Οι χαμηλότερες από το μέσο όρο ποσότητες αργού για τις ανεξάρτητες εταιρείες με έδρα την επαρχία Shandong, γνωστές ως teapot, θα μπορούσαν να μειώσουν την όρεξη της Κίνας για πετρέλαιο, ασκώντας πρόσθετη καθοδική πίεση σε μια αγορά αργού που ήδη ταλανίζεται από τις ανησυχίες για τους δασμούς και την ύφεση.
Τα διυλιστήρια αυτά, που αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο της ικανότητας επεξεργασίας της Κίνας, είναι βασικοί αγοραστές αργού με έκπτωση από τη Ρωσία, το Ιράν και τη Βενεζουέλα και φέρουν το βάρος της σκληρής στάσης των ΗΠΑ στις εξαγωγές των τριών χωρών, συμπεριλαμβανομένων των κυρώσεων τον Ιανουάριο που οδήγησαν σε σημαντική επιβράδυνση των ροών από τη Ρωσία προς την Κίνα.
Το σκληρότερο εξωτερικό περιβάλλον έρχεται εκτός από την αποδυνάμωση της εγχώριας ζήτησης και το νέο καθεστώς τιμολογίων του μαζούτ του Πεκίνου και τις μειωμένες φορολογικές εκπτώσεις που οδήγησαν τα tea pots σε χαμηλότερες λειτουργίες και ώθηση της συντήρησης για τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο.
Τα ποσοστά χρησιμοποίησης της χωρητικότητας μεταξύ των τσαγιέρων στο Shandong αυξήθηκαν κατά μέσο όρο στο 46% τον Μάρτιο, το πρώτο κέρδος σε τρεις μήνες, σύμφωνα με στοιχεία της τοπικής εταιρείας συμβούλων Oilchem.
Ωστόσο, τα κέρδη του περασμένου μήνα προέρχονται από χαμηλή βάση, με τα επιτόκια να έχουν πέσει κάτω από το 45% στις αρχές Φεβρουαρίου, το χαμηλότερο σε τουλάχιστον δύο χρόνια.
Τα ποσοστά Μαρτίου αυξήθηκαν λόγω της βελτιωμένης προμήθειας από τη Ρωσία και το Ιράν, καθώς τα δεξαμενόπλοια που δεν υπόκεινται σε κυρώσεις εντάχθηκαν στο επικερδές εμπόριο, αλλά παραμένουν πολύ κάτω από το 65% της χωρητικότητας στα τέλη του 2023.
Συγκριτικά, τα κρατικά διυλιστήρια της Κίνας λειτουργούν πάνω από το 75% της παραγωγικής ικανότητας, δείχνουν τα στοιχεία της Oilchem.
Η Consultancy FGE εκτιμά ανάκαμψη 50.000 βαρελιών την ημέρα (bpd) για τις εκδόσεις αργού πετρελαίου των ανεξάρτητων Shandong τον Μάρτιο, έχοντας μειωθεί κατά 400.000 bpd μεταξύ Δεκεμβρίου 2024 και Φεβρουαρίου 2025.
Οι πωλήσεις θα πρέπει να ανακάμψουν περαιτέρω τον Απρίλιο και τον Μάιο, όταν η εγχώρια ζήτηση ντίζελ αυξάνεται εποχιακά, αλλά παραμένουν 250.000 bpd κάτω από τα επίπεδα του προηγούμενου έτους, δήλωσε η Mia Geng, επικεφαλής ανάλυσης πετρελαίου της FGE στην Κίνα.
Η πτώση των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου από τα μέσα Ιανουαρίου και η συντήρηση των διυλιστηρίων σε εργοστάσια που διαχειρίζεται η κρατική Sinopec, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Ασίας, υποστηρίζουν επίσης υψηλότερα ποσοστά λειτουργίας τσαγιέρας.
Αρκετά μεγάλα διυλιστήρια θα κλείσουν τουλάχιστον 1,8 εκατομμύρια bpd ικανότητας επεξεργασίας αργού για συντήρηση τον Απρίλιο, με όγκους να πέφτουν σε περίπου 1,2 εκατομμύρια bpd τον Μάιο, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters.
Ωστόσο, καθώς αναμένονται περισσότερες κυρώσεις των ΗΠΑ κατά του Ιράν, οι αβεβαιότητες σχετικά με την προσφορά πρώτων υλών θα συνεχίσουν να υπονομεύουν την κερδοφορία τους επόμενους μήνες, είπε ο Γκενγκ.
EVs, LNG και TRUMP
Αυτά τα διυλιστήρια, που παράγουν κυρίως καύσιμα μεταφοράς, αντιμετωπίζουν πίεση από την αυξανόμενη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα και καθώς το φθηνότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο αντικαθιστά το ντίζελ ως καύσιμο φορτηγών.
Η κατανάλωση βενζίνης και ντίζελ στην Κίνα θα συρρικνωθεί κατά 3% φέτος, μετά από πτώση 3% και 5% το 2024, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα μια δεξαμενή σκέψης που συνδέεται με την China National Petroleum Corp.
Οι νέοι δασμοί του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ την Τετάρτη και τα αντίποινα της Κίνας την Παρασκευή με την επιβολή πρόσθετων δασμών 34% σε όλα τα αμερικανικά προϊόντα προκάλεσαν νέες ανησυχίες για έναν παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο που θα περιορίσει περαιτέρω τη ζήτηση καυσίμων της Κίνας.
Οι περιορισμοί στον εφοδιασμό αυξάνονται επίσης μετά την επιβολή κυρώσεων από την αμερικανική τσαγιέρα Shouguang Luqing Petrochemical με έδρα τη Shandong τον περασμένο μήνα, μετά την έκκληση του Τραμπ για «μέγιστη πίεση» στην Τεχεράνη.
Οι νέες ιρανικές κυρώσεις μπορεί να οδηγήσουν τις τσαγιέρες να προμηθεύονται περισσότερα από τη Ρωσία, τη Βραζιλία και τη Μέση Ανατολή ή ακόμη και χαμηλότερες τιμές με αυξανόμενο κόστος του αργού, δήλωσε ο Janiv Shah, αντιπρόεδρος των αγορών πετρελαίου της Rystad Energy.
Οι χαμηλές ποσότητες τσαγιέρας θα μπορούσαν να διαταράξουν τις εξαγωγές καυσίμων της Κίνας και να επεκτείνουν την αστάθεια στις ασιατικές και παγκόσμιες αγορές πετρελαίου, είπε.