Οι ευρωπαϊκές εταιρείες Airbus, Thales και Leonardo διερευνούν σχέδια για τη δημιουργία μιας νέας κοινής διαστημικής εταιρείας, καθώς θέλουν να ανταγωνιστούν την Starlink του Elon Musk, αναφέρει το Reuters. Το «Project Bromo», που πήρε το όνομά του από ένα ινδονησιακό ηφαίστειο

προβλέπει έναν αυτόνομο ευρωπαϊκό δορυφορικό πρωταθλητή με πρότυπο την εταιρεία κατασκευής πυραύλων MBDA, η οποία ανήκει στις Airbus, Leonardo και BAE Systems, δήλωσαν τρεις άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα.

Μέχρι τώρα, οι κορυφαίοι κατασκευαστές δορυφόρων της Ευρώπης έχουν δηλώσει μόνο ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν μεγαλύτερη κλίμακα σε έναν τομέα που στιγματίζεται από μεγάλες απώλειες, καθώς η ταχεία ανάπτυξη του δικτύου Starlink του Musk κυριαρχεί σε χαμηλή γήινη τροχιά.

Αν και βρίσκονται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, οι συνομιλίες έχουν προχωρήσει αρκετά ώστε να κερδίσουν μια κωδική ονομασία εντός της Airbus και μια προτιμώμενη δομή με μια νέα εταιρεία που θα συνδυάζει δορυφορικά περιουσιακά στοιχεία, αντί ένας εταίρος να αγοράζει περιουσιακά στοιχεία από τους υπόλοιπους, είπαν οι άνθρωποι.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Leonardo Roberto Cingolani δήλωσε στο Reuters ότι οι συνομιλίες περιλαμβάνουν διάφορες τεχνικές συζητήσεις και επιβεβαίωσε ότι η προβλεπόμενη δομή θα βασίζεται στο μοντέλο της MBDA.

«Αυτό είναι το ένα- είναι δύσκολο να είναι κάτι άλλο», δήλωσε στο περιθώριο εκδήλωσης στη Ρώμη.

Η Airbus και η Thales αρνήθηκαν να σχολιάσουν.

Οι προτάσεις συγχώνευσης είναι ξεχωριστές από τις περικοπές θέσεων εργασίας που θα παρουσιαστούν αυτή την εβδομάδα και θα μπορούσαν να χρειαστούν χρόνια για να υλοποιηθούν, δήλωσε μια πηγή. Αλλά μαζί, αντιπροσωπεύουν μια προσπάθεια πολλαπλών ταχυτήτων για να φέρουν τον αγωνιζόμενο διαστημικό τομέα της Ευρώπης σε φόρμα για να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό.

Οι κορυφαίοι κατασκευαστές δορυφόρων της Ευρώπης έχουν παραδοσιακά επικεντρωθεί σε πολύπλοκα διαστημόπλοια σε γεωστατική τροχιά, αλλά έχουν πληγεί από την άφιξη φθηνών μικροσκοπικών δορυφόρων σε χαμηλή γήινη τροχιά. Ο Cingolani δήλωσε ότι οι δορυφόροι θα αποτελέσουν το 75% της διαστημικής οικονομίας.

Περικοπές εργασίας

Οι συνομιλίες για την αναδιαμόρφωση της μακροπρόθεσμης δομής της βιομηχανίας έρχονται καθώς χιλιάδες εργαζόμενοι της Airbus αναμένουν τις λεπτομέρειες των περικοπών θέσεων εργασίας στο διάστημα και την άμυνα που θα παρουσιαστούν στα συνδικάτα την Τετάρτη και την Πέμπτη.

Η Airbus δήλωσε τον Οκτώβριο ότι θα περικόψει έως και 2.500 θέσεις εργασίας, ή το 7% του τμήματος Άμυνας και Διαστήματος, μέχρι τα μέσα του 2026.

Η Thales, η οποία έχει δύο υφιστάμενες συμμαχίες με τη Leonardo στους δορυφόρους και τις υπηρεσίες, βρίσκεται σε συνομιλίες με τα συνδικάτα σχετικά με τα σχέδια περικοπής 1.300 θέσεων που σχετίζονται με το διάστημα.

Ο κύριος όγκος των περικοπών θέσεων εργασίας της Airbus αναμένεται να πέσει στην επιχείρηση διαστημικών συστημάτων ύψους 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (2,10 δισεκατομμυρίων δολαρίων), η οποία ταλανίζεται από πρόσφατες επιβαρύνσεις ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, δήλωσαν πηγές της βιομηχανίας.

Η Airbus έχει τις περισσότερες διαστημικές δραστηριότητές της στη Γαλλία. Τα κεντρικά γραφεία των τμημάτων Άμυνας και Διαστήματος στη Γερμανία θεωρείται επίσης πιθανό να μειωθούν, ενώ η Βρετανία αντιμετωπίζει ανησυχίες για το μέλλον τουλάχιστον ενός εργοστασίου. Η Ισπανία αντιμετωπίζει πιέσεις στον τομέα της άμυνας.

Τα τέσσερα έθνη ίδρυσαν την Airbus πριν από 50 χρόνια και το μερίδιο οποιασδήποτε περικοπής κόστους είναι ένα πολιτικά ευαίσθητο θέμα.

Η Airbus δήλωσε ότι οι περικοπές αναμένεται να επιτευχθούν μέσω εθελοντικών προγραμμάτων.

Η αναδυόμενη αδελφοσύνη μεταξύ των διαστημικών εταιρειών μέσω του «Project Bromo» και του οράματός του για έναν ευρωπαίο πρωταθλητή στους δορυφόρους αναμένεται να διαρκέσει περισσότερο, μετά από χρόνια αδιέξοδων προσπαθειών.

Η MBDA ιδρύθηκε το 2001 μέσω της συγχώνευσης της αγγλογαλλικής Matra BAe Dynamics, της γαλλικής Aerospatiale Matra Missiles και των πυραυλικών δραστηριοτήτων της αγγλοϊταλικής Alenia Marconi Systems.

Ανήκει στους ομίλους που κατάγονται από τους ιδρυτές - Airbus, BAE και Leonardo - με τους δύο πρώτους να έχουν τον μεγαλύτερο έλεγχο.

Λίγους μήνες αφότου βοήθησε στη δημιουργία του δεύτερου μεγαλύτερου κατασκευαστή πυραύλων στον κόσμο, η τότε μητρική της Airbus, η EADS, δεσμεύτηκε να «συνεχίσει την αναγκαία αναδιάρθρωση» της διαστημικής βιομηχανίας.

Περισσότερο από δύο δεκαετίες αργότερα, οι ευρωπαϊκές δορυφορικές εταιρείες δεν έχουν μέχρι στιγμής καταφέρει να ξεπεράσουν τις ανησυχίες για τον ανταγωνισμό, μεταξύ άλλων εμποδίων, παρά τις σποραδικές συνομιλίες κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

«Το μοντέλο της MBDA συζητείται, αλλά οι τεχνικές λεπτομέρειες της διακυβέρνησης θα μπορούσαν να είναι διαφορετικές», δήλωσε ο Cingolani.