Ως μεταπτυχιακός φοιτητής είδε την ιδέα που είχε από κοινού με συναδέλφους του να εξελίσσεται στο εργαστήριο. O Δημήτρης Παπανικολάου είναι ο μόνος Ελληνας στην ομάδα οκτώ ερευνητών πίσω από το Hiriko, το φουτουριστικό μίνι όχημα που παρουσιάστηκε προ ημερών στις Βρυξέλλες παρουσία του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.
Ως μεταπτυχιακός φοιτητής είδε την ιδέα που είχε από κοινού με συναδέλφους του να εξελίσσεται στο εργαστήριο. O Δημήτρης Παπανικολάου είναι ο μόνος Ελληνας στην ομάδα οκτώ ερευνητών πίσω από το Hiriko, το φουτουριστικό μίνι όχημα που παρουσιάστηκε προ ημερών στις Βρυξέλλες παρουσία του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Ο κ. Παπανικολάου σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και συνέχισε για μεταπτυχιακές σπουδές στο ΜΙΤ. Εκεί ειδικεύτηκε στις ψηφιακές τεχνολογίες, τον σχεδιασμό και την κατασκευή και στη συνέχεια εντάχθηκε στην ερευνητική ομάδα του εργαστηρίου Media Lab, όπου συνέχισε για ένα δεύτερο μεταπτυχιακό πρόγραμμα.

Πλέον είναι διδακτορικός ερευνητής στο Χάρβαρντ. Στόχος της έρευνας - λέει σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαν τα «ΝΕΑ» μαζί του - είναι το επόμενο βήμα: o σχεδιασμός, η μελέτη και η ανάπτυξη του έξυπνου συστήματος διαχείρισης ενός στόλου οχημάτων Hiriko. Σκοπός: η αποσυμφόρηση των σύγχρονων μεγαλουπόλεων από το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

ΕΞΥΠΝΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ. Η λύση που προτείνει ο κ. Παπανικολάου ονομάζεται Mobility on Demand (μετακίνηση σύμφωνα με τη ζήτηση) και θυμίζει ένα δίκτυο ενοικίασης ποδηλάτων, όπως το Velib στο Παρίσι. Πρόκειται για το πρώτο αυτόνομο σύστημα ενοικίασης οχημάτων στον κόσμο, η διαχείριση του οποίου θα γίνεται εξ ολοκλήρου από τους ίδιους τους χρήστες, όπως λέει.
«Η πρότασή μας αφορά ένα δίκτυο σταθμών και έναν κοινόχρηστο στόλο ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Επιτρέπει στους χρήστες να μετακινούνται από τον σταθμό της επιλογής τους σε αυτόν του προορισμού τους», εξηγεί.

Για τις ανάγκες της έρευνάς του μελέτησε διεξοδικά τα υπάρχοντα συστήματα ενοικίασης ποδηλάτων και οχημάτων, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως είναι μεν εύκολα στη χρήση έχουν όμως υψηλό κόστος διαχείρισης. «Στο Παρίσι, για παράδειγμα, το σύστημα παραμένει μόνο 47% αποτελεσματικό», λέει. «Επτά στους δέκα χρήστες δεν βρίσκουν ποδήλατα στους προτιμώμενους σταθμούς εκκίνησης και 66% να αναζητούν μάταια θέση στάθμευσης στους προτιμώμενους σταθμούς τερματισμού». Παράλληλα, παρατήρησε πως περισσότερα από τα μισά έσοδα του συστήματος Velib από την ενοικίαση ποδηλάτων δαπανώνται σε καύσιμα για τα φορτηγά που επαναφέρουν διαρκώς ποδήλατα από κορεσμένους σε άδειους σταθμούς, αλλά και σε ημερομίσθια υπαλλήλων.

ΚΙΝΗΤΡΟ. Το μοντέλο διαχείρισης που προτείνει ο κ. Παπανικολάου «θυμίζει την κίνηση των μετοχών στο χρηματιστήριο», λέει αστειευόμενος. Ο χρήστης πραγματοποιεί τη μεταφορά των οχημάτων με κίνητρο την οικονομικότερη τιμή. «Η τιμή της εκάστοτε διαδρομής θα κυμαίνεται ανάλογα με τη ζήτηση και την προσφορά στους σταθμούς εκκίνησης και προορισμού». Ετσι, κάποιες διαδρομές θα κοστίζουν περισσότερο, ενώ άλλες ίσως έχουν ακόμα και αρνητική τιμή.

(από την εφημερίδα "Τα Νέα")