Tο ενδιαφέρον αμερικανικών και γαλλικών εταιρειών για την αγορά αερίου της Βουλγαρίας και της ΝΑ Ευρώπης φαίνεται ότι έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην επίσπευση των εξελίξεων για τον αγωγό IGB (Ελλαδας - Βουλγαρίας) και το νέο τερματικό υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη

Tο ενδιαφέρον αμερικανικών και γαλλικών εταιρειών για την αγορά αερίου της Βουλγαρίας και της ΝΑ Ευρώπης φαίνεται ότι έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην επίσπευση των εξελίξεων για τον αγωγό IGB (Ελλαδας - Βουλγαρίας) και το νέο τερματικό υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Αλεξανδρούπολη.

Η αμερικανική Cheniere και η γαλλική Engie, όπως έχει μετονομαστεί από τον Απρίλιο η Gas De France -Suez, ήλθαν σε επαφή με τις αρμόδιες βουλγαρικές αρχές για την πώληση αερίου στη γειτονική χώρα.

Η Cheniere, η πρώτη εταιρεία που εξάγει αμερικανικό αέριο στην Ευρώπη είναι ο όμιλος που αναμένεται να συμμετάσχει στο τερματικό της Αλεξανδρούπολης, ενώ πρόσφατα φέρεται να εκδήλωσε ενδιαφέρον να δεσμεύσει χωρητικότητα στον αγωγό IGB. Έχει δε ήδη κλείσει συμβόλαια προμήθειας αέριου τόσο με την Engie όσο και με τη γαλλική ΕdF, τη μητρική εταιρεία της ιταλικής Edison, η οποία συμμετέχει στο πρότζεκτ του αγωγού IGB.

Ενδιαφέρον
Η είσοδος στη βουλγαρική αγορά αερίου είναι το μεγάλο στοίχημα για την υλοποίηση του IGB, αφού τα δύο market test που έχουν γίνει για να διερευνηθεί το εμπορικό ενδιαφέρον για αέριο από τον ελληνο-βουλγαρικού αγωγό είχαν πενιχρά αποτελέσματα. Τα δεδομένα όμως φαίνεται ότι αλλάζουν ραγδαία μετά την ενεργό εμπλοκή της Ουάσιγκτον, τόσο σε διπλωματικό όσο και σε επιχειρηματικό επίπεδο, να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως πύλη εισόδου αερίου από τις ΗΠΑ, το Αζερμπαϊτζάν και άλλες χώρες στην Ευρώπη, εξυπηρετώντας έτσι τον πάγιο στρατηγικό στόχο ΗΠΑ και Ε.Ε. για μείωση της εξάρτησης από το ρώσικο αέριο.

ΔΕΠΑ
Στελέχη της Cheniere πρόκειται να επισκεφθούν την ερχόμενη εβδομάδα την Αθήνα, όπου θα έχουν επαφές με αξιωματούχους του υπουργείου και εκπροσώπους της ΔΕΠΑ και της Gastrade (όμιλος Κοπελούζου), καθώς η αμερικάνικη εταιρεία αναμένεται να συνεργαστεί με τις δύο ελληνικές στην ανάπτυξη του τερματικού υγροποιημένου αερίου της Αλεξανδρούπολης.

Στόχος της Cheniere, που είναι ο πρώτος εξαγωγέας σχιστολιθικού αερίου (shale gas) από τις ΗΠΑ είναι να εξάγει στην Ευρώπη το 50% του αερίου της και ήδη τους τελευταίους μήνες έχει προβεί σε σειρά συμφωνιών με ευρωπαϊκές εταιρείες για τη μακροχρόνια προμήθειά τους με αμερικάνικο LNG, προερχόμενο από τα σχιστολιθικά κοιτάσματα των ΗΠΑ. Η Εngie θα προμηθεύεται ως και 12 φορτία LNG το χρόνο από τη Cheniere. Τα φορτία θα παραδίδονται στις εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης του Montoir-de- Bretagne από τα νέα τερματικά LNG που κατασκευάζει η Cheniere στο Sabine Pass και το Corpus Christi στις ΗΠΑ. Η τιμή των φορτίων LNG θα διαμορφώνεται με βάση τους δείκτες της Βορείου Ευρώπης.

