τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων ή τη μετάβαση σε πηγές καυσίμων με μειωμένες εκπομπές.
Για να συμβάλει στην επίτευξη των στόχων της για τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία, η ΕΕ επέβαλε ένα χρονοδιάγραμμα προοδευτικά υψηλότερων τελών επί των εκπομπών ανά τόνο μεταφορικού έργου για πλοία άνω των 5.000 GT. Η δομή των τελών αποτελεί μέρος του ευρύτερου σχεδίου του μπλοκ για τη μείωση της έντασης των αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία κατά 80% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2020).
Η νομοθεσία απαιτεί από τους πλοιοκτήτες να καταγράφουν και να αναφέρουν την ένταση των αερίων του θερμοκηπίου που εκπέμπει το κάθε πλοίο σε καλή κατάσταση αφύπνισης. Η μη συμμόρφωση αποτελεί νομική επιλογή, αλλά συνοδεύεται από υψηλό πρόστιμο: 2.400 ευρώ ανά τόνο ισοδύναμου ενεργειακού ισοδύναμου VLFSO - περίπου τριπλάσια τιμή από την τιμή του καυσίμου bunker - για εκπομπές πάνω από το όριο. Η επαναλαμβανόμενη, πολυετής μη συμμόρφωση αυξάνει το πρόστιμο.
Για να αποφύγουν αυτά τα απότομα τέλη, οι φορείς εκμετάλλευσης μπορούν να συγκεντρώσουν τις εκπομπές μεταξύ πολλών πλοίων, επιτρέποντας σε ένα πλοίο με χαμηλές εκπομπές άνθρακα να αντισταθμίσει πολλά παλαιά κύτη με υψηλές εκπομπές. Οι πλοιοκτήτες μπορούν επίσης να δανειστούν από τη συμμόρφωση των μελλοντικών τους ετών προκειμένου να μειώσουν το κόστος, αν και καλούνται να καλύψουν τη διαφορά αργότερα.
Η τελευταία επιλογή είναι η απλή συμμόρφωση με τους στόχους έντασης της FuelEU, είτε με την αύξηση της απόδοσης των πλοίων, είτε με την προσθήκη αιολικής πρόωσης είτε με τη μετάβαση σε πράσινα καύσιμα. Ο στόχος ξεκινά με μείωση κατά 2% φέτος και στη συνέχεια μειώνεται ραγδαία κάθε πέντε χρόνια, ώστε να επιτευχθεί μείωση κατά 80% έως το 2050.
Το FuelEU Maritime είναι μοναδικό για την Ευρώπη και πολλοί Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες πιστεύουν ότι αν μείνει μόνο του ως περιφερειακή απαίτηση, θα τους καταστήσει λιγότερο ανταγωνιστικούς στην παγκόσμια αγορά. Η Danish Shipping, ο φορέας εκπροσώπησης φορέων όπως η Maersk, η Torm και η Stena, υποστηρίζει τον νέο κανονισμό, αλλά λέει ότι υπάρχει ανάγκη για παγκόσμια ρύθμιση της ναυτιλιακής βιομηχανίας για το κλίμα.
«Ελπίζω ότι το FuelEU Maritime μπορεί να συμβάλει στην προώθηση τόσο της ζήτησης όσο και της παραγωγής πράσινων καυσίμων για τη ναυτιλία. Επί του παρόντος, η έλλειψη πράσινων καυσίμων σε ανταγωνιστικές τιμές είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας», δήλωσε η Nina Porst, διευθύντρια περιβάλλοντος της Danish Shipping. «Ενώ η ρύθμιση των εκπομπών της ναυτιλίας από την ΕΕ είναι αναμφίβολα ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση προς την κλιματική ουδετερότητα, είναι ζωτικής σημασίας οι χώρες της ΕΕ να πιέσουν επίσης για διεθνείς κανόνες στο πλαίσιο του ΙΜΟ, οι οποίοι θα ισχύουν ανεξάρτητα από τον τόπο δραστηριοποίησης των πλοίων».