Οι σωροί σκουπιδιών σε όλη την Ελλάδα λόγω της πολυήμερης απεργίας των εργαζομένων στους ΟΤΑ, επαναφέρουν, στο προσκήνιο τα σύγχρονα έργα διαχείρισης απορριμμάτων που προωθούνται μέσω Σύμπραξης Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα.
Ωστόσο, κατά τα τελευταία δυόμιση χρόνια, η πρόοδος των σύγχρονων έργων διαχείρισης είναι πενιχρή: σήμερα λειτουργεί μόλις μία σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας στην Κοζάνη, ενώ, με σημαντική καθυστέρηση συμβασιοποιήθηκε, πριν από λίγες ημέρες, το ΣΔΙΤ στις Σέρρες με ανάδοχο την κοινοπραξία εταιρειών Archirodon-Intrakat-Envitec.
Η μονάδα στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, που έχει δυναμικότητα 120.000 τόνων, έχει υλοποιηθεί από το σχήμα Άκτωρ-Ηλέκτωρ και είναι προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ.
Η εγκατάσταση των Σερρών είναι δυναμικότητας 63.000 τόνων και προϋπολογισμού άνω 33 εκατ. ευρώ.
Τα επόμενα έργα
Το ΣΔΙΤ που εκτιμάται ότι θα υπογραφεί το προσεχές διάστημα είναι στην Ήπειρο με ανάδοχο την ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή. Έχει δυναμικότητα 105.000 τόνων και είναι προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ.
Υπογραφές αναμένονται, σύμφωνα με κυβερνητικές διαβεβαιώσεις το προσεχές διάστημα- για το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ και δυναμικότητας 200.000 τόνων. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σύγχρονο έργο επεξεργασίας στην Ελλάδα, που θα επιλύσει το σοβαρό πρόβλημα των σκουπιδιών της Περιφέρειας.
Θα αποτελείται από τρεις Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ), τρεις Χώρους Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), δύο Σταθμούς Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ), με τον ανάδοχο να έχει την ευθύνη της λειτουργίας και συντήρησης των παραπάνω εγκαταστάσεων όπως και της μεταφοράς απορριμμάτων από τους ΣΜΑ στους ΧΥΤΥ.
Την ίδια στιγμή, στην Αττική ο σχεδιασμός για την υλοποίηση σύγχρονων μονάδων επεξεργασίας είναι ανύπαρκτος. Ως αποτέλεσμα, η αντίστροφη μέτρηση για τον κορεσμό του ΧΥΤΑ στη Φυλή έχει ξεκινήσει. Μόνο η κρίση, που έχει μειώσει τον όγκο των απορριμμάτων και η τμηματική επέκταση της εγκατάστασης αποτρέπουν, για την ώρα, την μετατροπή της Αττικής σε απέραντη χωματερή.
Το κόστος
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με στοιχεία που κατέθεσε, πρόσφατα, το υπουργείο Ανάπτυξης, σε απάντηση κοινοβουλευτικής ερώτησης του βουλευτή Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου, το κόστος διαχείρισης ανά τόνο μέσω των ΣΔΙΤ είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με όσα έχουν υποστηρίξει, κατά καιρούς, όσοι αντιτίθενται με την υλοποίηση των συγκεκριμένων έργων.
Αναλυτικά το μεσοσταθμικό κόστος ανά τόνο (χωρίς ΦΠΑ) διαμορφώνεται σε:
- 69,13 ευρώ στην Πελοπόννησο, όπου θα υλοποιηθούν 3 ΜΕΑ, 3 ΧΥΤΥ και 2 ΣΜΑ, με συνολική δυναμικότητα 200.000 τόνους.
- 67,2 ευρώ στη Δυτική Μακεδονία για μονάδα δυναμικότητας 120.000 τόνων (το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 108,46 ευρώ με το Δημόσιο να συμμετέχει μέσω ΠΔΕ με 38%).
- 58,02 ευρώ στις Σέρρες για μονάδα δυναμικότητας 63.000 τόνων.
- 40,86 ευρώ στην Ήπειρο για μονάδα δυναμικότητας 105.000 τόνων.
- 58,15 ευρώ στην Ηλεία για μονάδα δυναμικότητας 80.000 τόνων.
(Πηγή: capital.gr)