Χωρίς το υδρογόνο και τις ενώσεις χαμηλών εκπομπών που βασίζονται σε αυτό, οι στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το κλίμα δεν θα επιτευχθούν, σύμφωνα με νέα έκθεση της Dii Desert Energy και της ILF Consulting Engineers. Κατ' αρχήν, όλα τα στοιχεία είναι ήδη έτοιμα, από την παραγωγή έως τη μεταφορά και την κατανάλωση, ώστε να καταστεί δυνατή η ταχεία αύξηση της παραγωγής και της χρήσης, σύμφωνα με τη μελέτη.

 

Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικά εμπόδια σε κάθε στάδιο της αλυσίδας αξίας που πρέπει να ξεπεραστούν για να δοθεί στη διαδικασία η απαραίτητη ταχύτητα, προστίθεται.

Οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένου του στόχου «Fit for 55» για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2035, εξαρτώνται άμεσα από τη μεγάλης κλίμακας εισαγωγή μορίων χαμηλών εκπομπών, όπως το υδρογόνο.

Η δεξαμενή σκέψης Dii Desert Energy, σε συνεργασία με την εταιρεία συμβούλων μηχανικών ILF Consulting Engineers, ανέλυσε ποιοι παράγοντες είναι κρίσιμοι για την απαραίτητη εκτόξευση της αγοράς.


Η μελέτη, η οποία ενσωματώνει πληροφορίες από 31 κορυφαίες εταιρείες σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του υδρογόνου, τονίζει ότι η τεχνολογία και η βασική υποδομή για την παραγωγή, τη μεταφορά και τη χρήση του υδρογόνου είναι σε μεγάλο βαθμό έτοιμες.

Ωστόσο, παραμένουν σημαντικά εμπόδια, που καθυστερούν την ταχεία ανάπτυξη του τομέα.

Βασικά μεταξύ αυτών είναι οι οικονομικές, ρυθμιστικές και υποδομής προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν για να επιτευχθούν οι στόχοι της ενεργειακής μετάβασης της ΕΕ.

Η μελέτη εντοπίζει τη χρηματοδότηση ως ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την κλιμάκωση των έργων υδρογόνου.

Η μεγάλης κλίμακας παραγωγή και μεταφορά υδρογόνου απαιτεί σημαντικές επενδύσεις κεφαλαίου.

Ωστόσο, οι κίνδυνοι που συνδέονται με αυτά τα έργα εξακολουθούν να είναι δύσκολο να εκτιμηθούν από τα παραδοσιακά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

Αν και πρωτοβουλίες όπως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου και το H2Global Fund εργάζονται για τον μετριασμό των κινδύνων της αρχικής φάσης, η εισροή ιδιωτικών κεφαλαίων εξακολουθεί να μην επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του τομέα εντός ενός τόσο φιλόδοξου χρονοδιαγράμματος, καταλήγει η μελέτη.

Στην επόμενη φάση της ανάπτυξης, θα είναι σημαντικό για την ΕΕ και τα κράτη μέλη της να παράσχουν μηχανισμούς για την εξασφάλιση των αναγκαίων επενδύσεων μεγάλης κλίμακας ώστε να κινητοποιηθούν επαρκή ιδιωτικά κεφάλαια να κινητοποιηθούν για την αντιμετώπιση των αναγκαίων έργων μεγάλης κλίμακας, προστίθεται.

Ο Simon Roth, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης στο ILF, δήλωσε: «Τεχνικές λύσεις υπάρχουν, αλλά η αποτελεσματική κλιμάκωση θα εξαρτηθεί από βελτιωμένες δομές χρηματοδότησης και σαφέστερα ρυθμιστικά πλαίσια.

«Η ταχεία υιοθέτηση των οδηγιών και των προτύπων της ΕΕ σε εθνικό επίπεδο θα αποτελούσε ισχυρό καταλύτη για την επέκταση της ευρωπαϊκής αγοράς υδρογόνου».

Η μελέτη τονίζει ότι η συνεργασία κατά μήκος της αλυσίδας αξίας του υδρογόνου - μεταξύ των φορέων χάραξης πολιτικής, των χρηματοδοτών έργων, των φορέων ανάπτυξης έργων, των παραγωγών τεχνολογίας, των παρόχων μεταφορών και των αγοραστών - είναι σημαντική για την ευθυγράμμιση της προσφοράς και της ζήτησης.

Σύμφωνα με την ανάλυση, οι μακροπρόθεσμες συμβάσεις προμήθειας είναι ακόμη σπάνιες, αλλά απαραίτητες για να καταστεί δυνατή η λήψη επενδυτικών αποφάσεων που θα οδηγήσουν στην ανάπτυξη του τομέα.

Μακροπρόθεσμα, σύμφωνα με τους συντάκτες της μελέτης, τα μόρια χαμηλών εκπομπών θα παράγονται σε ανταγωνιστικές τιμές.
Ο Cornelius Matthes, διευθύνων σύμβουλος της Dii Desert Energy, δήλωσε: «Η ηλεκτρική ενέργεια χαμηλών εκπομπών είναι ήδη ανταγωνιστική στην περιοχή MENA.

«Επιπλέον, πρέπει να επιτύχουμε την εφαρμογή ενός διεθνούς συστήματος τιμολόγησης των εκπομπών CO₂.

«Τότε το ζήτημα της κρατικής στήριξης δεν θα τίθεται πλέον».