Ενδείξεις ανάκαμψης διαφαίνονται στην αγορά του ηλεκτρολογικού
υλικού, σύμφωνα με τη νεότερη έκδοση κλαδικής μελέτης η οποία
κυκλοφόρησε από τη Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group.
Η κατασκευαστική και ειδικότερα η
οικοδομική δραστηριότητα
της χώρας επιδρά άμεσα στη ζήτηση ηλεκτρολογικού υλικού εγκαταστάσεων,
καθώς το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης προέρχεται από τις ανεγέρσεις
οικοδομών. Όσον αφορά τις επενδύσεις σε κατοικίες, ο
ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου
σε κατοικίες εμφανίζει μείωση την περίοδο 2011-2015 με μέσο ετήσιο
ρυθμό 39,2%. Επίσης, από την καταγραφή της οικοδομικής (ιδιωτικής)
δραστηριότητας προκύπτει συνολική μείωση της τάξης του
83% σε όγκο την περίοδο 2008-2015.
Ο παραγωγικός τομέας ηλεκτρολογικού υλικού εγκαταστάσεων έχει
συρρικνωθεί και πλέον αποτελείται από λίγες επιχειρήσεις, οι οποίες
ασχολούνται με την παραγωγή κυρίως πινάκων διανομής ηλεκτρικού ρεύματος,
καθώς και πριζοδιακοπτών. Αντίθετα στον εισαγωγικό τομέα εντάσσονται
περισσότερες επιχειρήσεις μεγάλου μεγέθους, μερικές εκ των οποίων
ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους εταιρειών. Στον κλάδο δραστηριοποιούνται
επίσης και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται κυρίως στο
λιανικό εμπόριο, ενώ περιστασιακά εισάγουν ορισμένα προϊόντα
ηλεκτρολογικού υλικού.
O
Κωνσταντίνος Παλαιολόγος, Senior Consultant Οικονομικών – Κλαδικών Μελετών της ICAP Group επισημαίνει σχετικά με τις εξελίξεις της αγοράς: Η
αξία της συνολικής
αγοράς ηλεκτρολογικού υλικού (σε τιμές χονδρικής) σημείωσε αύξηση της τάξης του
2%,
το 2016 σε σχέση με το 2015. Εξετάζοντας αναλυτικά τη φαινομενική
κατανάλωση (σε ποσότητα) κάθε κατηγορίας προϊόντων, διαπιστώνονται τα
εξής για την περίοδο 2016/15:
- Η αγορά των πριζοδιακοπτών κινήθηκε ανοδικά με ποσοστό αύξησης της τάξης του 2%.
- Η αγορά των πινάκων διανομής (κάτω των 1000 V) αυξήθηκε κατά 2% περίπου και το μεγαλύτερο μέρος αυτής καλύφθηκε από τα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα.
- Η φαινομενική κατανάλωση των αυτόματων ασφαλειών εμφάνισε αύξηση της τάξης του 2,5%.
- Η αγορά των ραγοδιακοπτών εμφάνισε αύξηση περίπου 1,5%.
- Αυξημένη (κατά 1,5% περίπου) εμφανίζεται και η αγορά των ενδεικτικών λυχνιών.
- Οι διακόπτες διαρροής παρουσίασαν αύξηση της κατανάλωσης της τάξης του 2,5%.
- Ανοδικά κινήθηκε και η αγορά των χρονοδιακοπτών καταγράφοντας αύξηση περίπου 8%.
Το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης πριζοδιακοπτών καλύπτεται από τις
εισαγωγές,
ενώ τα τελευταία χρόνια η εισαγωγική διείσδυση για αυτόματες ασφάλειες
και ραγοδιακόπτες αυξήθηκε σημαντικά. Επίσης, συνεχή άνοδο καταγράφουν
τα τελευταία έτη οι εισαγωγές και για τις ενδεικτικές λυχνίες, η
παραγωγή των οποίων παλαιότερα κάλυπτε το μεγαλύτερο μέρος της ζήτησης.
Τέλος, η αγορά των χρονοδιακοπτών καλύπτεται αποκλειστικά από εισαγωγές.
Στα πλαίσια της μελέτης έγινε εκτενής
χρηματοοικονομική ανάλυση
των επιχειρήσεων του κλάδου βάσει 17 επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης,
συντάχθηκαν ομαδοποιημένοι ισολογισμοί βάσει αντιπροσωπευτικού
δείγματος πέντε (5) παραγωγικών και τεσσάρων (4) εισαγωγικών
επιχειρήσεων του κλάδου, για τη διετία 2014 και 2015. Όπως προκύπτει από
τα δεδομένα αυτά, το σύνολο
ενεργητικού των
παραγωγικών εταιρειών δεν μεταβλήθηκε το 2015 σε σχέση με το 2014. Οι συνολικές
πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος αυξήθηκαν κατά
31,4% το 2015, ενώ δραστική μείωση εμφανίζουν οι
ζημίες των εν λόγω εταιρειών. Τα
κέρδη
EBITDA υπερδιπλασιάστηκαν το 2015. Από τις πέντε εταιρείες του δείγματος, οι δύο ήταν ζημιογόνες το 2015. Το μέσο ετήσιο
περιθώριο μικτού κέρδους καταγράφει συνεχή άνοδο από το 2013.
Αντίστοιχα, το σύνολο του ενεργητικού τεσσάρων αντιπροσωπευτικών
εισαγωγικών εταιρειών του κλάδου, διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα τη διετία
2014-2015. Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν (το 2015) κατά 2,4%, ενώ
υπήρξε αναστροφή του καθαρού αποτελέσματος από ζημίες το 2014 σε κέρδη
το 2015. Τα κέρδη EBITDA υπερτριπλασιάστηκαν το 2015 σε σχέση με το
2014. Από τις τέσσερις εταιρείες του δείγματος, οι δύο ήταν κερδοφόρες
το 2015. Το μέσο ετήσιο περιθώριο μικτού κέρδους εμφανίζει ελαφρά μείωση
τη διετία 2014-2015.
Όσον αφορά τις συνθήκες που ισχύουν στην αγορά, δεν υφίστανται ιδιαίτερα
εμπόδια στην
είσοδο μιας επιχείρησης στον κλάδο του ηλεκτρολογικού υλικού τουλάχιστον από νομικής πλευράς. Η
διαπραγματευτική δύναμη
των μεγάλων διεθνών κατασκευαστών ηλεκτρολογικού υλικού είναι ισχυρή,
προκειμένου δε να έχουν καλύτερο έλεγχο της παρουσίας των προϊόντων τους
στην εσωτερική αγορά, έχουν ιδρύσει θυγατρικές εταιρείες εισαγωγής και
υποστήριξης των προϊόντων τους, με σκοπό να διαπραγματεύονται άμεσα με
τους μεγάλους λιανεμπόρους. Η διαπραγματευτική δύναμη των λιανεμπόρων
έναντι των εισαγωγέων του κλάδου είναι ανάλογη με το μέγεθός τους (και
το ύψος των παραγγελιών) και τη δυναμική τους στην αγορά του
λιανεμπορίου. Τέλος, η συρρίκνωση της εγχώριας ζήτησης τα τελευταία έτη
ήταν ο καθοριστικός παράγοντας που οδήγησε στην όξυνση του
ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου.