Η πολυσυζητημένη Northvolt ανακοίνωσε σήμερα ότι θα κηρύξει χρεωκοπία, καθώς η επιχείρηση δεν μπορεί να καλύψει τις λειτουργικές ανάγκες και τα υπέρογκα χρέη της. Η απόφαση ελήφθη μετά από μήνες διαβουλεύσεων και ενώ η εταιρεία είχε ήδη προχωρήσει σε αντίστοιχες κινήσεις στις ΗΠΑ. Η Northvolt είχε καταφέρει να συγκεντρώσει περίπου 15 δισεκατομμύρια δολάρια από κρατικές επιδοτήσεις, ιδιωτικούς επενδυτές, και πράσινα δάνεια. Ο βασικός στόχος της εταιρείας ήταν η παραγωγή μπαταριών λιθίου επί ευρωπαϊκού εδάφους, με τις δραστηριότητές της να επικεντρώνονται στο διαβόητο εργοστάσιο που είχε κατασκευάσει κοντά στον Αρκτικό Κύκλο.
Ωστόσο, παρά την υψηλότατη ρευστότητα, η επιχείρηση δεν κατάφερε ποτέ να αναπτύξει επαρκώς τις γραμμές παραγωγής της, λειτουργώντας πολύ χαμηλότερα από τις θεωρητικές δυνατότητές της. Παράλληλα, η διοίκηση της επιχείρησης είχε προχωρήσει σε άλλες επενδύσεις, χωρίς αυτές να αποφέρουν κάποια ουσιώδη οφέλη στα ταμεία της εταιρείας. Η κατάσταση επιδεινώθηκε όταν μία σειρά μυστηριωδών θανάτων καταγράφηκαν στο εργατικό δυναμικό του σουηδικού εργοστασίου, με τις αρχές να καταλήγουν μετά από μήνες στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για ατυχείς συμπτώσεις.
Αν και η Northvolt είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον μεγάλων παικτών στην ευρωπαϊκή βιομηχανία, μεταξύ αυτών η Volkswagen, τελικά δεν κατάφερε να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις προς τους πελάτες της. Γρήγορα οι εταίροι της Northvolt αναγκάστηκαν να επιστρέψουν στις παραδοσιακές γραμμές εφοδιασμού τους στην Ασία. Ως εκ τούτου, η ιστορία αποτυχίας της Northvolt έφερε στο προσκήνιο τις σοβαρές αδυναμίες της ευρωπαϊκής επιχειρηματικότητας. Θα ήταν εύκολο να κατηγορήσει κανείς τους ανταγωνιστές εκτός Ευρώπης, ωστόσο η πορεία της σουηδικής εταιρείας παραπέμπει σε ορισμένα κρίσιμα προβλήματα εντός Ευρώπης. Εξάλλου, η Northvolt δεν επωφελήθηκε απλώς από τα υψηλά ευρωπαϊκά κεφάλαια, αλλά έτυχε να λειτουργεί σε μία περίοδο όπου οι τιμές του λιθίου βρίσκονται σε καθοδική πορεία.
Με τη χρεωκοπία της Northvolt, οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των μπαταριών αντιμετωπίζουν αυξημένες πιέσεις ώστε να καταστούν σύντομα αποδοτικές. Και τα εμπόδια ενδεχομένως να αυξηθούν καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση ετοιμάζεται να χαμηλώσει τον πήχη— και επομένως τη χρηματοδότηση— για τους κλιματικούς στόχους της. Προς το παρόν, η Ευρώπη παραμένει πολύ πίσω από την απόλυτη κυρίαρχο του κλάδου Κίνα και τις άλλες αναπτυγμένες ασιατικές αγορές, με την ψαλίδα να ανοίγει περαιτέρω.