Επί της ουσίας, η πρόταση αποσκοπεί στην επίτευξη του στόχου των καθαρών μηδενικών εκπομπών μέσω της μείωσης του χάσματος των τιμών και της παροχής κινήτρων για την υιοθέτηση ναυτιλιακών καυσίμων μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών.
Όπως τονίζεται, η IBIA αναγνωρίζει ότι το 2025 είναι μια πολύ σημαντική χρονιά για τη ρύθμιση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη διεθνή ναυτιλία. «Σεβόμενη πλήρως τις απόψεις όλων των κρατών-μελών του ΙΜΟ, η IBIA επιθυμεί να επαναλάβει την υποστήριξή της στην υιοθέτηση ενός μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, με τη δημιουργία ενός Ταμείου GHG του ΙΜΟ».
Αυτό, όπως επισημαίνει η ΙΒΙΑ, θα διευκολύνει μια δίκαιη μετάβαση, συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης της ανάπτυξης υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Ένα τέτοιο Ταμείο από τον IMO θα συμπλήρωνε ένα παγκόσμιο πρότυπο απόδοσης καυσίμων για τη μείωση της εκπομπής αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου (GHG), ενώ είναι επίσης απαραίτητο για να σηματοδοτήσει τις επενδύσεις που απαιτούνται στο μέλλον, υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά.
Εάν οι κατάλληλοι για τον σκοπό αυτό κανονισμοί εγκριθούν από τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ τον φετινό Απρίλιο, ο μηχανισμός τιμολόγησης των ναυτιλιακών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα μπορούσε να τεθεί σε ισχύ παγκοσμίως στις αρχές του 2027.
Ο βασικός σκοπός αυτής της υποχρεωτικής χρέωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θα είναι να μειωθεί η διαφορά κόστους μεταξύ των καυσίμων με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου (όπως η πράσινη μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο) και των συμβατικών ναυτιλιακών καυσίμων, ώστε να δοθούν κίνητρα για την ταχύτερη υιοθέτηση των πράσινων πηγών ενέργειας.
Σύμφωνα με την IBIA, «αναγνωρίζονται πλήρως οι ανησυχίες που εκφράστηκαν από ορισμένα κράτη-μέλη σχετικά με τη διαχείριση ενός Ταμείου αερίων θερμοκηπίου, αλλά θεωρούμε ότι ο Οργανισμός έχει σημαντική εμπειρία στην επιτυχή διαχείριση κεφαλαίων και ως εκ τούτου έχουμε εμπιστοσύνη στον γενικό γραμματέα και στο προσωπικό του ΙΜΟ».