονίζοντας ότι δεν κατηγορεί το πλήρωμα για οποιαδήποτε αδικοπραγία. "Δεν είναι η πρώτη φορά που είχαμε ένα σπάσιμο του καλωδίου με μια ελαφρώς ασαφή βάση. Θέλουμε απολύτως να μάθουμε τι το προκάλεσε αυτό."
Το περιστατικό Yi Peng 3 ήταν η δεύτερη φορά μέσα σε ένα χρόνο που ένα κινεζικό πλοίο έσυρε μια άγκυρα κατά μήκος του βυθού της Βαλτικής, προκαλώντας ζημιές εκατομμυρίων δολαρίων σε υποθαλάσσιες υποδομές. Το τελευταίο περιστατικό συνέβη τον Οκτώβριο του 2023, όταν το υπό κινεζική σημαία σκάφος NewNew Polar Bear τράβηξε μια άγκυρα κατά μήκος του πυθμένα για εκατοντάδες ναυτικά μίλια, σπάζοντας τον αγωγό αερίου Balticconnector και κόβοντας δύο καλώδια οπτικών ινών. Το απόθεμα αγκύρωσης έσπασε στα δύο μετά το χτύπημα του αγωγού και οι αιχμές ανακτήθηκαν εκεί κοντά.