Το 2015, οπότε η ελληνική οικονομία βρέθηκε στο χείλος της αβύσσου, η εξασφάλιση χρηματοδότησης από τις ελληνικές τεχνικές εταιρείες για τη συμμετοχή στο διαγωνισμό για την κατασκευή του αγωγού TAP υπήρξε γρίφος για δύσκολους λύτες. Με τη χώρα να μην είναι βέβαιο εάν θα παραμείνει στη ζώνη του Ευρώ, οι εγχώριες κατασκευαστικές κινδύνευσαν να παραγκωνιστούν από τις ξένες εταιρείες στο διαγωνισμό για τον TAP, ελλείψει διασφάλισης των απαραίτητων κεφαλαίων.
Σήμερα με το υψηλής γεωστρατηγικής σημασίας έργο να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, τοCapital.grαποκαλύπτει τον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισε, σε μία από τις δυσκολότερες για την ελληνική οικονομία χρονιές, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) στη διάσωση μίας ελληνικής συμμετοχής στο διαγωνισμό-μαμούθ.
Πώς "ξεκλείδωσε" η χρηματοδότηση
Όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές στοCapital.gr, προκειμένου ο κατασκευαστικός όμιλος J&P Άβαξ να υποβάλει προσφορά για την κατασκευή δύο τμημάτων, επί ελληνικού εδάφους, του διαδρατικού αγωγού φυσικού αερίου έπρεπε να ξεπεράσει ένα βασικό σκόπελο.
Να εξασφαλίσει την έκδοση από ελληνική τράπεζα δύο αντεγγυήσεων, συνολικού ύψους 32,4 εκατομμυρίων ευρώ. Η εξασφάλιση των αντεγγυήσεων υπήρξε προαπαιτούμενο ώστε μία ξένη εγγυήτρια τράπεζα να εκδώσει και να παράσχει τις αντίστοιχες εγγυήσεις προς την TAP, την εταιρεία με ευθύνη την ανάπτυξη και λειτουργία της υποδομής μεταφοράς φυσικού αερίου από τα ελληνοτουρκικά σύνορα ως τη Νότια Ιταλία.
Ωστόσο, η εξασφάλιση των απαιτούμενων εγγυήσεων υπήρξε για την κατασκευαστική (όπως και για το σύνολο των ελληνικών εταιρειών) σχεδόν αδύνατη. Κανένα ξένο πιστωτικό ίδρυμα δεν θα αναλάμβανε το ρίσκο να τοποθετήσει κεφάλαια στην Ελλάδα που το 2015 βρέθηκε πιο κοντά από ποτέ στην άτακτη χρεοκοπία.
Πώς αποφεύχθηκαν τα χειρότερα, η αδυναμία συμμετοχής της J&P Άβαξ στο διαγωνισμό ελλείψει χρηματοδότησης; Η ΕΤΕπ, σε συνεργασία με την Εθνική Τράπεζα, βασική πιστώτρια της J&P Άβαξ από το 1995, διοχέτευσε τις απαιτούμενες εγγυήσεις στην κατασκευαστική.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες τουCapital.gr,με στόχο τη διευκόλυνση της συμμετοχής στη J&P Άβαξ στο διαγωνισμό για τον αγωγό TAP, η Εθνική Τράπεζα και η ΕΤΕπ χρησιμοποίησαν τον μηχανισμό ενίσχυσης της χρηματοδότησης εξωτερικού εμπορίου (Trade Finance Facility), γεγονός που επέτρεψε στην κατασκευαστική να είναι σε θέση να διεκδικήσει την ανάληψη του έργου.
Ειδικότερα, η ΕΤΕ χορήγησε πιστωτική γραμμή 200 εκατ. ευρώ, αποτελώντας την πρώτη ελληνική τράπεζα που αξιοποίησε τον μηχανισμό Trade Finance Facility της ΕΤΕπ (με ποσοστό χρησιμοποίησης 90%). Έτσι, έγινε εφικτή η υλοποίηση τριμερών συμφωνιών μεταξύ της ΕΤΕ, της J&P Άβαξ που οδήγησαν, αρχές Απριλίου του 2015 (οπότε η ασφυξία εντεινόταν στην ελληνική οικονομία, ενώ η Μoody’s υποβάθμισε, στις 30 Απριλίου, κατά μία μονάδα την αξιολόγηση των ελληνικών ομολόγων), στην έκδοση δύο επιστολών προθέσεων προς την TAP.
Τελικά, η "εκστρατεία" χρηματοδοτικής στήριξης της J&P Άβαξ από την ΕΤΕπ και την Εθνική Τράπεζα είχε αποτέλεσμα. Η J&P Άβαξ, κοινοπρακτικά με την ιταλική Bonatti, ανέλαβε την κατασκευή του τρίτου ελληνικού τμήματος, μήκους 185 χιλιομέτρων, αλλά και δύο τμημάτων στην Αλβανία, με το TFF να έχει επεκταθεί και στην κατασκευαστική περίοδο του έργου.
Σημειώνεται ότι μέσω του συγκεκριμένου εργαλείου, η ΕΤΕπ παρέχει εγγυήσεις για λογαριασμό ξένων τραπεζών, καλύπτοντας το 85% του ρίσκου που αυτές θα αναλάμβαναν έναντι των ελληνικών τραπεζών, χορηγώντας εγγυητικές επιστολές και άλλου είδους χρηματοδοτικά εργαλεία.
(Πηγή: capital.gr)