Του Γιώργου Κούρου
Την περίοδο, κατά την οποία θα σταθεροποιηθούν οι διεθνείς τιμές του «μαύρου χρυσού», περιμένει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης προκειμένου να προχωρήσει στην αύξηση του Ε.Φ.Κ. στα καύσιμα. Αυτό προκύπτει από τις χθεσινές δηλώσεις του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη, ο οποίος επεσήμανε ότι η χώρα μας βάσει των Κοινοτικών Οδηγιών είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει στην αύξηση του συγκεκριμένου φόρου έως το 2010, αλλά για να αποφευχθούν πληθωριστικές πιέσεις η υλοποίηση τού εν λόγω μέτρου πρέπει να γίνει σε τέσσερις δόσεις. Όμως λόγω των διεθνών εξελίξεων και της «κούρσας» του πετρελαίου, όπως υπογράμμισε, θα πρέπει πρώτα να ομαλοποιηθούν οι τιμές και ύστερα, αφού συνεκτιμηθούν οι όποιες επιπτώσεις, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη σταδιακή αύξηση του φόρου. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Αλογοσκούφης αν και παραδέχθηκε ότι η κατάσταση είναι ανησυχητική, εμφανίστηκε αισιόδοξος αφού τόνισε ότι η χώρα μας είναι σε θέση να αντιμετωπίσει την κρίση όπως και πέρυσι το καλοκαίρι, γεγονός που απέδωσε στην πολιτική απεξάρτησης που ακολουθεί η κυβέρνηση (βιοκαύσιμα) και στα αποθέματα που υπάρχουν. Για το λόγο άλλωστε αυτό και διαβεβαίωσε ότι δεν αλλάζουν τα στοιχεία και οι προβλέψεις του προϋπολογισμού. Θα πρέπει, πάντως, να αναφερθεί ότι ανώτατα στελέχη του οικονομικού επιτελείου παραδέχονται ότι αν και η αύξηση του Ε.Φ.Κ. είναι επιβεβλημένη, λόγω και των δεσμεύσεων προς την Ε.Ε., η εκτίναξη του «μαύρου χρυσού» θα έχει αναπόφευκτα αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά, καθώς θα οδηγήσει στην αύξηση των τιμών βασικών καταναλωτικών αγαθών και υπηρεσιών, δημιουργώντας πληθωριστικές πιέσεις. Είναι λοιπόν φυσικό, επεσήμαναν τα ίδια στελέχη, ότι τυχόν υλοποίηση και του εν λόγω μέτρου θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους καταναλωτές, αν και παραδέχονται ότι από την άλλη πλευρά θα ενισχύσει σημαντικά τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού που όμως ούτως ή άλλως δέχονται μια «τονωτική ένεση» από την αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου (αυξημένες εισπράξεις από το ΦΠΑ και ΕΦΚ). Από την άλλη πλευρά ωστόσο τονίζουν ότι εάν δεν αρχίσει από φέτος η σταδιακή εφαρμογή του μέτρου, τότε θα πρέπει να είναι μεγαλύτερες οι αυξήσεις του ΕΦΚ τα επόμενα χρόνια. Επισημαίνεται ότι η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει στην αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα μέχρι το τέλος του 2009, λόγω της ισχύος της σχετικής Κοινοτικής Οδηγίας η οποία προβλέπει ότι τα ελάχιστα όρια των συγκεκριμένων φόρων θα πρέπει να έχουν εξισωθεί σε όλα τα κράτη - μέλη. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι οι ΕΦΚ θα πρέπει να αυξηθούν σε ποσοστό έως και 25%. Για το λόγο λοιπόν αυτό και για να αποφευχθεί η υπέρμετρη επιβάρυνση των καταναλωτών, αλλά κυρίως η σημαντική αύξηση του πληθωρισμού (στην περίπτωση εφαρμογής του μέτρου σε ένα ή δύο έτη), στα σχέδια της κυβέρνησης είναι όπως προχωρήσει στη σταδιακή αναπροσαρμογή των φόρων αυτών κατά 4% - 5% κάθε χρόνο μέχρι 2009. Η κα Παπανδρέου Για συνέχιση μιας πολιτικής που διασύρει τη χώρα και επιβαρύνει τους πολίτες κατηγόρησε τον υπουργό Οικονομίας-Οικονομικών η υπεύθυνη του Τομέα Οικονομίας στο Πολιτικό Συμβούλιο του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου. Σχολιάζοντας τις δηλώσεις-χθες- του κ. Αλογοσκούφη, η κ. Παπανδρέου σημείωσε: «Το πολιτικό έγκλημα της "απογραφής", θα ακολουθεί τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών καθ' όλη τη διάρκεια του πολιτικού του βίου, όσες προσπάθειες παραποίησης των στοιχείων και αν κάνει. Συνεχίζει το διασυρμό της χώρας και την επιβάρυνση των πολιτών». Η κ. Παπανδρέου εγκαλεί τον υπουργό Οικονομίας, γιατί «αντί να ελέγξει την ακρίβεια, και ιδιαίτερα την αγορά καυσίμων, όπου η χώρα μας έχει γίνει πρωταθλήτρια στις αυξήσεις, προγραμματίζει νέα επιβάρυνση των πολιτών και της οικονομίας με την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων». Ακόμη, η τομεάρχης Οικονομίας του ΠΑΣΟΚ μέμφεται τον κ. Αλογοσκούφη, διότι «συνεχίζει τη δραστική περικοπή του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων με αποτέλεσμα την αύξηση της ανεργίας και την απώλεια κοινοτικών πόρων» . Η Τράπεζα της Ελλάδος Την ανησυχία του για την πορεία των διεθνών τιμών των καυσίμων αναμένεται να εκφράσει σήμερα κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος κ. Νικ. Γκαργκάνας. Ο κ. διοικητής θα επισημάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, ότι η συνέχιση επί μακρόν της διατήρησης υψηλών τιμών στα καύσιμα θα επιφέρει επιβράδυνση του ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης, συγκράτηση ή ακόμη και αύξηση του επιπέδου πληθωρισμού, ενώ η ανταγωνιστικότητα θα αρχίσει να διαβρώνεται περαιτέρω. Οι αυξήσεις ανά καύσιμο Σύμφωνα με την υπ' αριθμόν 96/2003 Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα ελάχιστα όρια των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης για τις βασικότερες κατηγορίες υγρών καυσίμων που πωλούνται στη χώρα μας θα πρέπει να αυξηθούν μέχρι και την 1η Ιανουαρίου 2010 ως εξής: *από τα 0,337 ευρώ στα 0,421 ευρώ το λίτρο για τη μολυβδούχο βενζίνη (αύξηση 24,9%). *από τα 0,296 ευρώ στα 0,359 ευρώ το λίτρο για την απλή αμόλυβδη (αύξηση 21,2%). *από τα 0,337 ευρώ στα 0,359 ευρώ το λίτρο για την σούπερ αμόλυβδη (αύξηση 6,5%). *από τα 0,245 ευρώ στα 0,302 ευρώ το λίτρο για το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης (αύξηση 23,4%). Στην περίπτωση φυσικά που ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα αυξηθεί σε ποσοστό περίπου 5% η πρόσθετη επιβάρυνση για τους καταναλωτές, συνυπολογιζομένου και του ΦΠΑ, θα κυμανθεί στα 2 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο στη μολυβδούχο βενζίνη, στα 1,7 λεπτά ανά λίτρο στην απλή αμόλυβδη και στα 1,4 λεπτά ανά λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης. (Ναυτεμπορική, 27/04/2006)