Ακριβότερες οι Ελληνικές Εισαγωγές Πετρελαίου Μετά τη Μείωση των Ποσοτήτων από το Ιράν

Ακριβότερες οι Ελληνικές Εισαγωγές Πετρελαίου Μετά τη Μείωση των Ποσοτήτων από το Ιράν
της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου
Τετ, 9 Μαΐου 2012 - 14:15
Το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα έχει μπλοκάρει τις εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν πολύ νωρίτερα από την 1η Ιουλίου, ημερομηνία που έχει θέσει η Ε.Ε. για την παράταση της εφαρμογής των συμβολαίων που έχουν συνάψει κράτη-μέλη της με τη συγκεκριμένη χώρα. Καθώς απαιτείται διακανονισμός της πληρωμής προς το Ιράν (letter of credits), οι τράπεζες αρνούνται να προβούν στη διαδικασία αυτή, οπότε επί της ουσίας είναι δύσκολο να γίνουν τέτοιου είδους εισαγωγές.

Το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα έχει μπλοκάρει τις εισαγωγές πετρελαίου από το Ιράν πολύ νωρίτερα από την 1η Ιουλίου, ημερομηνία που έχει θέσει η Ε.Ε. για την παράταση της εφαρμογής των συμβολαίων που έχουν συνάψει κράτη-μέλη της με τη συγκεκριμένη χώρα. Καθώς απαιτείται διακανονισμός της πληρωμής προς το Ιράν ( letter of credits), οι τράπεζες αρνούνται να προβούν στη διαδικασία αυτή, οπότε επί της ουσίας είναι δύσκολο να γίνουν τέτοιου είδους εισαγωγές.

Η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα τροφοδοσίας, καθώς το διυλιστήριο της Motor Oil καλύπτεται από άλλες πηγές, ενώ αντίθετα τα ΕΛ.ΠΕ. εξακολουθούν να εισάγουν πετρέλαιο από το Ιράν, αλλά σε περιορισμένες ποσότητες. Το πρόβλημα, συνεπώς, που δημιουργείται δεν είναι σε επίπεδο τροφοδοσίας, αλλά σε επίπεδο ρευστότητας.

Εντός του Μαΐου αναμένεται να συγκληθεί το Συμβούλιο της Ε.Ε., σε επίπεδο τεχνοκρατών, προκειμένου να αποτιμηθούν οι συνθήκες της ευρωπαϊκής αγοράς σε ό,τι έχει να κάνει με την τροφοδοσία πετρελαίου και να αξιολογηθούν οι μέχρι τώρα επιπτώσεις από τη διακοπή των εισαγωγών από το Ιράν. Μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχει ορισθεί σχετική ημερομηνία, καθώς είναι σε συνάρτηση με την ανοιχτή πολιτική διαδικασία, προκειμένου να πιεσθεί το Ιράν για το πυρηνικό του πρόγραμμα. Όπως είναι γνωστό, στις 13 και 14 Μαΐου το Ιράν θα έχει συνομιλίες με τη Διεθνή Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας, στη Βιέννη, ενώ στις 23 Μαΐου έχει ορισθεί ημερομηνία για τις διαπραγματεύσεις με τις έξι μεγάλες δυνάμεις, στη Βαγδάτη.

Η αποτίμηση της κατάστασης της ευρωπαϊκής αγοράς είναι μέρος της απόφασης που ελήφθη από τους υπουργούς Εξωτερικών των κρατών-μελών της Ε.Ε. τον περασμένο Ιανουάριο, για παράταση της εφαρμογής των συμβολαίων ως την 1η Ιουλίου. Στην απόφαση αυτή είχε συμπεριληφθεί και ρήτρα αναθεώρησης. Πηγές που παρακολουθούν από κοντά το όλο θέμα εκτιμούν ότι δεν υπάρχει ζήτημα οπισθοχώρησης της Ε.Ε. στο μπλόκο του ιρανικού πετρελαίου, όσο το Ιράν επιμένει στο πυρηνικό πρόγραμμα του.

Ενόψει της συνάντησης των τεχνοκρατών του Συμβουλίου πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη στο υπουργείο Εξωτερικών, με τη συμμετοχή και του ΥΠΕΚΑ, όπου συζητήθηκε η κατάσταση στην εγχώρια αγορά και έγινε συντονισμός των απαραίτητων ενεργειών.

Η ελληνική αγορά, πάντως, συνεχίζει να τροφοδοτείται ομαλά με πετρέλαιο, έστω κι αν αυτό συνεπάγεται μεγαλύτερες δαπάνες, σε μια συγκυρία μάλιστα εξαιρετικά δύσκολη για τη χώρα.

Ήδη, τα δύο διυλιστήρια έχουν στραφεί σε εναλλακτικές πηγές, πέραν του Ιράν. Η Motor Oil εδώ και ένα χρόνο, διαβλέποντας την επιδείνωση των προβλημάτων με το Ιράν άρχισε σταδιακά να μειώνει τις εισαγωγές της από τη συγκεκριμένη χώρα, μέχρι να τις κόψει εντελώς. Σήμερα λιγότερο από το μισό των εισαγωγών της γίνεται από κρατικές εταιρίες, ενώ το υπόλοιπο είναι από traders. Επιπλέον, διαθέτει και ένα μακροχρόνιο συμβόλαιο με τη Shell, στο πλαίσιο της συμφωνίας εξαγοράς του δικτύου της στην Ελλάδα. Ένα ακόμη στοιχείο που χαρακτηρίζει τη δραστηριότητα της Motor Oil είναι το γεγονός ότι μόλις των 30% των προϊόντων της απευθύνεται στην ελληνική αγορά, σε αντίθεση με τα ΕΛ.ΠΕ. που το ποσοστό αυτό φθάνει στο 90%, συνεπώς, έχει να αντιμετωπίσει ένα αμιγώς ελληνικό ρίσκο.