Η υπόσχεση Τραμπ για επιβολή δασμών απειλεί τη Σλοβακία, η οποία τα τελευταία χρόνια έγινε μεγάλη δύναμη στην παραγωγή αυτοκινήτων

Μια μικρή χώρα που έχει κερδίσει το προσωνύμιο «το Ντιτρόιτ της Ευρώπης», φαίνεται να κινδυνεύει από την οικονομική ατζέντα «America First» του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Με τη βοήθεια μιας αυτοκινητοβιομηχανίας που ανθεί, η Σλοβακία παράγει περισσότερα αυτοκίνητα σε κατά κεφαλήν επίπεδο από οποιαδήποτε άλλη χώρα στον κόσμο. Ομως η υπόσχεση του Τραμπ να επιβάλει δασμούς 10% ή 20% σε όλα τα προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ, απειλεί την πρωτιά αυτής της χώρας της Κεντρικής Ευρώπης στην παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων.

Ηδη, ο Τραμπ προειδοποίησε ότι θα επιβάλει νέους δασμούς στην Κίνα, στον Καναδά και στο Μεξικό αμέσως μόλις αναλάβει. Το γεγονός ότι στις ανακοινώσεις του αυτές δεν αναφέρθηκε στην Ευρώπη, θεωρείται μια ευπρόσδεκτη είδηση σε αυτή την πλευρά του Ατλαντικού. Ομως, η Ευρωπαϊκή Ενωση ανησυχεί ότι είναι απλώς θέμα χρόνου ο επόμενος Αμερικανός πρόεδρος να στρέψει την προσοχή του στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Και αυτό θα είναι ένα μεγάλο πλήγμα για τη Σλοβακία. Η χώρα των μόλις 5,5 εκατ. κατοίκων βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στο εμπόριο με τις ΗΠΑ, με τα αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό μέρος των εξαγωγών της προς τη χώρα. Ο κλάδος των αυτοκινήτων απασχολεί έμμεσα πάνω από 250.000 άτομα στη Σλοβακία.

«Η Σλοβακία έχει μετατραπεί σε ένα Ντιτρόιτ της Ευρώπης», δήλωσε στο CNBC ο Vladimir Vano, επικεφαλής οικονομολόγος της Globsec, ενός think tank που εδρεύει στην πρωτεύουσα της Σλοβακίας, την Μπρατισλάβα.

«Το 1990, μετά την πτώση του Σιδηρού Παραπετάσματος, η Σλοβακία παρήγαγε ακριβώς μηδέν αυτοκίνητα. Αλλά ήταν πολύ ισχυρή σε αυτό που στην τοπική μας γλώσσα συνηθίζουμε να αποκαλούμε “ειδική παραγωγή”, που είναι απλώς ένας ωραίος τρόπος για να λέμε την παραγωγή όπλων, τεθωρακισμένων οχημάτων, τανκς και όλων των άλλων», εξηγεί ο Vano.

Η γερμανική Volkswagen ήταν η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που εντόπισε τις δυνατότητες της Σλοβακίας στη μηχανική και τη βιομηχανία. Ετσι, ξεκίνησε με τη συναρμολόγηση κιβωτίων ταχυτήτων στη χώρα, προτού επεκταθεί γρήγορα στην κατασκευή ολόκληρων οχημάτων.

Παράλληλα, με το εργοστάσιο της Volkswagen στην Μπρατισλάβα, η Peugeot της Stellantis, η Kia της Hyundai και η Jaguar Land Rover της Tata έχουν δημιουργήσει κέντρα παραγωγής στη Σλοβακία.

Το 2022, η σουηδική Volvo ανακοίνωσε τα σχέδιά της να γίνει η πέμπτη εταιρεία αυτοκινήτων που θα δραστηριοποιηθεί στη χώρα, με ένα κλιματικά ουδέτερο εργοστάσιο που θα είναι έτοιμο να ανοίξει στην ανατολική Σλοβακία το 2026. Το εργοστάσιο, αξίας 1,2 δισ. ευρώ, θα κατασκευάζει μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Πλέον, η Σλοβακία ανησυχεί για την προοπτική των δασμών του Τραμπ, αλλά όπως και πολλές άλλες χώρες, τηρεί στάση αναμονής.

(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)