Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς μιλώντας στο Insider.gr, σε περιοχές όπως η Κομοτηνή ήδη έχει κλείσει το 50% των πρατηρίων καθώς οι πολίτες μεταβαίνουν στη γειτονική χώρα για να «φουλάρουν», ένα ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί και να γενικευθεί υπό το νέο καθεστώς όπου η μετάβασή τους καθίσταται πιο σύντομη και χωρίς ελέγχους.
Ο πρόεδρος της πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, κ. Θέμης Κιουρτζής, μιλώντας στο Insider.gr, σημειώνει ότι η Πολιτεία πρέπει να λάβει άμεσα μέτρα θεσπίζοντας, τουλάχιστον, την κάρτα πολίτη στις παραμεθόριες περιοχές, δηλαδή ειδικό τιμολόγιο. Όπως εξηγεί, η ΠΟΠΕΚ έχει θέσει το ζήτημα στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών αλλά δεν έχει λάβει απάντηση. «Δημοσιοποιήσαμε την επιστολή που στείλαμε πριν από 20 ημέρες στο υπουργείο αλλά δεν λάβαμε καμία απάντηση, ούτε θετική ούτε αρνητική. Βλέπουμε μια απαξίωση της κυβέρνησης προς τον κλάδο και από την άλλη, διακρίνουμε και την ανυπαρξία της αντιπολίτευσης που δεν παίρνει μια θέση και σοβαρές πρωτοβουλίες απέναντι στα προβλήματα του κλάδου με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να βρίσκονται στον αυτόματο πιλότο», σημειώνει ο κ. Κιουρτζής.
Στη σχετική επιστολή που έστειλε η ΠΟΠΕΚ στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη, οι πρατηριούχοι επισημαίνουν ότι «βουλιάζει η τοπική επιχειρηματικότητα» και ότι αρκετές επιχειρήσεις «βάζουν λουκέτο».
«Απαιτούνται γενναίες, καθοριστικές παρεμβάσεις στήριξης των εναπομεινάντων πρατηρίων και επιχειρήσεων της περιοχής, που αιμορραγούν εξαιτίας της αθρόας "εξόρμησης" των καταναλωτών για εφοδιασμό καυσίμων και λοιπών αγαθών από την γειτονική Βουλγαρία, λόγω της τεράστιας απόκλισης τιμών καυσίμων κίνησης οφείλεται στους υψηλούς ΕΦΚ και ΦΠΑ που ισχύουν στην Ελλάδα. Οι αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί. Το υγραέριο κίνησης στη γείτονα χώρα πωλείται 350 ευρώ ο τόνος φτηνότερα από ότι πουλάνε εδώ τα δικά μας διυλιστήρια! Η αμόλυβδη βενζίνη έχει μέση τιμή στη Βουλγαρία 500 ευρώ το κυβικό (0,50 ευρώ το λίτρο) φθηνότερα από τη χώρα μας. Το βουλγάρικο πρατήριο που βρίσκεται κοντά στα σύνορα διαθέτει την βενζίνη περίπου 0,15 ευρώ το λίτρο ακριβότερα από τη μέση τιμή της Βουλγαρίας, εκμεταλλευόμενο την διαφορά τιμής με την Ελλάδα κερδίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ παραπάνω (…) Ο Έλληνας καταναλωτής επισκέπτομενος τη Βουλγαρία έχοντας όφελος 40 ευρώ σε ένα φουλάρισμα με ευκολία ξενιτεύεται για να αγοράσει και πολλά άλλα προϊόντα γεγονός που μαραζώνει την μικρομεσαία ντόπια επιχείρηση της Ροδόπης» τονίζεται στην επιστολή.
«Το κράτος μας οφείλει να προστατεύσει τόσο τους κατοίκους, όσο και τους επαγγελματίες των παραμεθόριων περιοχών, να διασφαλίσει κίνητρα για την παραμονή τους και για την πρόοδο των ακριτικών περιοχών, να λάβει άμεσα μέτρα στήριξης. Είναι αυτονόητο ότι οι τόσο μεγάλες διαφορές τιμών αυξάνουν και τη παραβατικότητα, που δεν είναι της παρούσης. Εναλλακτικά, μπορεί να θεσπιστεί ειδικό φορολογικό καθεστώτος σε παραμεθόριες περιοχές, όπως η Ροδόπη, λόγω του ότι συνορεύουν με χώρες που εφαρμόζουν χαμηλότερη φορολογία σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19 της οδηγίας 2003/96/ΕΚΜε την εκτίναξη των τιμών ενέργειας και προϊόντων, η κατάσταση εκτροχιάστηκε. Τα ελάχιστα πρατήρια που υπάρχουν, πλέον υπολειτουργούν και οδηγούνται σε αφανισμό. Η τοπική οικονομία έχει καταποντιστεί και το κράτος ζημιώνεται ανεπανόρθωτα από την αυξανόμενη εκροή κεφαλαίου στο εξωτερικό. Μια δοκιμαστική περίοδος εφαρμογής θα αποτυπώσει τα ικανοποιητικά αποτελέσματα, ότι δηλαδή το επιπλέον έσοδο που θα εισρεύσει από την αύξηση των πωλήσεων, θα είναι αρκετά μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο και θα ισοσκελίσει τη μείωση των εσόδων από τον αυξημένο ΕΦΚ», προστίθεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικό καθεστώς για τις παραμεθόριες περιοχές εφαρμόζεται σε αντίστοιχες περιπτώσεις και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη όπως είναι η Ιταλία.
Γιατί οι Έλληνες πληρώνουν ακριβότερα τη βενζίνη
Η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στη λίστα των χωρών με τα πιο ακριβά καύσιμα, ξεπερνώντας άλλες χώρες με πολύ υψηλότερο μέσο εισόδημα.
Όπως είναι γνωστό, η τελική τιμή της απλής αμόλυβδης περιλαμβάνει 60% φόρους (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, ΦΠΑ 24%, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις και τα περιθώρια κέρδους στα οποία ισχύει πλαφόν). Αντίθετα, η τιμή της βενζίνης στη Βουλγαρία επιβαρύνεται μεν με τον ΕΦΚ ο οποίος ανέρχεται σε 0,35 ευρώ ανά λίτρο, δηλαδή είναι περίπου το μισό σε σχέση με την Ελλάδα, με ΦΠΑ 20% και τέλη και άλλες επιβαρύνσεις. Η Ελλάδα, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, όσον αφορά στην τιμή της αμόλυβδης, είναι (εξαιτίας των φόρων) κατά 11 θέσεις ακριβότερη από τη Βουλγαρία και 10 θέσεις από τη Γερμανία.
(από insider.gr)