Με την πλάτη στον τοίχο βρίσκεται ο ΟΠΕΚ+, καθώς αναγκάζεται να αναβάλλει για ακόμα μία φορά την άμβλυνση των περιορισμών στην ημερήσια παραγωγή. Οι περιορισμοί στοχεύουν να πιέσουν τις τιμές του αργού προς τα 100 δολάρια, κάτι που δεν έχει επιτευχθεί προς το παρόν. Παράλληλα, η επικείμενη επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο προμηνύει μία νέα κόντρα μεταξύ Ουάσιγκτον και πετρελαϊκού καρτέλ

Ύστερα από εβδομάδες παρασκηνιακών διαπραγματεύσεων, τα μέλη του ΟΠΕΚ+ ανακοίνωσαν και επισήμως τη συνέχιση των περιορισμών στην παραγωγή πετρελαίου. Οι περιορισμοί, που σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό έπρεπε να είχαν χαλαρώσει ήδη από τον Οκτώβριο, θα παραμείνουν ως έχουν για τρεις τουλάχιστον μήνες εντός του 2025. Πιο συγκεκριμένα, τα μέλη του ΟΠΕΚ+ έχουν μειώσει την ημερήσια παραγωγή αργού κατά 5,86 εκατομμύρια βαρέλια, ή περίπου το 5,7% της παγκόσμιας ζήτησης.

Από αυτά, τα 2 εκατομμύρια bpd προέρχονται από όλα τα μέλη συνολικά, το 1,65 εκατομμύρια bpd προέρχονται από το πρώτο στάδιο εθελοντικών περικοπών από οκτώ μέλη, ενώ άλλα 2,2 εκατομμύρια bpd προέρχονται από το δεύτερο στάδιο εθελοντικών περικοπών από τα ίδια οκτώ μέλη. Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει πως οι περικοπές των 2 + 1,65 εκατομμυρίων bpd θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος του 2026, ενώ η χαλάρωση των περιορισμών για τα 2,2 εκατομμύρια bpd θα ξεκινήσει από τον Απρίλιο του 2025 με μηνιαίες αυξήσεις 138.000 bpd, φτάνοντας εντέλει μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2026. Εντός αυτού του πλαισίου, συμφωνήθηκε και μία εξαίρεση για τα ΗΑΕ ώστε να αυξήσουν την παραγωγή κατά 300.000 bpd σταδιακά από τον Απρίλιο έως το τέλος Σεπτεμβρίου του 2026.

Οι περικοπές της ημερήσιας παραγωγής αποτελούν το εργαλείο που έχει επιλέξει να χρησιμοποιήσει ο ΟΠΕΚ+ ώστε να αυξήσει τις τιμές του πετρελαίου. Ωστόσο, η αυξανόμενη παραγωγή των ΗΠΑ– που έχουν αναδειχθεί στον μεγαλύτερο παραγωγό παγκοσμίως χάρη στα σχιστολιθικά αποθέματα– και η μειωμένη ζήτηση της Κίνας– δηλαδή του μεγαλύτερου εισαγωγέα πετρελαίου– έχουν “εγκλωβίσει” τις τιμές μεταξύ των 70-80 δολαρίων ανά βαρέλι. Πέραν αυτού, αν ο νέος Πρόεδρος των ΗΠΑ καταφέρει να επιβάλει την πολιτική του περί δραματικής πτώσης των τιμών των καυσίμων, ο ΟΠΕΚ+ θα βρεθεί σε ακόμα δυσκολότερη θέση.