Επιτροπή Κατάρτισης Εθνικού Ενεργειακού Σχεδιασμού: Όχι και Τόσο Καλή Αρχή ...

Η γυναίκα του Καίσαρα δεν οφείλει να είναι τίμια, αλλά και να φαίνεται τίμια. Με άλλα λόγια, καλές και άγιες οι προθέσεις, αλλά αν δεν συνοδεύονται από εχέγγυα σωστής εκτέλεσης, καταλήγουν να δημιουργούν αμφιβολίες και υποψίες. Γιατί τα λέμε αυτά; Το ΥΠΕΚΑ έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην κατάρτιση εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού, που θα εμπεριέχει την κυβερνητική στρατηγική στον τομέα αυτό. Είναι ένα αίτημα που προέρχεται από όλη την αγορά και ήδη έχει καθυστερήσει αρκετά. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή. Αποσπασματικές πολιτικές, αλληλοσυγκρουόμενες ρυθμίσεις, επιμέρους διευκολύνσεις, εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων και ουκ έστι αριθμός άλλων στρεβλώσεων.
energia.gr
Τρι, 28 Ιανουαρίου 2014 - 08:02

Η γυναίκα του Καίσαρα δεν οφείλει να είναι τίμια, αλλά και να φαίνεται τίμια. Με άλλα λόγια, καλές και άγιες οι προθέσεις, αλλά αν δεν συνοδεύονται από εχέγγυα σωστής εκτέλεσης, καταλήγουν να δημιουργούν αμφιβολίες και υποψίες.

Γιατί τα λέμε αυτά; Το ΥΠΕΚΑ έχει αποφασίσει να προχωρήσει στην κατάρτιση εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού, που θα εμπεριέχει την κυβερνητική στρατηγική στον τομέα αυτό. Είναι ένα αίτημα που προέρχεται από όλη την αγορά και ήδη έχει καθυστερήσει αρκετά. Τα αποτελέσματα είναι εμφανή. Αποσπασματικές πολιτικές, αλληλοσυγκρουόμενες ρυθμίσεις, επιμέρους διευκολύνσεις, εξυπηρέτηση σκοπιμοτήτων και ουκ έστι αριθμός άλλων στρεβλώσεων. Μια χώρα που δεν γνωρίζει ή που δεν θέλει να ξέρει πώς θα αναπτύξει την ενεργειακή αγορά της είναι εύλογο ότι θα καταλήγει να διορθώνει κατά καιρούς λάθος κινήσεις σε διάφορους επιμέρους τομείς. Όρα τα φωτοβολταϊκά. Αντίθετα, όταν έχει αποφασίσει καταρχήν το ενεργειακό μίγμα της και πώς βούλεται να καλύψει τις ενεργειακές ανάγκες της σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αν μη τι άλλο θα αποφύγει να βρεθεί υπόλογη για κάθε απόφαση που λαμβάνει. Γιατί θα είναι υπό την αίρεση των κάθε λογής συμφερόντων της αγοράς.

Συν τοις άλλοις, η εκπόνηση μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής συμβάλει στη διατήρηση ηρεμίας στο κλίμα της αγοράς και κυρίως στην προσέλκυση επενδύσεων. Πώς θα πεισθεί ο κάθε επενδυτής, είτε εγχώριος, είτε ξένος, αν δεν γνωρίζει εκ των προτέρων τους κανόνες της αγοράς;

Η κατάρτιση της ενεργειακής στρατηγικής αποκτά για τη χώρα μας και μία επιπρόσθετη σημασία. Δεδομένης της πολιτικής λιτότητας που υπάρχει είναι σωστό να γνωρίζουν οι παίκτες της αγοράς πώς θα αξιοποιηθούν οι διαθέσιμοι πόροι και η ίδια η πολιτεία πώς προτίθεται να τους αξιοποιήσει. Φυσικά, μια τέτοια προοπτική πάνω από όλα απαιτεί ευρύτατη συναίνεση, προκειμένου να μην κατακρημνισθεί από την επόμενη κυβέρνηση. Καλό είναι και στη χώρα μας επιτέλους να συμφωνήσουμε σε κάτι τουλάχιστον, ώστε να μην καταλήξει ο συγκεκριμένος σχεδιασμός να έχει κάθε φορά διαφορετική πολιτική σφραγίδα. Αλλά αυτό είναι αντικείμενο άλλης συζήτησης.

Και ερχόμαστε στο θέμα μας. Το ΥΠΕΚΑ είχε ανακοινώσει τη σύνθεση της επιτροπής, η οποία θα αναλάβει το σύνθετο και επίπονο έργο της κατάρτισης εθνικής ενεργειακής πολιτικής. Ως εδώ καλά. Οι αρχικοί συμμετέχοντες εκπροσωπούσαν όλους τους φορείς της αγοράς. Και πολύ σωστά. Για να εκπροσωπούνται όλες οι φωνές της. Αίφνης, με νεώτερη απόφαση του το ΥΠΕΚΑ αποφασίζει και αντικαθιστά τον εκπρόσωπο των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών και στη θέση του τοποθετεί τον πρόεδρο του ΔΕΔΔΗΕ. Ο λόγος της αντικατάστασης δεν έγινε γνωστός. Όμως, σε μια επιτροπή η οποία θα αναλάβει να προτείνει την ενεργειακή πολιτική της χώρας δεν μπορεί να απουσιάζει ένα σημαντικό κομμάτι της αγοράς, οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί. Εκτός κι αν η κίνηση αυτή του ΥΠΕΚΑ σημειολογικά έχει την αξία της. Ότι δηλαδή, το υπουργείο δεν ενδιαφέρεται για τις απόψεις των ανεξάρτητων παραγωγών, οι οποίοι και επενδύσεις έχουν υλοποιήσει και με την παρουσία τους νομιμοποιούν την απελευθέρωση της αγοράς, έστω και σε εμβρυακό στάδιο ως τώρα. Και επειδή μας αρέσει να κάνουμε το συνήγορο του διαβόλου, είναι πιο χρήσιμος στην επιτροπή ο πρώην πρόεδρος του ΔΕΣΜΗΕ, ένας φορέας που ήδη έχει καταργηθεί, αφού αντικαταστάθηκε από το ΛΑΓΗΕ, από τον εκπρόσωπο του ΕΣΑΗ; Σεβόμαστε τις γνώσεις και την επάρκεια του κ. Λεκατσά, για να μην παρεξηγηθούμε, αλλά με ποιο κριτήριο επιλέχθηκε όταν αποπέμπεται ο εκπρόσωπος του ΕΣΑΗ, ο επίσης καθηγητής κ. Κακαράς;

Δεν ξεκινάει με τον καλύτερο τρόπο το έργο της η επιτροπή. Μήπως εκεί στο ΥΠΕΚΑ να το ξανασκεφθούν το όλο θέμα;