Της Σοφίας Σκουλικάρη
Ανάμεικτες τάσεις κυριάρχησαν χθες στις διεθνείς αγορές πετρελαίου, καθώς η παρέμβαση του Αμερικανού προέδρου, Τζορτζ Μπους, ενήργησε καθησυχαστικά στους φόβους περί ενεργειακής ασφάλειας, ιδιαίτερα εν όψει του θέρους στο βόρειο ημισφαίριο. Στην αγορά του Λονδίνου, η τιμή του Brent κατέγραψε άλμα μεγαλύτερο του ενός δολαρίου, για να φθάσει ώς και τα 74,02 δολάρια το βαρέλι, στη διάρκεια της συνεδρίασης, μετά τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν περί αύξησης των εισαγωγών αργού στην Κίνα. Ωστόσο, στη συνέχεια η τάση αντιστράφηκε και τις απογευματινές ώρες η τιμή υποχωρούσε στα 72,93 δολάρια το βαρέλι. Η τιμή του αργού στην αγορά της Νέας Υόρκης κατέγραφε την ίδια ώρα ορατή πτώση, της τάξης των 73 σεντς, στα 72,60 δολάρια το βαρέλι. Αύξηση εισαγωγών από Κίνα Επίσημα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα χθες έδειξαν ότι οι εισαγωγές αργού στην Κίνα -δεύτερη μεγαλύτερη καταναλώτρια χώρα του κόσμου- αυξήθηκαν κατά 10,9% τον Μάρτιο, έναντι της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Για το πρώτο τρίμηνο του έτους οι εισαγωγές αργού διαμορφώθηκαν, αυξημένες κατά 25,2%, στα 37,13 εκατ. τόνους, έχοντας καταγράψει ισχυρή άνοδο τον Ιανουάριο. Την ίδια ώρα, πάντως, ο παράγοντας «γεωπολιτική» συνεχίζει να επιδρά στις τιμές. Οι αγορές παραμένουν ιδιαίτερα ευαίσθητες στις εξελίξεις στο Ιράν, ενόσω στοιχεία ανακύπτουν, τα οποία φέρουν κατεστραμμένη την ενεργειακή βιομηχανία του Ιράκ και την κυβέρνηση της χώρας ανίκανη να πατάξει τη διαφθορά και το λαθρεμπόριο. Επισφαλής, ωστόσο, θεωρείται και η Νιγηρία ως προς την προσφορά αργού, με τον αμερικανικό πετρελαϊκό κολοσσό ExxonMobil να αυξάνει χθες την ασφάλεια στον τερματικό σταθμό μεταφοράς πετρελαίου Κουά Ιμποε, λόγω της επαπειλούμενης επίθεσης ανταρτών. Τέτοιου είδους επιθέσεις έχουν προκαλέσει μείωση των εξαγωγών της χώρας κατά 25%. Η Royal Dutch Shell δεν έχει ακόμα αποκαταστήσει την παραγωγή της, που υπολείπεται κατά 455.000 βαρελιών ημερησίως των φυσιολογικών επιπέδων, από τον Φεβρουάριο. Και χθες ανακοινώθηκαν σχέδια νέας βομβιστικής επίθεσης στην πλούσια σε «μαύρο χρυσό» περιοχή του Δέλτα του Νίγηρα. Τα αμερικανικά αποθέματα Για σήμερα, Τετάρτη, η προσοχή στρέφεται στα στοιχεία που θα δώσει στη δημοσιότητα η υπηρεσία Ενημέρωσης για την Ενέργεια (ΕΙΑ) των ΗΠΑ για τα αμερικανικά αποθέματα αργού. Σε σχετική σφυγμομέτρηση, οι αναλυτές προέβλεψαν μικρή συρρίκνωση, της τάξης των 100.000 βαρελιών, στα αποθέματα που προορίζονται για εμπορική χρήση. Εκείνα της βενζίνης προβλέπεται να συρρικνωθούν κατά 1,9 εκατ. βαρέλια και τα αποθέματα των προϊόντων διύλισης κατά 1,7 εκατ. βαρέλια. Τα αλυσιδωτά ρεκόρ που καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου πυροδότησαν την πρώτη επιτάχυνση των ρυθμών αύξησης του πληθωρισμού στη Γερμανία κατά το επτάμηνο που έληξε τον Απρίλιο. Σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία, ο γερμανικός δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 0,2%, στο 2%, υπερβαίνοντας τις προσδοκίες. Ο αντίστοιχος εναρμονισμένος ετήσιος δείκτης αυξήθηκε στο 2,3% τον Απρίλιο, έναντι 1,9% τον Μάρτιο. Οι πληθωριστικές πιέσεις ενισχύονται στην Ευρωζώνη, όπου ο ετήσιος πληθωρισμός υποχώρησε κατά 0,1%, στο 2,2%, τον Μάρτιο. Και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα προειδοποίησε για επερχόμενους κινδύνους για τη σταθερότητα των τιμών. Προσπάθεια Μπους για συγκράτηση τιμών Στις πιέσεις που του ασκούνται για να αναλάβει δράση σε ό,τι αφορά την εκτίναξη των τιμών της βενζίνης στα πρατήρια κατά 31% από πέρυσι φαίνεται πως υπέκυψε –αντιμέτωπος και με την πτώση της δημοτικότητάς του– ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζορτζ Μπους. Μετά την εντολή του στο υπ. Δικαιοσύνης να ερευνήσει για πιθανή χειραγώγηση των τιμών, ο Αμερικανός πρόεδρος διέταξε χθες το υπουργείο Ενέργειας να παύσει προσωρινά τη διάθεση πετρελαίου στα στρατηγικά αποθέματα των ΗΠΑ, ώστε να διοχετευθούν μεγαλύτερες ποσότητες στην αγορά και να συγκρατηθεί η άνοδος των τιμών. Κάλεσε δε την Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας να αναστείλει προσωρινά την εφαρμογή των νέων κανόνων για την περιεκτικότητα της βενζίνης σε θείο, οι οποίες υποχρεώνουν τους καταναλωτές να προμηθεύονται ακριβά μείγματα. Και για πρώτη φορά στράφηκε κατά των πετρελαϊκών εταιρειών, ζητώντας να επενδύσουν μέρος των υπέρογκων κερδών τους σε νέα διυλιστήρια. (Καθημερινή, 26/4/06)