Η νόσος του Αλσχάιμερ εξαπλώνεται από κύτταρο του εγκεφάλου, σαν μόλυνση από ίο, υπογράμμισαν δύο επιστημονικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, επιβεβαιώνοντας ότι η εξάπλωση οφείλεται σε μια ελαττωμένη πρωτεΐνη. Τα νέα στοιχεία, που βασίσθηκαν σε μελέτες σε ποντίκια, δίνουν οριστική απάντηση και ξεδιαλύνουν αμφιβολίες που υπήρχαν έως σήμερα για το μηχανισμό εξάπλωσης της νόσου, που πιθανών να είναι ο ίδιος και σε άλλες νευροεκφυλιστικές παθήσεις, όπως το Πάρκινσον. Η νέα ανακάλυψη αναμένεται να βοηθήσει στην επιτάχυνση της αναζήτησης πιο αποτελεσματικών φαρμακευτικών θεραπειών.

Η πρώτη έρευνα διεξήχθη με επικεφαλής την Κάρεν Ντάφ και τον Σκότ Σμόλ, του Ινστιτούτου Taub για την Έρευνα στο Αλτσάιμερ του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστήμιου Κολούμπια και δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «PLos ONE ». Η δεύτερη έρευνα, με επικεφαλές τον Μπράντλεϋ Χάιμαν, διευθυντή του Κέντρου Ερευνών για το Αλτσάιμερ του Γενικού Νοσοκομείου της Μασαχουσέτης του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Neuron ».

Σημειώνεται πως οι επιστήμονες γνώριζαν ήδη ότι η νόσος αρχίζει να επεκτείνεται όταν τα κύτταρα γεμάτα πρωτεΐνη «Ταύ» εμφανίζονται στην μικρή περιοχή του εγκεφάλου, όπου επεξεργάζονται και αποθηκεύονται οι μνήμες. Από κει, το Αλτσάιμερ επεκτείνεται σε μεγαλύτερες περιοχές που εμπλέκονται στην νόηση. Όμως, για πάνω από 25 χρόνια, οι επιστήμονες δεν ήσαν βέβαιοι για το ένα η νόσος εξαπλώνεται επειδή μεταδίδεται σαν μόλυνση από νευρώνα, δηλαδή από τα ένα εγκεφαλικό κύτταρο στο άλλο, ή εάν ξεπηδά ταυτόχρονα σε μερικές περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες είναι λιγότερο ανθεκτικές από άλλες.

Οι νέες έρευνες, που επιβεβαιώνουν ότι η νόσος εξαπλώνεται σαν μόλυνση, δείχνουν ότι είναι πιθανώς εφικτό να τεθεί από νωρίς ένας φραγμός στην εξάπλωση της νόσου, εάν παρεμποδισθεί έγκαιρα η μετάδοση της από κύτταρο σε κύτταρο, ίσως μέσω ενός αντισώματος που θα μπλοκάρει την πρωτεΐνη «Ταύ». Παρά το γεγονός ότι οι έρευνες έγιναν σε πειραματόζωα, οι ερευνητές εκτιμούν πως ο ίδιος βιολογικός μηχανισμός λειτουργεί και στον εγκέφαλο των ανθρώπων.