Βλέπω κινεζικά αυτοκίνητα στο TikTok. Εχω κάψει δεκάδες ανθρωποώρες χαζεύοντας νεαρές Κινέζες να χαϊδεύουν ακριβά δέρματα ή να τοποθετούν τα καλοφτιαγμένα, κόκκινα, νύχια τους πάνω σε μεγάλες οθόνες αφής. Δεν ξέρω τι κάνουν αυτά τα αυτοκίνητα στον δρόμο. Μπορεί και να διαλύονται στην πρώτη βροχή ή ο κινητήρας να καίγεται σαν κλαράκι στη φωτιά. Ομως αν είσαι ο Batman και βλέπεις τα βίντεο, στέλνεις το Batmobile για απόσυρση. Μιλάμε για μοντέλα που τα ρίχνεις όπως είναι σε ταινία επιστημονικής φαντασίας. Δεν πετάνε, αλλά, άμα λάχει, χοροπηδάνε –στα αλήθεια το κάνουν, είναι προαιρετική επιλογή για όσους θέλουν κάτι πιο διασκεδαστικό. Αμολάνε στην άσφαλτο 600 ίππους, έχουν αυτονομία 500 χιλιομέτρων, περιστρέφονται γύρω από τον άξονά τους και, εννοείται, διαθέτουν αυτόματο πιλότο. Επίσης προσφέρουν και μερικές πραγματικά γελοίες επιλογές. Ας πούμε γράφεις κάτι με το δάχτυλο στην οθόνη αφής και το αυτοκίνητο το προβάλλει στον τοίχο που βρίσκεται μπροστά του. Σαχλό, αλλά στη γενιά του Instagram αρέσουν κάτι τέτοια. Θα βγάζουν τα ζευγάρια selfies μέσα στο «I Love you» που θα εμφανίζεται στην γκαραζόπορτα από τον προβολέα του αυτοκινήτου. Βλέποντας, λοιπόν, τα μοντέλα που φτιάχνει η Κίνα, αντιλαμβάνεσαι ότι εμείς εδώ, τουλάχιστον σε επίπεδο εξοπλισμού, οδηγούμε αυτοκίνητα του λούνα παρκ. Ακόμα και το πιο προικισμένο αυτοκίνητο, που κυκλοφορεί στην Ευρώπη, φέρει εξοπλισμό που ο Κινέζος δεν καταδέχεται να βάλει στη βασική έκδοση. Και ας μη συζητήσουμε την τιμή. Βγαίνει, λοιπόν, η Κινέζα στο βίντεο, σου δείχνει το αυτοκίνητο διατρέχοντας την επιφάνεια της πόρτας με το καλοδουλεμένο νύχι της και στο τέλος σου λέει ότι μπορεί να στο στείλει σπίτι. Αυτό ήδη συμβαίνει. Στο AliBaba, που είναι κάτι σαν το κινέζικο Amazon, σου πουλάνε μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα με 1.200 ευρώ. Και εσύ σκέφτεσαι ότι ακόμα και αν σου καεί, θα το κάνεις ζαρντινιέρα.
Τώρα βγείτε για λίγο από το αυτοκίνητο. Θα μπούμε στην ντουλάπα. Οταν ο Τραμπ ανακοίνωσε ότι, διά των δασμών, ουσιαστικά θα απαγορεύσει τις εισαγωγές από την Κίνα, στο TikTok (που, θυμίζω, είναι κινέζικο) ξεκίνησαν να εμφανίζονται, σε ζωντανή σύνδεση, κάτι τύποι στο κέντρο μεγάλων εργοστασίων. Σου δείχνουν τη γραμμή παραγωγής, αναλύουν ποιο είναι το πραγματικό κόστος της αγαπημένης σου μάρκας και σε καλούν να το αγοράσεις απευθείας από τους ίδιους. Είδα ένα λίαν κατατοπιστικό βίντεο που έδειχνε πώς κατασκευάζεται και πόσο κοστίζει η πιο ακριβή γυναικεία τσάντα. Πωλείται προς 38.000 ευρώ, αλλά από την Κίνα φεύγει με 1.400. Βγήκαν μπροστά και οι παπουτσάδες. «Πόσο κοστίζουν τα αγαπημένα σου sneakers; Εγώ σου τα στέλνω στο σπίτι στο 20% της τιμής που πληρώνεις». Πολύ πιθανό να πρόκειται για «μαϊμούδες» της κακιάς ώρας. Οι Κινέζοι το κάνουν για τρεις λόγους. Πρώτον, απευθύνονται στους αμερικανούς καταναλωτές που, ως ιδιώτες, μπορούν να εισάγουν, αδασμολόγητα, από την Κίνα, προϊόντα αξίας 800 δολαρίων. Δεύτερον, για να στείλουν απειλητικό μήνυμα στα μεγάλα brands, μήπως και ασκήσουν πιέσεις στον Τραμπ. Τρίτο και κυριότερο: για να μπουν πιο βαθιά στα μυαλά των δυτικών καταναλωτών. Η Αμερική κυριάρχησε στον κόσμο επειδή πούλησε ελευθερία, ποπ κουλτούρα και αμερικανικό όνειρο. Η Κίνα θα το κάνει πουλώντας από βούρτσες τουαλέτας μέχρι αυτοκίνητα που είναι πιο έξυπνα από τον οδηγό τους. Σου λέει να ξεχάσεις αυτά που ήξερες, έχει να προσφέρει κάτι καινούργιο. Δεν αντιγράφει πια, βγαίνει μπροστά με αυτοπεποίθηση. Αλλωστε, στην εποχή μας, ο καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται τόσο για την ουσία του αυθεντικού, όσο και για τον εντυπωσιασμό της εικόνας. Αυτό το είχε στα ράφια της η Αμερική. Τώρα διατίθεται από την Κίνα.
Πόσο θα αντέξουν οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες; Ο Ευρωπαίος θα διεκδικήσει εμφατικά το δικαίωμα στο φθηνό και καλό αυτοκίνητο με τα ηλεκτρονικά μπιχλιμπίδια. Η Κίνα κατακτά, σταδιακά, τον κόσμο με τον πιο απλό και κυνικό τρόπο. Επενδύοντας στον καταναλωτισμό και στη βουλιμία των ανθρώπων στη Δύση. Σε λίγα χρόνια, το μόνο που δεν θα είναι κινέζικο γύρω μας θα είναι η γλώσσα. Μέχρι, βέβαια, οι νεότερες γενιές να καταλάβουν τι συμβαίνει και να πάρουν τα παιδιά τους από τα Αγγλικά.
(από την εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ")