Ναυτιλία: Πυρηνοκίνητα Εμπορικά Πλοία Κατασκευάζει η Νότια Κορέα

Ναυτιλία: Πυρηνοκίνητα Εμπορικά Πλοία Κατασκευάζει η Νότια Κορέα
του Μιχάλη Ψύλου
Τετ, 19 Φεβρουαρίου 2025 - 16:40

Για δεκαετίες, η πυρηνική ενέργεια  στη θάλασσα, είχε περιοριστεί στα υποβρύχια και τα παγοθραυστικά. Αλλά η πίεση για μείωση των επικίνδυνων εκπομπών αερίων και βελτίωση της απόδοσης, έχει  αλλάξει τη «μουσική». Μια νέα, επαναστατική εποχή για τις θαλάσσιες μεταφορές, με πλοία που θα κινούνται με πυρηνικούς αντιδραστήρες, υπόσχεται μια Νοτιο-κορεατική εταιρεία.

Πριν λίγες ημέρες, η Νοτιο-κορεατική ΗD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering ( HD KSOE ) παρουσίασε σε μια σύνοδο για την πυρηνική καινοτομία στον ναυτιλιακό τομέα στο Χιούστον του Τέξας, ένα μοντέλο πλοίου, με μικρό αρθρωτό πυρηνικό αντιδραστήρα (SMR), που μπορεί να μεταφέρει 15.000 εμπορευματοκιβώτια.

«Η HD KSOE ενισχύει τη συνεργασία όχι μόνο με μεγάλους νηογνώμονες – μη κερδοσκοπικές ομάδες που προωθούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας – αλλά και με διεθνείς ρυθμιστικούς φορείς για τη θέσπιση των διεθνών προτύπων που απαιτούνται για την ναυπήγηση πυρηνοκίνητων σκαφών», δήλωσε ο Παρκ Σανγκμίν, επικεφαλής του Εργαστηρίου Πράσινης Ενέργειας της Νοτιο-Κορεατικής εταιρείας, κατά τη διάρκεια της συνόδου στο Χιούστον. «Ξεκινώντας με το έργο για την κατασκευή αντιδραστήρων SMR στην ξηρά, στόχος μας είναι να αναπτύξουμε ένα θαλάσσιο πυρηνικό επιχειρηματικό μοντέλο μέχρι το 2030», ανέφερε. Πριν έναν χρόνο, υπογράφηκε μνημόνιο συμφωνίας μεταξύ των Lloyd’s Register, Zodiac Maritime, HD KSOE και Kepco E&C για την ανάπτυξη σχεδίων πλοίων με πυρηνική ενέργεια, συμπεριλαμβανομένων πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά οι περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις είναι σημαντικές: αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 3% των εκπομπών CO2 παγκοσμίως.  Η ναυτιλιακή βιομηχανία καταναλώνει 350 εκατομμύρια τόνους ορυκτών καυσίμων ετησίως και η μετάβασή της σε τεχνολογίες χωρίς άνθρακα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου των καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050, που έχει θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός.

Αυτοί οι τύποι αντιδραστήρων χρησιμοποιούν θόριο, αντί για ουράνιο, ως κύριο καύσιμο. Έχουν ισχύ έως και 300 MW ανά μονάδα, που ισοδυναμεί με περίπου το ένα τρίτο της παραγωγικής ικανότητας ενός συμβατικού πυρηνικού αντιδραστήρα. Οι SΜR είναι πολύ μικρότεροι από τους παραδοσιακούς αντιδραστήρες και είναι αρθρωτοί, καθιστώντας ευκολότερη τη συναρμολόγησή τους στα εργοστάσια και τη μεταφορά τους. Είναι επίσης σημαντικά φθηνότεροι και ταχύτεροι στην κατασκευή τους από τους παραδοσιακούς πυρηνικούς.

Το θόριο είναι ραδιενεργό, αλλά πολύ σταθερό και επομένως η δόση ακτινοβολίας που παράγει είναι πολύ χαμηλή. Ο χρόνος  υποδιπλασιασμού του που απαιτείται, ώστε να διασπαστεί η μισή από την αρχική ποσότητα, είναι περίπου 14 δισεκατομμύρια χρόνια, τρεις φορές μεγαλύτερη από τη ζωή της Γης.