Τερματικά
Οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν το 2018 και θα ολοκληρωθούν σε πέντε χρόνια, ενώ το LNG θα μπορεί να αποστέλλεται εναλλακτικά σε άλλα τερματικά στην Ευρώπη.

Ας σημειωθεί ότι η Engie είναι από τους μεγαλύτερους εισαγωγείς LNG στην Ευρώπη και ήδη εξάγει αέριο από τις δικές της εγκαταστάσεις. Ανάλογες συμφωνίες η Cheniere έχει κάνει και με άλλες εταιρείες, μεταξύ των οποίων και με τη γαλλική EdF για την παράδοση 26 φορτίων (περίπου 100 εκατ. ΜΜBTU ή 29, 3 εκατ. Mwh) μέχρι το 2018.

Τα φορτία θα ξεκινούν από το Sabine Pass, το νέο τερματικό στα σύνορα Τέξας και Λουιζιάνα, που θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει στο τέλος του χρόνου και θα καταλήγουν στις εγκαταστάσεις της EdF στη Δουνκέρκη, στη Β. Γαλλία.

Συμφωνία
Εν τω μεταξύ, τον Οκτώβριο του 2016 αναμένεται να αρχίσουν οι εργασίες κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB) με στόχο να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2018. Την Πέμπτη υπογράφηκε στη Σόφια η Τελική Επενδυτική Συμφωνία για το έργο και πολύ σύντομα θα ξεκινήσει το τρίτο μάρκετ τεστ για τον αγωγό, που αυτή τη φορά αναμένεται να δώσει θετικά αποτελέσματα.

Ο μήκους 180 χλμ αγωγός, εκ των οποίων τα 30 χλμ θα περνούν από ελληνικό έδαφος, αποτελεί σχέδιο της κοινής εταιρείας 50-50, που έχουν συστήσει η «Poseidon» με μετόχους τη ΔΕΠΑ και την Edison με 50% η κάθε μία και η BEH, η κρατική εταιρεία ενεργειακού χαρτοφυλακίου της Βουλγαρίας. Ο αγωγός θα μεταφέρει σε πρώτη φάση περί τα 3 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως. Το κόστος του IGB υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ και έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από την Ε.Ε. 45 εκατ. ευρώ. Πληροφορίες της αγοράς θέλουν Cheniere και την ΕdF να παίζουν πιο ενεργό ρόλο στο σχήμα.

Είναι χαρακτηριστική η δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος - Ενέργειας Πάνου Σκουρλέτη. «Είμαι σίγουρος ότι σύντομα θα λυθεί το θέμα της βιωσιμότητας του ΙGB», δήλωσε στη Σόφια, στο περιθώριο της τελετής υπογραφής της συμφωνίας.

Ο IGB αποτελεί το πρώτο σκέλος του λεγόμενου «Κάθετου Διαδρόμου». Πρόκειται για το σχέδιο της Ε.Ε. που προβλέπει τη διασύνδεση των εθνικών δικτύων αερίου της Βουλγαρίας με τη Ρουμανία και άλλων χωρών της περιοχής. Υπό κατασκευή βρίσκονται ήδη οι κλάδοι διασύνδεσης του βουλγαρικού δικτύου με τη Σερβία και τη Ρουμανία.

Από το 2020, οπότε αναμένεται να λειτουργήσει ο αγωγός Transadriatic Pipeline -TAP- ο Κάθετος Διάδρομος θα μπορεί να τροφοδοτείται με αέριο και από το Αζερμπαϊτζάν, ενώ σε πρώτη φάση θα εφοδιάζεται από το ελληνικό σύστημα, μέσω του τερματικού της Ρεβυθούσας και αργότερα της Αλεξανδρούπολης.

("από την εφημερίδα "ΗΜΕΡΗΣΙΑ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr