Αν ψάχνεις κάτι στο Διαδίκτυο, θα επισκεφτείς το www.google.com ή το www.bing.com της Microsoft. Αν θες να αγοράσεις βιβλία, DVD ή μουσική θα επισκεφτείς είτε το Amazon.com είτε το iTunes Store της Apple. Αν θες να βρεις κάποιο μεταχειρισμένο προϊόν σε ευκαιρία, το eBay.com είναι η πιο πιθανή πρώτη επιλογή. Αν θες να δημοσιεύσεις τις φωτογραφίες σου, το Facebook ή το Flickr είναι οι βασικοί προορισμοί, ενώ το Twitter είναι για όσους θέλουν να κάνουν κάποιο σχόλιο για τα τεκταινόμενα σε προσωπικό ή παγκόσμιο επίπεδο.

Αν ψάχνεις κάτι στο Διαδίκτυο, θα επισκεφτείς το www.google.com ή το www.bing.com της Microsoft. Αν θες να αγοράσεις βιβλία, DVD ή μουσική θα επισκεφτείς είτε το Amazon.com είτε το iTunes Store της Apple. Αν θες να βρεις κάποιο μεταχειρισμένο προϊόν σε ευκαιρία, το eBay.com είναι η πιο πιθανή πρώτη επιλογή. Αν θες να δημοσιεύσεις τις φωτογραφίες σου, το Facebook ή το Flickr είναι οι βασικοί προορισμοί, ενώ το Twitter είναι για όσους θέλουν να κάνουν κάποιο σχόλιο για τα τεκταινόμενα σε προσωπικό ή παγκόσμιο επίπεδο.

Κοινός τόπος όλων αυτών των υπηρεσιών, που είναι οι πιο δημοφιλείς του Internet, είναι ότι οι εταιρείες που τις «τρέχουν» έχουν έδρα τις Ηνωμένες Πολιτείες. Οι Αμερικανοί έχουν πάρει πλέον το πάνω χέρι στο Διαδίκτυο και η κυριαρχία τους είναι τέτοια που η Ευρώπη θα πρέπει να αρχίσει να ανησυχεί.

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, η Ευρώπη είχε το προβάδισμα στον χώρο των τηλεπικοινωνιών και ειδικά στην κινητή τηλεφωνία. Nokia, Ericsson αλλά και πάροχοι, όπως η Vodafone και η Telefonica και η Deutsche Telekom, βρίσκονταν στην αιχμή των εξελίξεων στον χώρο της τεχνολογίας και της διάχυσης των πληροφοριών. Πλέον, όμως, η κατάσταση έχει διαφοροποιηθεί και οι κυρίαρχοι «παίκτες» βρίσκονται άπαντες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Οι Ευρωπαίοι τηλεπικοινωνιακοί κολοσσοί (Vodafone, Telefonica, Deutsche Telekom και France Telecom) παραμένουν μεν στην κορυφή της λίστας, όμως, πλέον το «παιχνίδι» το κάνουν εταιρείες όπως η Google, η Apple, η Microsoft, η Amazon και το Facebook, οι οποίες αξιοποιούν τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και να κερδίζουν από αυτές.

Εδώ αρχίζει το «παράπονο» των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, που ζητούν να επιβληθεί κάποιο «τέλος» στις εταιρείες υπηρεσιών, γνωστές και ως over-the-top (OTT), υποστηρίζοντας ότι πιέζονται να κάνουν επενδύσεις σε υποδομές επόμενης γενιάς (4G, VDSL, οπτικές ίνες) από τις οποίες κερδίζουν, τελικώς, ελάχιστα.

Η συγκεκριμένη «διαμάχη» έχει αρχίσει πλέον να απασχολεί έντονα και την Ευρωπαϊκή Ένωση και οι συζητήσεις αναμένεται να ενταθούν το 2013. Όμως, το πρόβλημα της Ευρώπης είναι ότι κανείς από τους σημαντικούς ΟΤΤ «παίκτες» δεν έχει έδρα τη Γηραιά Ήπειρο. Παρά τα δισεκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις στον χώρο της τεχνολογίας, η Ευρώπη δεν έχει καταφέρει να «δημιουργήσει» μία εταιρεία που να μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανταγωνιστής της Google, της Microsoft, της Apple ή του Facebook.

Το πλάνο για την Ευρώπη του 2020, όσον αφορά στις ψηφιακές τεχνολογίες, έχει ως βασικό στόχο τη δημιουργία τηλεπικοινωνιακών υποδομών υψηλών ταχυτήτων, στις οποίες θα έχουν πρόσβαση τουλάχιστον το 50% των ευρωπαϊκών νοικοκυριών.

Όμως, μάλλον, στις Βρυξέλλες θα πρέπει να αλλάξουν το πλάνο τους και να δώσουν έμφαση στον τομέα των υπηρεσιών μέσω Διαδικτύου, καθώς εκεί βρίσκονται οι περισσότερες ευκαιρίες ανάπτυξης. Και η αλλαγή πρέπει να γίνει πολύ γρήγορα, καθώς διαφορετικά η Ε.Ε. θα έχει χάσει ένα πολύ σημαντικό «τρένο» όσον αφορά στον κρίσιμης σημασίας τομέα της τεχνολογίας.

(από την εφημερίδα "Ημερησία")