Διαφωνίες έχουν ξεσπάσει σχετικά με το ενδεχόμενο άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ένα θέμα το οποίο επανέρχεται επανειλημμένως στην επικαιρότητα πάνω από μία δεκαετία. Οι εισαγωγείς αυτοκινήτων φαίνεται να πιέζουν, το ίδιο και η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις αντιδρούν, ενώ οι επιστήμονες διαφωνούν μεταξύ τους όσον αφορά τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει στο περιβάλλον η ελεύθερη κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Κοινό σημείο αναφοράς, ωστόσο, υπέρμαχων και πολέμιων της πετρελαιοκίνησης είναι το γεγονός ότι οι σύγχρονοι κινητήρες ντίζελ (euro IV) δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτούς του παρελθόντος. Τα επίπεδα εκλυόμενων ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα οχήματα έχουν περιοριστεί κατά 5 έως 10 φορές σύμφωνα με έρευνα της Greenpeace, η οποία ωστόσο αποκαλεί το ντίζελ σιωπηλό δολοφόνο. Για τεχνολογική εξέλιξη και βαθμό φιλικότητας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, που συνηγορούν στην άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων οχημάτων, κάνει λόγο ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Από την άλλη με ερώτηση προς τους τέσσερις συναρμόδιους υπουργούς ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Χρ. Βερελής προβαίνει σε καταγγελίες κατά των εισαγωγέων, υποστηρίζοντας ότι «σε περίπτωση που αρθεί η απαγόρευση θα ακολουθήσει ισχυρό κύμα πωλήσεων αξίας άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ ετησίως». Σε πρόωρη προσπάθεια απελευθέρωσης της πετρελαιοκίνησης αναφέρεται και η Ecocity (αστική εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα) που επισημαίνει ότι η νοθεία των καυσίμων και η εκπομπή μικροσωματιδίων δημιουργούν απαγορευτική συνθήκη για την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης σε δύο πολύ επιβαρυμένες περιοχές όπως είναι η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Όπως αποδεικνύεται βασική προϋπόθεση για την ασφαλή κυκλοφορία ντιζελοκίνητων οχημάτων είναι η εξασφάλιση από το κράτος της καλής ποιότητας των καυσίμων και η αποτελεσματική καταπολέμηση της νοθείας των καυσίμων, που αγγίζει το 12% για το πετρέλαιο. Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Χημικών Μηχανικών τα ντιζελοκίνητα φορτηγά οχήματα, που εκπέμπουν πάνω από το 60% των συνολικών ρύπων, χρησιμοποιούν κατά 40% πετρέλαιο θέρμανσης (το οποίο τους χειμερινούς μήνες διατίθεται με μειωμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης). Με δεδομένο μάλιστα ότι ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών ανέρχεται περίπου στα 17 έτη, οποιαδήποτε κίνηση άρσης της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης θα έπρεπε να συνοδεύεται από παράλληλα μέτρα όπως είναι η αντικατάσταση του στόλου των βαρέων οχημάτων, προτείνει ο κ. Ιωάννης Ζιώμας χημικός μηχανικός, καθηγητής του ΕΜΠ. (Καθημερινή, 19/5/06)