Υψηλότερα οι χρεώσεις για το κόστος εμπορίας ρύπων στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων

Τόσο οι αλλαγές πολιτικής όσο και οι μεγαλύτερες διαδρομές οδηγούν στην αύξηση του κόστους εμπορίας ρύπων ETS για τα containerships.

Αυξημένο θα είναι το κόστος εμπορίας ρύπων ETS για τα containerships από το πρώτο τρίμηνο του 2025, λόγω της μεγαλύτερης απόστασης των πλοίων που αποφεύγουν την εμπόλεμη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, προειδοποιεί η συμβουλευτική εταιρεία ναυτιλίας Drewry.

Σημειώνεται ότι το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων ETS της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αυτό που η κάθε ναυτιλιακή εταιρεία θα πρέπει να αγοράζει για κάθε τόνο καυσίμου που καίει ένα πλοίο της, τη χρηματιστηριακή αξία του διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει.

Αφορά όλα τα μεγάλα πλοία (ολικής χωρητικότητας 5.000 κόρων και άνω) που εισέρχονται σε λιμένες της Ε.Ε., ανεξάρτητα από τη σημαία που φέρουν.

Το ΣΕΔΕ της Ε.Ε. καλύπτει τις ναυτιλιακές εκπομπές εντός της Ευρώπης και το 50% των ταξιδιών εντός και εκτός του μπλοκ.

Οι χρεώσεις ETS ήταν περίπου 46 ευρώ (48 δολάρια) ανά feu για μια τυπική ναυτιλιακή υπηρεσία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ασίας-Ευρώπης το πρώτο τρίμηνο του 2024.

Η Drewry δήλωσε ότι αναμένει ότι το ποσό αυτό θα αυξηθεί σε 75-85 ευρώ ανά feu το 1ο τρίμηνο του 2025, μια ποσοστιαία αύξηση τουλάχιστον 63%, ένα γεγονός, όπως επισημαίνει, στο οποίο οι φορτωτές θα πρέπει να εξετάσουν την τυποποιημένη πολιτική ETS στις συμβάσεις με τους μεταφορείς και τους διαμεταφορείς.

«Οι χρεώσεις ETS για τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων πρόκειται να αυξηθούν απότομα τον Ιανουάριο του 2025, καθώς τόσο οι αλλαγές πολιτικής όσο και οι μεγαλύτερες διαδρομές οδηγούν στην αύξηση», δήλωσε ο επικεφαλής συμβούλων εφοδιαστικής αλυσίδας της Drewry, Philip Damas.

Τόνισε ότι «ο αντίκτυπος στο κόστος θα συνεχίσει να αυξάνεται και μετά το 2025, καθώς η πολιτική αυξάνεται στο 100% και ταυτόχρονα μειώνεται ο αριθμός των δικαιωμάτων».

Μείωση δικαιωμάτων

Το 2024 οι μεταφορείς έπρεπε να αγοράσουν δικαιώματα της Ε.Ε. μόνο για το 40% των εκπομπών, καθώς το σύστημα εισήχθη σταδιακά. Αυτό όμως θα αυξηθεί στο 70% το 2025 και στο 100% το 2026.

Σημειώνεται ότι από το 2026 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αρχίσει επίσης να μειώνει τον αριθμό των δικαιωμάτων εκπομπών EUA που διατίθενται στην αγορά, γεγονός που θα αυξήσει την τιμή ανά τόνο για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Τα EUAs μπορούν να αγοραστούν και να πωληθούν στην αγορά και η μεταβλητή αγοραία τιμή τους αντανακλά το κόστος της μείωσης των εκπομπών.

Φέτος οι τιμές του ETS αναμένεται να κυμανθούν γύρω στα 100 ευρώ ανά τόνο, όταν κατά μέσο όρο ήταν περίπου 80 ευρώ ανά τόνο.

Τα περισσότερα πλοία που διακινούν Ασία-Ευρώπη αποφεύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ και πλέουν μακρύτερα, γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, οπότε πρέπει να αγοράσουν περισσότερα πιστοποιητικά ETS από ό,τι θα αγόραζαν πριν από την κρίση της Ερυθράς Θάλασσας, για να καλύψουν την επιπλέον ρύπανση.

Ο κ. Damas δήλωσε ότι οι φορτωτές, οι διαμεταφορείς και οι μεταφορείς δεν έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή εκείνη την εποχή, όταν όλη η προσοχή ήταν στραμμένη στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Διαφορετική τιμή από το ΣΕΔΕ Ηνωμένου Βασιλείου

Σημειώνεται ότι το Ηνωμένο Βασίλειο συμμετείχε παλαιότερα στο ΣΕΔΕ της Ε.Ε., αλλά το αντικατέστησε με το δικό του σύστημα μετά την αποχώρησή του από την Ε.Ε.

Το ΣΕΔΕ του Ηνωμένου Βασιλείου είναι παρόμοιο με το ΣΕΔΕ της Ε.Ε., αλλά έχει διαφορετική τιμή για το έτος εφαρμογής του συστήματος.

Φέτος ο βρετανικός οργανισμός καθορισμού τιμών Worldscale Association συνεργάζεται ήδη με τον πάροχο δεδομένων Intercontinental Exchange (ICE), ο οποίος είναι εισηγμένος στη Νέα Υόρκη, για να χρησιμοποιήσει την τιμή διακανονισμού των ευρωπαϊκών δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα ως σημείο αναφοράς το 2025.

Η Worldscale με έδρα το Λονδίνο εκδίδει νέες κατ’ αποκοπήν εκτιμήσεις χιλιάδων δρομολογίων δεξαμενόπλοιων κάθε χρόνο ως σημείο εκκίνησης για τις διαπραγματεύσεις μεταξύ ιδιοκτητών και ναυλωτών.

Ο διευθύνων σύμβουλος Ian McCarthy δήλωσε ότι «η εταιρεία έχει την ικανότητα να παρέχει υπηρεσίες σε όλους τους πελάτες της για μια διαφανή τιμή του άνθρακα που να συνυπολογίζεται στα ναύλα».

Πρόσθεσε ότι «η ευρωπαϊκή αγορά άνθρακα, ως η πιο ρευστή αγορά, είναι η φυσική επιλογή».

Οι κατ’ αποκοπή τιμές της Worldscale αντιπροσωπεύουν το κόστος ενός τυπικού πλοίου που πραγματοποιεί ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής, αντλώντας από τις τιμές των καυσίμων, τα λιμενικά έξοδα και τις συναλλαγματικές ισοτιμίες.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")