Η ζήτηση από την άλλη πλευρά του ωκεανού έχει βάλει φωτιά στις τιμές του ατσαλιού, του αλουμινίου, του χαλκού και του νικελίου αλλά οι παραγωγοί που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση συμπιέζουν την παραγωγή. Οι κατασκευαστές αυτοκίνητων θα υποφέρουν. Μετά τα επίπεδα-ρεκόρ στα μέσα του 2008, οι τιμές των μετάλλων έπεσαν στα τάρταρα, καθώς οι καταναλωτές σταμάτησαν να αγοράζουν. Αλλά οι τιμές ανεβαίνουν και πάλι
Η ζήτηση από την άλλη πλευρά του ωκεανού έχει βάλει φωτιά στις τιμές του ατσαλιού, του αλουμινίου, του χαλκού και του νικελίου αλλά οι παραγωγοί που βρίσκονται σε δύσκολη κατάσταση συμπιέζουν την παραγωγή. Οι κατασκευαστές αυτοκίνητων θα υποφέρουν.

Μετά τα επίπεδα-ρεκόρ στα μέσα του 2008, οι τιμές των μετάλλων έπεσαν στα τάρταρα, καθώς οι καταναλωτές σταμάτησαν να αγοράζουν. Αλλά οι τιμές ανεβαίνουν και πάλι. Η US Steel, για παράδειγμα, έχει ανεβάσει τις τιμές τρεις φορές από την 1η Ιουνίου, ενώ η Alcoa βοήθησε να ανεβούν οι τιμές του  αλουμινίου 6% από το πρώτο τρίμηνο. Ο χαλκός και το νικέλιο είναι επίσης υψηλότερα.

Τι στην ευχή γίνεται εδώ; Η παγκόσμια ύφεση ακόμα χτυπάει τις βιομηχανίες που χρησιμοποιούν μέταλλα, όπως την αυτοκινητοβιομηχανία, τις εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών, τις εταιρίες εξοπλισμού παραγωγής προϊόντων και τις κατασκευαστικές. Η General Motors, για παράδειγμα, εξήλθε από το κεφάλαιο 11 και την πτώχευση στις 10 Ιουλίου σαν μια σκιά του προηγούμενου εαυτού της, ενώ η Boeing χάνει παραγγελίες αεροσκαφών καθώς οι αεροπορικές εταιρείες μειώνουν τις δραστηριότητές τους.

Όμως, η ζήτηση αυξάνεται σε  μεγάλες αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία. Ίσως είναι ακόμα πιο σημαντικό το ότι τα αποθέματα μειώθηκαν σημαντικά, επειδή οι παραγωγοί μετάλλων γρήγορα μείωσαν την παραγωγή κλείνοντας χυτήρια καθώς και εργοστάσια επεξεργασίας.

Είναι αβέβαιο για πόσο οι τιμές θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Η Michelle Applebaum, ανεξάρτητη αναλύτρια χάλυβα στο Σικάγο, προβλέπει ότι οι τιμές του χάλυβα θα συνεχίσουν να αυξάνονται. Διαπιστώνει ότι οι τιμές του σκραπ από χάλυβα, που αποτελεί βασικό συστατικό σε νέο χάλυβα, διογκώθηκαν μέχρι και 46% τον Ιούνιο.

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην παγίδα της τιμής του χάλυβα;

Αλλά ο George Gero, αντιπρόεδρος των global futures της RBC Capital Markets, στη Νέα Υόρκη, λέει πως η παραγωγή αυτοκινήτων είναι πολύ αδύναμη για να υποστηρίξει ακόμη και τις σημερινές αυξημένες τιμές. Η κατανάλωση της Κίνας θα μπορούσε επίσης να επιβραδυνθεί, λένε αναλυτές όπως ο  Shawn Hackett απο την Hackett Financial Advisors στο Boynton Beach, Fla.

Ακόμη και αν οι αυξήσεις στις τιμές αυτού του καλοκαιριού μειωθούν κατά ένα μέρος, θα χτυπήσουν ούτως ή άλλως  τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Με την ανεργία στις ΗΠΑ στο 9,5%, οι καταναλωτές δεν είναι πιθανό να πάνε μαζικά στις εκθέσεις και να πληρώσουν περισσότερο για αυτοκίνητα. Πράγματι, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ είναι σε τροχιά μείωσης στα 9,5 εκατ. οχήματα από 16,5 εκατ. το 2006.

Αναφερόμενη στην εκπληκτικά γρήγορη αναδιοργάνωση της GM, o Gero λέει, "Αυτό που οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν είναι πως επειδή σήμερα γίνεται μια γρήγορη πτώχευση, (αυτή) δεν σημαίνει ότι θα έχουν παραγγελίες αύριο. Δεν έχουμε μόνο αναιμική ζήτηση, αλλά δυστυχώς και  η ανάκαμψη έρχεται με πολύ αργό ρυθμό."

Τα κέρδη έχουν μείνει πίσω

Η ανάκαμψη στις παγκόσμιες αγορές μετάλλων δεν έχει μεταφραστεί σε κέρδη για τους παραγωγούς μετάλλων. Για παράδειγμα, η Alcoa ανέφερε στις 8 Ιουλίου πως έχασε 317 εκατομμύρια δολάρια κατά το δεύτερο τρίμηνο καθώς τα έσοδα σημείωσαν θεαματική πτώση 41% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σε $4,24 δισ. ευρώ. Ήταν η τρίτη τριμηνιαία απώλεια στη σειρά για την εταιρεία από το Pittsburgh.

Παρ΄ όλο που αυξάνουν τις τιμές, οι παραγωγοί χάλυβα δεν αυξάνουν και την παραγωγή. Ο γίγαντας του Χάλυβα ArcelorMittal εξακολουθεί να λειτουργεί μόνο στο 50% της παραγωγικής του δυναμικότητας, κατά μέσο όρο. Τέτοιου είδους περιορισμοί θα μπορούσαν να διατηρήσουν τα αποθέματα σταθερά, στηρίζοντας έτσι τις τιμές.

Και ενώ οι καταναλωτές μετάλλων μπορεί να γκρινιάζουν, οι αντιπρόσωποί τους οι οποίοι αγοράζουν, εξακολουθούν να είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από  πέρυσι. Η τιμή των  κομματιών χάλυβα scrap έφτασε σχεδόν τα 600 δολάρια τον τόνο το περασμένο καλοκαίρι. Σήμερα, ακόμη και μετά την άνοδο 29% τον Ιούνιο, ο μέσος όρος διαμορφώνεται στα 265 δολάρια ο τόνος.

(Ο Deprez είναι ρεπόρτερ του BusinessWeek)

(από www.capital.gr, 14/07/2009)