Η χθεσινή απόφαση για αναβολή της εκδίκασης της αίτησης για υπαγωγή στο άρθρο 99 του ομίλου Jetoil διαφοροποιεί το σκηνικό γύρω από την πολύκροτη υπόθεση και δίνει χρόνο ώστε υπό όρους να αποφευχθεί το χειρότερο (τόσο για την εταιρεία όσο και για τους πιστωτές της) σενάριο της πτώχευσης.
Θυμίζουμε ότι η παράταση δόθηκε μετά από αίτημα που κατατέθηκε από το Δημόσιο, ενώ σε αυτό συναίνεσαν κάποιοι εκ των πιστωτών όπως τα Ελληνικά Πετρέλαια. Αντίθετα οι πιστώτριες Τράπεζες είχαν αρνητική θέση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μάλιστα, προκειμένου τα ΕΛΠΕ να συναινέσουν στο αίτημα που υποβλήθηκε τέθηκαν δύο όροι. Ο πρώτος αφορούσε στον ορισμό σύντομης δικάσιμου και ο δεύτερος αφορούσε στη μεταρρύθμιση της πραγματικής και νομικής κατάστασης των περιουσιακών στοιχείων της Jetoil.
Καθώς οι αιρέσεις των ΕΛΠΕ έγιναν δεκτές, με τη χθεσινή απόφαση καλύφθηκε ένα κενό που είχε δημιουργηθεί με την προσωρινή διαταγή, η οποία δεν κάλυπτε τη μη μεταβίβαση ή τη μη μεταβολή της κατάστασης των ακινήτων της Jetoil. Αυτό σύμφωνα με νομικούς κύκλους σημαίνει πρακτικά ότι μέσω της χθεσινής απόφασης πιστωτές όπως τα ΕΛΠΕ, που δεν είχαν εμπράγματες εξασφαλίσεις, πέτυχαν να ενταχθούν ως κομμάτι της δίκης και ταυτόχρονα εξασφάλισαν να μην εκμισθωθούν ή να μην πουληθούν τα ακίνητα μέχρι την οριστική απόφαση του δικαστηρίου.
Σημειώνεται ότι βασικό αντικείμενο της υπόθεσης θεωρούνται από πηγές της αγοράς οι αποθηκευτικοί χώροι του Καλοχωρίου Θεσσαλονίκης, που αποτελούν και το κυριότερο asset της Jetoil. Οι αποθήκες που αποτελούνται από 15 δεξαμενές χωρητικότητας 200 χιλ. κυβικών, αντιστοιχούν στο 14% της συνολικής αποθηκευτικής ικανότητας της χώρας για καύσιμα ενώ από εκεί διακινούνταν προ κρίσης ετησίως 2 εκατ. κυβικά καυσίμων σημαντικό κομμάτι των οποίων αφορούσε σε εξαγωγές στα Βαλκάνια. Αξίζει να αναφερθεί επίσης ότι ακόμη και σήμερα υπάρχει ένας μικρός αριθμός περίπου 50 πρατηρίων που συνεχίζει να διατηρεί το σήμα της Jetoil.
Επόμενες κινήσεις
Πως διαμορφώνεται πλέον το σκηνικό γύρω από την υπόθεση της Jetoil; Καταρχάς η απόφαση δίνει ένα χρονικό περιθώριο 40 ημερών ώστε να αναληφθούν πρωτοβουλίες είτε για την εξυγίανση της εταιρείας μέσω του άρθρου 99 είτε για την υπαγωγή της στη διαδικασία της εκκαθάρισης εν λειτουργία και την αποφυγή της πτώχευσης.
Σε κάθε περίπτωση ο πρώτος λόγος για τις εξελίξεις συνεχίζει να βρίσκεται στις πιστώτριες τράπεζες οι οποίες έχουν απαιτήσεις για πάνω από το 40% των συνολικών οφειλών και το 90% των εμπράγματων εξασφαλίσεων της Jetoil. Επομένως η συμφωνία των τραπεζών είναι απαραίτητη για να προχωρήσει οποιοδήποτε σχέδιο. Εκτός όμως από τις τράπεζες διεκδικήσεις έχουν και άλλοι προμηθευτές όπως τα ΕΛΠΕ, τα οποία είχαν συνολική απαίτηση 40 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20 εκατ. δεν καλύφθηκαν από τις εγγυητικές επιστολές, με αποτέλεσμα να απομένουν ακόμη 20 εκατ. (για τα οποία δεν υπήρχε εμπράγματη εξασφάλιση εξ ου και η παρέμβαση στη χθεσινή διαδικασία από την εταιρεία).
Πρακτικά για την επόμενη ημέρα, οι επιλογές είναι περιορισμένες. Εάν δεν βρεθεί κάποιος επενδυτής που θα βάλει χρήματα ώστε να ικανοποιηθούν – έστω και εν μέρει οι πιστωτές – οι επιλογές μάλλον είναι περιορισμένες. Και χθες πάντως εμφανίστηκε μια εταιρεία του εξωτερικού με έδρα το Ντουμπάι, ως νέος ενδιαφερόμενος.
Σε κάθε περίπτωση μετά και το αίτημα του Δημοσίου για αναβολή αλλά και ους όρους που έθεσαν οι νομικοί των ΕΛΠΕ, ανοίγει ένα χρονικό παράθυρο, προκειμένου να διερευνηθούν οι πιθανότητες για υπαγωγή της Jetoil σε προπτωχευτική ή μεταπτωχευτική διαδικασία, που θα επιτρέψει τη διατήρηση της επιχειρηματικής λειτουργίας της εταιρείας.
(Πηγή: capital.gr)