Σύμφωνα με το ειδικό επιστημονικό περιοδικό «Revista Nuclear» , το θόριο έχει πολλά πλεονεκτήματα έναντι του ουρανίου: υπάρχουν μεγαλύτερα αποθέματα, δεν χρειάζεται να εμπλουτιστεί και παράγει λιγότερα απόβλητα. «Όλο το εξαγόμενο θόριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε έναν αντιδραστήρα, σε αντίθεση με το φυσικό ουράνιο, από το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο το 0,7%. Το σημείο τήξης του θορίου είναι 3350°C, ενώ του ουρανίου είναι 2850°C.Ετσι το θόριο είναι ασφαλέστερο σε περίπτωση ατυχήματος», αναφέρει το περιοδικό.

«Οι αντιδραστήρες SΜR με βάση το θόριο προσφέρουν πολλά πιθανά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους παραδοσιακούς αντιδραστήρες ουρανίου , όπως αυξημένη ασφάλεια, μειωμένα απόβλητα και βελτιωμένη απόδοση καυσίμου», αναφέρουν οι τεχνικοί της HD KSOE. «Επιπλέον, οι αντιδραστήρες δεν χρειάζονται νερό για ψύξη, καθιστώντας ευκολότερο τον χειρισμό τους».

Αυτό είναι ένα ορόσημο στη μετάβαση των θαλάσσιων μεταφορών στην πυρηνική ενέργεια, μια τεχνολογία που κατακρίνεται σε πολλά μέρη του κόσμου, αλλά τώρα διαφημίζεται ως το κλειδί για την επανάσταση στην παγκόσμια ναυτιλία. «Είναι μια τεχνολογία που προσφέρει σταθερότητα και αυτορρύθμιση. «Σε αντίθεση με τους συμβατικούς αντιδραστήρες, οι SΜR λειτουργούν σε ατμοσφαιρική πίεση, εξαλείφοντας τον κίνδυνο εκρήξεων ατμού. Το παθητικό σύστημα αποστράγγισης επιτρέπει στο καύσιμο να στερεοποιείται σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, σταματώντας αυτόματα την πυρηνική αντίδραση», αναφέρει η  Νοτιο-κορεατική εταιρεία σε ενημερωτικό σημείωμα στο Χ.

Οι αντιδραστήρες με βάση το θόριο προσφέρουν πολλά πιθανά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους παραδοσιακούς αντιδραστήρες ουρανίου , όπως αυξημένη ασφάλεια, μειωμένα απόβλητα και βελτιωμένη απόδοση καυσίμου. «Οι αντιδραστήρες αυτοί λετουργούν σε υψηλότερες θερμοκρασίες και με μεγαλύτερη απόδοση . Το πυρηνικό καύσιμο (θόριο) αιωρείται στο ψυκτικό υγρό (λιωμένο αλάτι) και τα δύο τοποθετούνται μαζί σε ένα δοχείο. Αυτό μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο τήξης του πυρήνα».

Η Ένωση Ισπανών Εφοπλιστών θεωρεί ότι αυτός ο τύπος αντιδραστήρα για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αντιπροσωπεύει μια πιο αποτελεσματική εναλλακτική λύση στη μεταφορά  εμπορευματοκιβωτίων, κατά τη διάρκεια της 25ετούς ωφέλιμης ζωής του .

Σε αντίθεση με τα συμβατικά πλοία, τα πυρηνοκίνητα πλοία με SΜR αντιδραστήρες, δεν απαιτούν συστήματα εξάτμισης ή δεξαμενές καυσίμου. Η εταιρεία λέει πώς έχει επίσης εφαρμόσει ένα σύστημα θωράκισης θαλάσσιας ακτινοβολίας χρησιμοποιώντας μια μέθοδο διπλής δεξαμενής με ανοξείδωτο χάλυβα και ελαφρύ ύδωρ για να εγγυηθεί την ασφάλεια.

 

(Πηγή: Ναυτεμπορική)

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr