Έσοδα από μερίσματα έργων παραχώρησης, ύψους 380 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια έχει εξασφαλίσει ο όμιλος Άβαξ, μέγεθος που προβλέπεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο τους επόμενους μήνες, λαμβάνοντας υπόψη την διεκδίκηση δεκάδων έργων ΣΔΙΤ, κτιριακών και υποδομών

Η "άνθηση" του κατασκευαστικού κλάδου είναι τέτοια, που έχει καταστήσει τις μετοχές των εισηγμένων κατασκευαστικών ομίλων ιδιαίτερα ελκυστικές, όχι μόνο λόγω των χαμηλών τους αποτιμήσεων, σε σχέση με τις προοπτικές τους, αλλά και των μερισματικών αποδόσεων που αναμένεται να αποφέρουν στους μετόχους τους τα επόμενα χρόνια. Για παράδειγμα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της χρηματιστηριακής εταιρείας Euroxx, το 2024, η μερισματική απόδοση της Άβαξ θα ανέλθει σε 4,1%, σε 4,8% το 2025, σε 5,2% το 2026 και σε 5,5% το 2027.

Μάλιστα, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η εισηγμένη μπορεί να εξασφαλίσει πρόσθετες συμβάσεις ύψους 2,6 δις ευρώ τα επόμενα χρόνια, με βάση το υφιστάμενο μερίδιο αγοράς της. Υπενθυμίζεται ότι η Άβαξ έχει ήδη ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο 3,2 δις ευρώ, που αποτελεί και ιστορικό υψηλό για τον όμιλο. Στο πλαίσιο αυτό, η Euroxx δίνει τιμή-στόχο 3,4 ευρώ για την μετοχή της Άβαξ, δηλαδή αναγνωρίζει πιθανή υπεραξία της τάξεως του 74%.

Επίσης, παρά την παροδική πίεση που δημιουργεί στο κεφάλαιο κίνησης, η αύξηση του κύκλου εργασιών σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στις πιστοποιήσεις και πληρωμές των δημόσιων έργων, σημαντική υποχώρηση αναμένεται στον καθαρό δανεισμό της εταιρείας τα επόμενα έτη (223 εκατ. ευρώ το 2024, 196 εκατ. ευρώ το 2025 και 124 εκατ. ευρώ το 2026), το μεγαλύτερο μέρος του οποίου αναχρηματοδοτήθηκε πρόσφατα σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και με εξυπηρέτηση αποκλειστικά από έσοδα του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της 100% θυγατρικής Άβαξ Παραχωρήσεις, η οποία έχει καταστεί ο επενδυτικός βραχίονας του ομίλου στις υφιστάμενες και τις νέες παραχωρήσεις.

Για την περίοδο 2024-2026, ο κύκλος εργασιών αναμένεται να αυξηθεί πάνω από 30%, από τα 600 εκατ. ευρώ του 2024 σε 750 εκατ. ευρώ κατά την φετινή χρήση και 800 εκατ. ευρώ το 2026. Μάλιστα, δεν αποκλείεται τα μεγέθη αυτά, να αυξηθούν ακόμα περισσότερο, αν υπάρξει επιτάχυνση στην διαδικασία αναθέσεων και παραγωγής δημοσίων έργων, όπως επίσης και να δοθούν λύσεις σε κεντρικό επίπεδο για το έλλειμμα προσωπικού.

Ένα παράδειγμα παθογένειας του κατασκευαστικού κλάδου είναι οι καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, που εκτροχιάζει τα χρονοδιαγράμματα των έργων. Έτσι, το οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα, ύψους 257 εκατ. ευρώ που έχει αναλάβει ο όμιλος Άβαξ από τον Φεβρουάριο του 2023, δεν έχει κατορθώσει να έχει την πρόοδο που θα επιθυμούσαν στην εταιρεία (η πρόοδος βρίσκεται στο 20%), εξαιτίας των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στην απαλλοτρίωση εκτάσεων, που βρίσκονται πέριξ των δύο σηράγγων που πρέπει να κατασκευαστούν. Έτσι, η Άβαξ ζήτησε κι έλαβε παράταση κατά 5 μήνες και 25 μέρες (είναι η δεύτερη που χορηγείται μάλιστα), στο χρονοδιάγραμμα του έργου, κάτι που σημαίνει ότι ο οδικός άξονας θα παραδοθεί πλέον κατά το πρώτο τρίμηνο του 2028, αντί για τον Αύγουστο του 2027. Το έργο αποτελεί το δυσκολότερο τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο. Κατασκευάζεται ως δρόμος ταχείας κυκλοφορίας και θα συνδέει 4 μεγάλους αυτοκινητόδρομους: την Ιόνια Οδό, την Ολυμπία Οδό, τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας-Θεσσαλονίκης και τον Ε65.

Στο χαρτοφυλάκιο των έργων του ομίλου Άβαξ, περιλαμβάνονται επίσης εμβληματικά έργα, όπως τα τρία νοσοκομεία δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τα έργα υποδομής του Ελληνικού, με "αιχμή του δόρατος" την υπογειοποίηση της Λ. Ποσειδώνος, η νέα Γραμμή 4 του ΜΕΤΡΟ της Αθήνας, όπως επίσης και ο οδικός άξονας Ιωαννίνων-Κακαβιάς. 

(από capital.gr)