Η ανησυχία σχετικά με την προμήθεια μεθανόλης μείωσε το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών στις νέες παραγγελίες

Συνεχίζουν να υπερτερούν οι παραγγελίες πλοίων με καύσιμο LNG, καθώς παραμένει κορυφαία επιλογή στα εναλλακτικά καύσιμα παγκοσμίως για τους περισσότερους πλοιοκτήτες.

Την ίδια ώρα, η ανησυχία σχετικά με τη μελλοντική προμήθεια μεθανόλης μείωσε το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για παραγγελίες πλοίων διπλού καυσίμου μεθανόλης το 2024.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της πλατφόρμας Alternative Fuels Insight (AFI) του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, τον Νοέμβριο του 2024 από τις 27 νέες παραγγελίες σε πλοία με εναλλακτικά καύσιμα 15 ήταν containerships προδιαγραφών LNG διπλού καυσίμου και έξι car carriers.

Τον περασμένο επίσης μήνα παραγγέλθηκαν τέσσερα νέα πλοία με καύσιμο αμμωνία.

Παραγγελίες

Σχολιάζοντας στους Lloyd’s List τα στοιχεία για τα εναλλακτικά καύσιμα ο κ. Ιάσονας Στεφανάτος, παγκόσμιος διευθυντής απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές της DNV Maritime, δήλωσε ότι «η χρήση καυσίμου LNG παρέμεινε “επικεφαλής”, με εξαιρετική δραστηριότητα από τους καλοκαιρινούς μήνες και αυτό οφείλεται σαφώς στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, στα οποία η συντριπτική πλειονότητα των νέων παραγγελιών το 2024 ήταν για πλοία με εναλλακτικά καύσιμα».

Όπως αναφέρει η DNV Alternative Fuel Insight, από τα 491 πλοία που παραγγέλθηκαν από τον Ιανουάριο του 2024, συνολικά 252 προσδιορίστηκαν ως πλοία διπλού καυσίμου LNG.

Οι παραγγελίες για πλοία με δυνατότητα χρήσης LNG υπερδιπλασιάστηκαν το 2024 σε ετήσια βάση.

Η δεύτερη υψηλότερη αύξηση όσον αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα ήταν η μεθανόλη, με 162 πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης να έχουν παραγγελθεί από την αρχή του έτους, παρέχοντας μερίδιο 32% των παραγγελιών που έγιναν από τον Ιανουάριο.

Παρ’ όλα αυτά, οι παραγγελίες για πλοία με δυνατότητα μόνο χρήσης μεθανόλης αυξήθηκαν
κατά 7%, σύμφωνα με τα στοιχεία της DNV AFI.

Παρά το γεγονός ότι η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, η Maersk, θεωρεί τη βιομεθανόλη ως έναν από τους μεγαλύτερους πρωταγωνιστές εναλλακτικού καυσίμου για τη μείωση των εκπομπών, ανακοίνωσε τον Αύγουστο τις πρώτες παραγγελίες για κιβωτιοφόρα πλοία με διπλό καύσιμο LNG.

Αυτό φαινόταν να αποτελεί «πισωγύρισμα» από την προηγούμενη στρατηγική της να παραγγέλνει κιβωτιοφόρα πλοία μόνο με δυνατότητα χρήσης μεθανόλης.

Διπλό καύσιμο

Σημειώνεται ότι η A.P. Moller – Maersk (Maersk) υπέγραψε συμφωνίες με τρία ναυπηγεία για συνολικά 20 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξοπλισμένα με κινητήρες διπλού καυσίμου LNG.

Με αυτές τις παραγγελίες, η Maersk ολοκλήρωσε τις προβλεπόμενες παραγγελίες ιδιόκτητων νεότευκτων πλοίων που ανακοινώθηκαν στην επικαιροποίηση του σχεδίου ανανέωσης του στόλου. Τα πλοία αυτά μαζί έχουν χωρητικότητα 300.000 TEUs.

Και τα 20 θα είναι εξοπλισμένα με συστήματα πρόωσης διπλού καυσίμου υγροποιημένου αερίου και ποικίλλουν σε μέγεθος από 9.000 έως 17.000 TEUs.

Τα πρώτα πλοία θα παραδοθούν το 2028 και η τελευταία παράδοση θα πραγματοποιηθεί το 2030.

«Οι παραγγελίες αυτές αποτελούν μέρος του συνεχιζόμενου προγράμματος ανανέωσης του στόλου μας και συνάδουν με τη δέσμευσή μας για απαλλαγή από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, καθώς όλα τα πλοία θα διαθέτουν κινητήρες διπλού καυσίμου, με σκοπό να λειτουργούν με καύσιμα χαμηλότερων εκπομπών» ανέφερε η Anda Cristescu, επικεφαλής ναυλώσεων και νεότευκτων πλοίων της Maersk.

Σε εναλλακτική «ρότα» και η Maersk

Σημειώνεται ότι λόγω των καθυστερήσεων στην παραγωγή πράσινης μεθανόλης και των αβεβαιοτήτων σχετικά με τις τιμές του διοξειδίου του άνθρακα στη ναυτιλία, η Maersk έχει στραφεί προς άλλα καύσιμα, όπως το LNG, για να διαφοροποιήσει τις επιλογές της.

Ο διευθύνων σύμβουλος Vincent Clerc δήλωσε κατά την κλήση της εταιρείας προς τους επενδυτές για το δεύτερο τρίμηνο τον Αύγουστο ότι χρειάζεται να αντισταθμίσει ορισμένα από τα τεχνολογικά της στοιχήματα.

Πάντως η συμφωνία της Maersk με τον κινεζικό προμηθευτή Longi Green Energy, που ανακοινώθηκε τον περασμένο μήνα, θα βοηθήσει επίσης τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο να προμηθεύεται περισσότερο από το 50% της βιομεθανόλης  που χρειάζεται για τον στόλο της μέχρι το 2027.

«Η βιομεθανόλη και η ηλεκτρονική μεθανόλη συνεχίζουν να είναι τα πιο υποσχόμενα εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα που θα επεκταθούν αυτή τη δεκαετία και η συμφωνία με τη LONGi αποτελεί απόδειξη αυτού», έχει επισημάνει η αντιπρόεδρος της Maersk Rabab Raafat Boulos.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")