Διαχρονικά, τα ανεξάρτητα κινεζικά διυλιστήρια αγόραζαν τη συντριπτική πλειοψηφία— ως και 90%— των ιρανικών εξαγωγών αργού πετρελαίου, κυρίως λόγω του μειωμένου κόστους. Ωστόσο, η επιβολή νέων αμερικανικών κυρώσεων εναντίον του σκιώδους στόλου που μεταφέρει ιρανικό πετρέλαιο και η επιθετική στάση του Ντόναλντ Τραμπ έναντι της Τεχεράνης έχουν οδηγήσει αρκετούς αγοραστές από την Κίνα να στραφούν αλλού. Ως εκ τούτου, οι μεταφορές του ιρανικού πετρελαίου έχουν μειωθεί κατά 10% εντός του Νοεμβρίου.
Οι εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου στην Κίνα. Πηγή: Bloomberg.
Παράλληλα, το Πεκίνο έχει ζητήσει από τα ανεξάρτητα διυλιστήρια να αυξήσουν τις εισαγωγές τους, με αρκετές μονάδες να έχουν ξεκινήσει ήδη. Τα διυλιστήρια στο βιομηχανικό κέντρο της επαρχίας Σανντόνγκ έχουν αιτηθεί 28,5 εκατομμύρια βαρέλια μέχρι το τέλος του 2024.
Αυτές οι συνθήκες οδηγούν τα κινεζικά διυλιστήρια στο να αγοράσουν τις ποσότητες πετρελαίου που είχαν ξεμείνει κατά τους προηγούμενους μήνες, κυρίως από τις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής. Ένα διυλιστήριο έχει αγοράσει 10 εκατομμύρια βαρέλια από τα ΗΑΕ και το Κατάρ, τα οποία θα παραδοθούν μέσα στο επόμενο δίμηνο. Αυξημένο ενδιαφέρον υπάρχει και για το αργό πετρέλαιο που παράγεται σε κράτη της δυτικής Αφρικής.
Με το πετρέλαιο να παραμένει σε σταθερές τιμές παρά τις γεωπολιτικές κρίσεις και τους περιορισμούς του ΟΠΕΚ+, αρκετά διυλιστήρια διασφαλίζουν τις προμήθειές τους για τους επόμενους μήνες. Η ανησυχία των αγορών είναι πως η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ θα σημάνει έναν νέο εμπορικό πόλεμο με εταίρους και ανταγωνιστές των ΗΠΑ, ενώ μυστήριο παραμένει και το ποια τελικά θα είναι η πολιτική του Αμερικανού Προέδρου σχετικά με την αμερικανική παραγωγή πετρελαίου.