Στο περιθώριο αυτών των αντιδράσεων ευρίσκεται η δυσαρέσκεια της Ελλάδος έναντι της Ισπανίας και της Γερμανίας, εταιρείες από τις οποίες μετέχουν στις κοινοπραξίες, από τις οποίες οι Τούρκοι προτίθενται να αγοράσουν οπλικά συστήματα.
Όσον αφορά τα βλήματα Meteor, όταν η Ελλάς τα ηγόρασε δεν μερίμνησε να περιληφθεί στο σχετικό συμβόλαιο ρήτρα αποκλεισμού άλλης χώρας (εν προκειμένω της Τουρκίας) η οποία θα καθιστούσε αδύνατη την πώλησή τους σε αυτήν. Η ρήτρα αμοιβαίας αμυντικής συμδρομής που υπάρχει στην ελληνο-γαλλική αμυντική συμφωνία ουδεμία εφαρμογή μπορεί να έχει όσον αφορά τους αμυντικούς εξοπλισμούς και στις πωλήσεις σε τρίτες χώρες. Να σημειωθεί ότι η Ελλάς, αν και διατηρεί τις μεγαλύτερες Ένοπλες Δυνάμεις στην Ευρωπαική Ένωση, είναι παντελώς απούσα από τις εξελίξεις στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.
Πέρα από μια συμμετοχή στο βλήμα αέρος-αέρος Iris-T, δεν κατώρθωσε να πάρει μερίδιο ούτε από τις κολοσσιαίες πωλήσεις πυρομαχικών προς την Ουκρανία, οι οποίες απετέλεσαν ανάσα ζωής για τα εργοστάσια πολλών ευρωπαικών κρατών. Ως εκ τούτου δεν έχει δυνατότητα παρεμβάσεως στις βιομηχανικές εξελίξεις καμμίας από τις ευρωπαικές χώρες.
Μία άλλη παράμετρος την οποία η ελληνική Κυβέρνησις δεν αξιολόγησε επαρκώς, είναι αυτή των «ήρεμων νερών» στο Αιγαίο. Αν και στην πραγματικότητα οι τουρκικές διεκδικήσεις εις βάρος της εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδος ουδόλως έχουν ανασταλεί, η Άγκυρα εκμεταλλεύθηκε την υπερπροβολή από ελληνικής πλευράς της θεωρίας, ότι υπάρχει προσέγγισις και επιλύονται τα προβλήματα στο Αιγαίο. Κάθε φορά που στην Ελλάδα εξεφράζετο ικανοποίησις για τα «ήρεμα νερά», η τουρκική προπαγάνδα εκινητοποιείτο προς κάθε κατεύθυνση για να δείξει ότι αφού δεν υπάρχουν προβλήματα, δεν μπορεί να υπάρξουν και ενστάσεις όσον αφορά εξοπλιστικά προγράμματα.
Αυτήν την κατάσταση σήμερα «την βρίσκουμε μπροστά μας», καθώς η ελληνική Κυβέρνησις φαίνεται ανακόλουθη. Από την μία ομιλεί για «ήρεμα νερά» και από την άλλη προσπαθεί να μπλοκάρει τουρκικά αμυντικά συμβόλαια. Πρέπει να θεωρούμε βέβαιον ότι την ίδια κατάσταση θα αντιμετωπίσουμε πολύ σύντομα και έναντι των ΗΠΑ, καθώς η Τουρκία θα διεκδικήσει την εκ νέου ενεργοποίηση της συμμετοχής της στο πρόγραμμα των μαχητικών 5ης γενιάς F-35. Να σημειωθεί ότι η Τουρκία αυτήν την στιγμή ετοιμάζεται να αρχίσει την ναυπήγηση δευτέρου αεροπλανοφόρου, στο οποίο θα δοθεί το όνομα Trakiya (Θράκη) και το οποίο θα είναι διπλασίου εκτοπίσματος (60.000 τόνων) σε σχέση με το πρώτο, το Anadolu, το οποίο εναυπηγήθη στην Ισπανία.
Το ζήτημα των Meteor το οποίο είχε τεθεί από τον υπουργό Εθνικής Αμύνης κ. Νίκο Δένδια στην πρέσβυ της Γαλλίας στην Αθήνα, ετέθη και από τον κ. Μητσοτάκη προς τον Πρόεδρο Μακρόν με τον οποίο συνηντήθη στο περιθώριο της άτυπης Συνόδου κορυφής της ΕΕ στις Βρυξέλλες. Συμφώνως προς πληροφορίες, ο Εμμανυέλ Μακρόν επιβεβαίωσε ότι υπάρχουν εν εξελίξει συζητήσεις, σημειώνοντας ότι η επίτευξις συμφωνίας δεν θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, όμως κατέστησε σαφές ότι τον πρώτο λόγο για αυτήν την ενδεχομένη πώληση τον έχει η Βρεταννία και όχι η Γαλλία. Να σημειωθεί ότι η Βρεταννία είναι η χώρα που προτίθεται να πωλήσει στην Τουρκία 40 μαχητικά τύπου Eurofighter, τα οποία η Άγκυρα θέλει να εξοπλίσει με Meteor.
Να σημειωθεί ότι η Ελλάς, ακόμη και όταν ηγόρασε τους Meteor, δεν εζήτησε να έχει μερίδιο συμπαραγωγής, κάτι που θα της έδιδε μιάν ηυξημένη δυνατότητα παρεμβάσεως στις πωλήσεις του βλήματος. Αλλά όπως εσημειώσαμε και παραπάνω, η χώρα μας, στον βιομηχανικό χάρτη της Ευρώπης, είναι ουσιαστικώς ανύπαρκτη. Όσο για την Piaggio Aerospace, η Ελλάς προτίθεται, συμφώνως προς πληροροφορίες, να προβεί σε διάβημα προς την ιταλική κυβέρνηση, υποστηρίζοντας ότι έπρεπε να ενημερωθεί πριν εκκινήσουν οι συνομιλίες για μεταβίβασή της στην τουρκική εταιρεία Baykar του γαμπρού του Ταγίπ Ερντογάν, που αναπτύσσει μη επανδρωμένα αεροχήματα.
Στην διαμαρτυρία που προετοιμάζει η Αθήνα θα επικαλεσθεί τον ευρωπαικό κανονισμό 2019/452, που προβλέπει ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις σε εταιρείες ευρίσκονται υπό άμεσο κρατικό έλεγχο της ΕΕ και θα πρέπει να κοινοποιούνται σε όλα τα κράτη μέλη. Εν προκειμένω, η αρμόδια ιταλική αρχή δεν έστειλε την προβλεπομένη ενημέρωση στα κράτη μέλη του ευρωπαικού μηχανισμού που έχει συσταθεί γι’ αυτόν τον σκοπό.
Από την ΕΣΤΙΑ